کد خبر 15375
۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

اعظمی:

تداوم فعالیت ایستگاه‌های خودکار هواشناسی نیازمند تامین اعتبار است

تداوم فعالیت ایستگاه‌های خودکار هواشناسی نیازمند تامین اعتبار است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تداوم فعالیت ایستگاه‌های خودکار هواشناسی به اعتبار نیاز دارد.

به گزارش نمایندگان، ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم توجه به سازمان هواشناسی در بخش کشاورزی، گفت: در حالی که باید حداقل ۱۶ ایستگاه رادار هواشناسی داشته باشیم در حال حاضر تعداد این ایستگاه‌ها به ۹ مورد رسیده و از سوی دیگر به بیش از ۵ هزار ایستگاه هواشناسی نیاز داریم که تعداد آنها ۳ هزار و ۴۰۰ ایستگاه در حال حاضر وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی و پایین بودن حقوق پرداختی از جمله مشکلات سازمان هواشناسی است و همین مسئله باعث شده تا نیروها این سازمان را ترک کنند، عنوان کرد: ایستگاه خودکار و ایستگاه‌های هواشناسی با نبود اعتبارات مواجه هستند، مقرر شده است تا کمیسیون کشاورزی مجلس در جریان بررسی بودجه سال آینده به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه ایستگاه‌های خودکار هواشناسی کشور بدون نیاز به نیروی انسانی فعالیت می‌کنند اما این تداوم فعالیت به اعتبارات نیاز دارد، افزود: ایستگاه‌های خودکار هواشناسی می‌توانند در زمینه اندازه‌ گیری کیفیت هوای پاک، پیش بینی سیلاب، میزان سرمازدگی و پیش بینی آتش سوزی در جنگل‌ها فعالیت کنند که کمتر به آن توجه می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه می‌توان بخش خصوصی هواشناسی را راه اندازی کرد، گفت: در حال حاضر سامانه هواشناسی طراحی شده که کشاورزان می‌توانند با وارد کردن اطلاعات و مشخصات منطقه جغرافیایی، باغات و مزارع خود پیش بینی هواشناسی آن منطقه را به صورت برخط مشاهده کنند.

اعظمی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته این قابلیت را دارند که آفات و بیماری‌ها را پیش بینی کنند که خوشبختانه سازمان هواشناسی کشور ما نیز قابلیت را دارد، گفت: میزان رطوبت، میزان سرمای زمستان و دمای هوا بر روی پیش آگاهی از وقوع آفات و بیماری‌ها اثرگذار است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد اما زیر نظر وزارت راه و شهرسازی می‌باشد، ادامه داد: متاسفانه علی رغم اثرگذاری بالای هواشناسی بر روی بخش کشاورزی این حوزه مغفول مانده و باید به معنای واقعی با افزایش اعتبارات تقویت شود.

منبع: خانه ملت 

انتهای پیام 

کد خبر 15375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =