کد خبر 15488
۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵

تقی‌پور در دومین نشست فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها عنوان کرد؛

مصرف‌گرایی در فناوری‌ها آورده‌ای برای کشور ندارد

مصرف‌گرایی در فناوری‌ها آورده‌ای برای کشور ندارد

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها ضمن بیان اینکه تجربه نشان داده مصرف‌گرایی و صرفاً پرداختن به توسعه کاربردها در فناوری‌های نوظهور ما را به جایی نمی‌رساند و آورده خاصی برای کشور ندارد، گفت: اولویت ما در کشور باید توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید بومی سکوها و محصولات و صادرات آن‌ها باشد.

به گزارش نمایندگان، دومین نشست فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها با موضوع «حکمرانی تحولات برآمده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، زیست‌محیطی، سلامت و صنایع»، با حضور اعضای فراکسیون و جمعی از نمایندگان اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز مسئول و مربوط به این حوزه، بعدازظهر دوشنبه (2 مردادماه) در سالن جلسات ساختمان شیخ‌فضل‌الله مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رضا تقی‌پور، نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات و رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در این جلسه ضمن قدردانی از حضور و همراهی دستگاه‌های مختلف در این سلسله نشست‌ها، عنوان کرد: ما در کمیسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها، بحث هوش مصنوعی را در سه بخش «حکمرانی»، «بر حکمرانی» و «با حکمرانی» دنبال می‌کنیم و در این مسیر مطالب مهم و کلیدی صاحب‌نظران این حوزه که در این جلسات مطرح شده و می‌شود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تقی‌پور در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به حساسیت نمایندگان مجلس بر بحث مدیریت  داده‌ها، گفت: مجلس شورای اسلامی قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی (دوام) را به تصویب رساند و آبان‌ماه سال گذشته ابلاغ شد. آنجا بیشتر محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای اجرایی فناوری اطلاعات بود و امیدواریم به اجرای این قانون سرعت بیشتری داده شود.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها با تاکید بر اینکه یکی از زیرساخت‌های اصلی در هوش مصنوعی، حکمرانی داده است، اضافه کرد: ما در قانون دوام -با رعایت احتیاط- ابتدا از داده‌های دولتی و حاکمیتی شروع کردیم و طبیعتا مباحث دیگری هم در دستور کار داشته و داریم. البته قانون دوام که برای اطلاع داده‌ها است، کافی نیست و به قوانین دیگر هم نیاز داریم و امیدواریم با فرهنگ‌سازی و کمک نخبگان، به‌ویژه کسب‌وکارهای داده‌محور و دیگر فعالان این حوزه، کار شروع شود تا انگیزه و فهم عمومی هم برای مباحث بعدی به وجود آید.

تقی‌پور ضمن بیان اینکه تجربه نشان داده مصرف‌گرایی و صرفاً پرداختن به توسعه کاربردها در فناوری‌های نوظهور ما را به جایی نمی‌رساند و آورده خاصی برای کشور ندارد، اضافه کرد: ما نه تنها باید سوار بر قطارهای فناوری باشیم، بلکه با توجه به شرایط کشور در اصل باید موثر در حرکت لوکوموتیو باشیم. ممکن است بعضی‌ها بگویند ما از نظر اندازه اقتصاد و خیلی مباحث و مسائل دیگر، این امکان را نداریم، اما تجربه نشان داده آنجا که صرفاً مصرف‌کننده بودیم هم به جایی نرسیده‌ایم و همواره این چرخه معیوب ادامه داشته است.    

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما در کشور باید توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و تولید بومی سکوها و محصولات و صادرات آن‌ها باشد؛ تصریح کرد: به هر حال اگر امروز رویکرد اصلی در این فناوری‌های سابتیو و برهم‌زن رویکرد قدرت -به معنی منافع و امنیت ملی- نباشد، قطعا یک رویکرد ناقص است و نهایتا هم بهره کامل از آن نخواهیم برد. بالعکس می‌توان در رویکردهای دیگر هم وارد شد، منتهی ما را به مقصد نخواهند رساند.

تقی‌پور تاکید کرد: اگر رویکرد ما رویکرد قدرت و منافع ملی باشد، قطعا اهداف اقتصادی هم حاصل خواهد شد؛ یعنی اگر تصویر کلان و اصلی را قدرت و منافع ملی -در همه ابعاد- قرار دهیم، حتما خواهیم توانست ذیل آن منافع اقتصادی و مباحث سلامت و پزشکی و اجتماعی و فرهنگی و ... را دنبال کنیم.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در پایان با اشاره به اینکه نقش نخبگان در این حوزه خیلی مهم است، افزود: نخبگان می‌توانند برای جامعه نقش تبیینی داشته باشند؛ زیرا بعضاً تعارض منافع یا منافع بخشی بعضی‌ها ایجاب می‌کند که ما در همان مصرف‌‎کنندگی بمانیم. ضمن اینکه می‌دانیم معمولا منافع کمپانی‌های بزرگ در دنیا که قدرت تبلیغات و فرهنگ‌سازی را دارند، ایجاب می‌کند که خیلی از کشورها سراغ بحث‌های زیربنایی و اصلی نروند.

لازم به ذکر است  در این نشست علی‌اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، رشاد حسینی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسعود اسدپور، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، بتول مهرشاد، مدیرآمار و فناوری اطلاعات از ارزیابی زیر سایت‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران، امیر جلالی، مدیر گروه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر دانشگاه قم، سیدمحمد محمدزاده ضیابری، دبیر کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، پوریا حداد، مدیر هوش مصنوعی گروه صنعتی انتخاب، بهرنگ برکتین، رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد و جمعی دیگر از مسئولان اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی به بیان نظرات و راهبردهای خود در زمینه تاثیر هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، سلامت، نظامی و دفاعی و... پرداختند.

انتهای پیام

کد خبر 15488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =