کد خبر 13764
۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۶

جوکار:

ترکیبی از الگوی نظام انتخابات حداکثری و تناسبی در تهران اجرا می شود

ترکیبی از الگوی نظام انتخابات حداکثری و تناسبی در تهران اجرا می شود

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گفت: با تناسبی شدن انتخابات مجلس، در حوزه انتخابیه تهران همه طیف ها در قوه مقننه کرسی خواهند داشت و افرادی که به صورت منفرد کاندیدا شوند هم در صورتی که جز ۳۰ نفر اول باشند، به مجلس راه پیدا می کنند.

به گزارش نمایندگان ما، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تناسبی مجلس در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس که در صحن علنی به قانون انتخابات مجلس الحاق شد، را تشریح کرد: انتخابات تناسبی که امروز در صحن علنی تصویب شد در حوزه های انتخابیه ای قابلیت اجرا دارد که رقابت در آن بر سر بیش از 2 کرسی است و از سوی دیگر انتخابات در آن حوزه لیستی انجام شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر نظام انتخابات مجلس شورای اسلامی حداکثری است، یعنی هر فردی که بیشترین رای را بیاورد وارد مجلس می شود و این امر در تهران همیشه باعث شدخ 100 درصد نامزدهای یک لیست به مجلس راه یابند و نامزدهای لیست های دیگرموفق به ورود به مجلس نشدند.

وی ادامه داد: با انتخابات تناسبی، هر لیست به تناسب رایی که کسب کرده است در مجلس کرسی به دست می آورد،؛ یعنی اگر لیستی 60 درصد آرا ماخوذه را داشت 60 درصد کرسی های حوزه انتخابیه مجلس را به خود اختصاص می دهد و لیست بعدی 40 درصد کرسی ها را خواهد داشت و اینگونه تمام رای دهندگان در مجلس نماینده خواهند داشت.

این نماینده مجلس گفت: در تبصره ای از این طرح، روند انتخابات تناسبی مجلس در تهران پیش بینی شده است که اگر فردی به صورت منفرد کاندیدا شود و رای حداکثری را کسب کند، حق نمایندگی او محفوظ خواهد بود بنابراین ترکیبی از الگوی نظام انتخابات حداکثری و تناسبی اجرا می شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: برگزاری انتخابات تناسبی باعث افزایش مشارکت خواهد شد چرا که جریان های مختلف می دانند در نهایت به تناسب رای خود در مجلس کرسی دارند، همچنین در لیست ها افراد برای کسب رای بیشتر فعالیت انتخاباتی خود را افزایش می دهند. اگر این مدل در تهران موفقیت آمیز باشد احتمال تسری آن به سایر حوزه های انتخابیه در دوره های بعدی وجود دارد.

انتهای پیام

کد خبر 13764

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =