کد خبر 7936
۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

محمودزاده:

خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه‌ای نظیر سیل یک مرتبه ایجاد نمی‌شود

خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه‌ای نظیر سیل یک مرتبه ایجاد نمی‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه اگر مردم خطر وقوع سیل را احساس می‌کردند، قطعاً تلفات خیلی کمتر می‌شد، گفت: دلیل تلفات سیل‌های اخیر این بود که مسئولان امر نظیر وزارت کشور، سازمان هواشناسی، صداو سیما و همچنین استانداران، بخشداران و فرمانداران باید با جدیت وقوع سیل را اطلاع رسانی می‌کردند.

به گزارش نمایندگان ما،  جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره وقوع سیل در برخی نقاط کشور در هفته‌های اخیر و خسارات و تلفات ناشی از آن اظهار کرد: خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه‌ای نظیر سیل یک مرتبه ایجاد نمی‌شود و گذشته‌ای دارند؛ به این معنا که علت برخی از مشکلات و خسارات مربوط به سال‌های قبل از وقوع سیل است که برخی اقدامات یا ترک فعل‌ها انجام شده است؛ مثلاً پروژه‌های آب‌خیزداری اجرا نشده و بیایان زایی رخ داده است. همچنین کمبود بارندگی، تغییر اقلیم و فرسایش منابع طبیعی باعث وقوع سیل می‌شود؛ بنابراین فقط یک عامل برای وقوع سیل وجود ندارد بلکه عوامل متعددی در این زمینه وجود دارد.

سازمان هواشناسی و مسئولان امر خیلی ضعیف ظاهر شدند

وی گفت: مشکلی که در سیل اخیر وجود داشت این بود که در دو روز پیش از وقوع سیل سازمان هواشناسی و مسئولان امر خیلی ضعیف ظاهر شدند و اطلاع رسانی‌شان بسیار ضعیف بود. بیشتر کسانی که در این سیل فوت کردند یا دچار مشکلاتی شدند، در حوزه آب‌ریز دره‌ها بوند یعنی در خط‌القعر و جایی بودند که مسیل بوده و برای گردش در این مناطق حضور داشتند.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: این مناطق بارندگی نداشتند و افراد حاضر در آن اصلاً متوجه بارندگی شدید در بالادست و وقوع سیل نبودند؛ یک دفعه دیدند که سیل رخ داده است؛ این موضوع موجب وارد شدن خسارات زیاد، تلفات بسیار و مفقودی افراد شد.

محمودزاده با تاکید بر اینکه اگر مردم خطر وقوع سیل را احساس می‌کردند، قطعاً تلفات خیلی کمتر می‌شد، خاطر نشان کرد: دلیل تلفات سیل‌های اخیر این بود که مسئولان امر نظیر وزارت کشور، سازمان هواشناسی، صداو سیما و همچنین استانداران، بخشداران و فرمانداران باید با جدیت وقوع سیل را اطلاع رسانی می‌کردند.

وی با بیان اینکه «ترک فعل سازمان هواشناسی در دو حوزه «پیش بینی» و «اطلاع رسانی» بوده است»، اظهار کرد: پیش بینی‌های این سازمان دقیق نبوده که باید بررسی شود؛ یا دقت کافی نکردند یا اینکه امکانات لازم را در اختیار نداشتند. در حوزه اطلاع رسانی نیز هواشناسی عملکرد ضعیفی داشته است؛ اگر به این نتیجه رسیدند که سیل پیش‌بینی شده خطرناک است، حتماً باید اهالی پائین دست حوزه‌های مربوطه را با بلندگو یا سایر ابزارهای ارتباطی به صورت حضوری و غیر حضوری مطلع می‌کردند تا مردم در مسیر رودخانه‌ها حاضر نشوند؛ باید این را رعایت می‌کردند که رعایت نکردند.

این نماینده مجلس گفت: بیشتر تلفات و خسارات سیل اخیر در حوزه رودخانه‌هایی رخ داده که در آن‌جا یا ساخت و ساز انجام شده بوده یا اینکه از مناطقی بودند که گردشگر در آن حضور داشت و مردم غافلگیر شدند. موضوع امامزاده داوود(ع)، غافل‌گیری بود و اگر از قبل اطلاع رسانی می‌شد، قطعاً افرادی که برای زیارت به آن منطقه رفته بودند فرصت خروج از مسیرهای مطمئن را داشتند. در مجموع به نظرم در موضوع سیل کم کاری‌ها و ترک فعل‌هایی رخ داده و باید مرتکبان شناسایی و با آنها برخود شود.

کارگروه حوادث غیر مترقبه‌ در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها باید مستقل باشند

محمودزاده همچنین اظهار کرد: کارگروه حوادث غیر مترقبه که معمولاً در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تشکیل می‌شود، امکانات لازم را در اختیار ندارند؛ ‌یعنی بدون در اختیار داشتن تجهیزات و امکاناتی نظیر بولدوزر، گریدر و خودروهای مربوطه، تصمیم گیری می‌کنند. اجرای تصمیمات این ستاد نیز با دستگاه‌های اجرایی است که خودشان هزاران مشکل دارند؛ مثلاً تصمیم گیری می‌کنند که از دستگاه‌های اداره راهداری استفاده کنند در حالی که ۷۰ الی ۸۰ درصد این تجهیزات فرسوده است.

وی تاکید کرد: کارگروه حوادث غیر مترقبه‌ای که در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تشکیل می‌شود، باید مستقل باشند و منحصراٌ دستگاه‌ها و تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشند تا اگر خدای نکرده سیل یا زلزله‌ای رخ داد، خودشان به سرعت وارد عمل شوند و دیگر نیازی نباشد که از سایر دستگاه‌ها درخواست کمک کنند و زمان مناسب برای امدادرسانی بین برود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

کد خبر 7936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =