کد خبر 16096
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

«نمایندگان» گزارش می‌دهد؛

اولویت کنکوری مجلس در آستانه مهر/ پای مافیای کنکور در میان است؟

اولویت کنکوری مجلس در آستانه مهر/ پای مافیای کنکور در میان است؟

نمایندگان مجلس که پیش از این اعلام کرده بودند در صورت پافشاری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر کنکور، اصلاح قانون را با فوریت دنبال می‌کنند؛ امروز به بررسی اولویت دار طرح یک فوریتی در این مورد رای مثبت دادند.

به گزارش نمایندگان، وکلای ملت در نشست علنی امروز (دوشنبه 27 شهریور ماه خود) در جریان بررسی تقاضای اولویت دار شدن طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در رابطه با اعمال تاثیر معدل دانش آموزان در کنکور با این تقاضا موافقت کردند.

ورود نمایندگان به این طرح به دنبال پافشاری شورایعالی انقلاب فرهنگی بر مصوبه خود مبنی بر تاثیر معدل در پذیرش دانش آموزان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بود که به اعتقاد آنها نگرانی شدیدی را در جامعه دانش آموزان و خانواده های آنها ایجاد کرده است.

  • تاثیر قطعی معدل خلاف عدالت آموزشی است

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در توضیح این درخواست اولویت گفت: در بحث تاثیر معدل به یقین کیفیت آموزش در مراکز و استان های برخوردار مانند تهران نسبت به مناطق ضعیفی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان متفاوت است و طبیعی است که یک معلم آموزشی خوب منجر به ارتقاء سطح کیفی تحصیلی دانش آموز می شود لذا نمی توان یک نسخه واحد را برای کل جامعه پیچید در حالی که شرایط برخورداری از آموزش در میان دانش آموزان متفاوت است.

وی با بیان اینکه در بحث تصحیح اوراق امتحانی نیز سلیقه تصحیح کننده بسیار اثرگذار است، گفت: این مسئله باعث بی عدالتی شده و این بی عدالتی خود را در معدل دانش آموزان و پذیرش آن ها در دانشگاه نشان می دهد.

تسری دادن این مصوبه به افرادی که سالها قبل تحصیل کرده اند یکی دیگر از وجوه این بی عدالتی از دیدگاه نمایندگان مجلس است چرا که آن زمان چنین قانونی نبوده و فرد از ماجرا اطلاعی نداشته است بنابراین باید پرسید ملاک ما برای افرادی که در نظام قدیم درس خوانده اند، چیست؟

علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان هم در موافقت با بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو عنوان کرد: اگر قرار باشد تأثیر معدل قطعی در نتیجه کنکور اعمال شود باید زیرساخت‌ها تأمین شود، مدارسی هستند که با شهریه‌های میلیونی اداره می‌شوند و همچنین امکان ایجاد رویه واحد در تصحیح اوراق وجود ندارد و اعمال سلیقه در بررسی ورقه‌های دانش‌آموزان یک امر اجتناب‌ناپذیر است و در کنار اینکه مدارس ما یکسان نیست و نباید به مدارس میلیونی و مدارسی که در کپر اداره می‌شود، به یک چشم نگاه شود.

  • آیا پای مافیای کنکور در میان است؟

البته این تقاضا مخالفانی هم در مجلس داشت که معتقد بودند جو ایجاد شده برای تغییر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط مافیای کنکور ایجاد شده است.

امیرحسین بانکی پورفرد در مخالفت با بررسی اولویت‌دار طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو با یادآوری اینکه هر تصمیمی در خصوص کنکور طبق قانون باید تا شهریور ماه اخذ شود، افزود: تا زمانی که این طرح به شورای نگهبان ارسال و تأیید شود، به بعد از شهریور ماه موکول خواهد شد و این طرح هیچ منشأ اثری جز تشویش خاطر خانواده‌ها نخواهد داشت. فارغ از اینکه این تصمیم را مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ کند.

این نماینده مجلس معتقد است که پشت این جو ایجاد شده مافیای کنکور قرار دارد، مافیای کنکور با برنامه‌سازی‌های مختلف ذهن جامعه را متشنج می‌کند در حالی که وزیر آموزش و پرورش گزارش مثبتی از روند اجرای طرح جدید دارد نباید مرعوب جو رسانه‌ای شویم.

  • پرونده ای که شورایعالی انقلاب فرهنگی بست و مجلس گشود

البته خسروپناه، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر خلاف این نماینده مجلس حساب نقد دلسوزان از مافیای کنکور را جدا کرده، هرچند مصوبه شورا را قطعی و غیر قابل تغییر می‌داند. او اخیرا در پستی در یکی از شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به منتقدان نوشت: «حساب نقد دلسوزان به مصوبه کنکور از اختاپوس کنکور جداست. مافیای کنکور شبانه روز هزینه می‌کند تا مصوبه شورا درباره کنکور لغو شود؛ خواب لغو را هم نمی‌بینند؛ هر چند شورای عالی انقلاب فرهنگی، همه نقدهای دلسوزان را می‌شنود و بررسی و مصوبه را تکمیل می‌کند؛ اما لغو نمی‌کند.»

بر اساس این گزارش، پس از تصویب مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خردادماه سال ۱۴۰۰ و ماده واحده اصلاحیه آن در تیرماه سال ۱۴۰۱، مقرر شد دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شود، تأثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی باشد و سالانه ۱۰ درصد به آن اضافه شود و در نهایت سوابق تحصیلی از سال دوازدهم آموزش و پرورش گرفته شود. این بخش از مصوبه، مخالفت‌های بسیاری را کلید زد. 

مجتبی ذوالنور، نایب رئیس مجلس نیز در این مورد گفته بود: صحبت مفصلی با رئیس مجلس درباره موضوع کنکور داشتم. در تلاشیم تا دوشنبه ۲۷ شهریور قبل از شروع بررسی برنامه هفتم مسئله کنکور در مجلس را تعیین تکلیف کرده تا تأثیر قطعی معدل در کنکور حذف شود.

محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه مجلس و نماینده مردم تهران در مجلس نیز معتقد است تأثیر قطعی معدل در کنکور ثمره‌ای جز تقویت نظام آموزش طبقاتی و دور شدن از اصل عدالت تحصیلی را ندارد.

* بلاتکلیفی مصوبه کنکور در آستانه مهر 

هرچند تکلیف شرایط کنکور 1403 باید پیش از آغاز سال تحصیلی یعنی فقط تا چند روز دیگر مشخص شود اما به هر حال نمایندگان امروز به اولویت بررسی این طرح یک فوریتی و نه هنوز به فوریت آن رای داده‌اند و با توجه به فرآیند رسیدگی به طرح های یک فوریتی بعید است تا اول مهر ماه یعنی در هفته جاری نهایی شود. 

گرچه هنوز هم نمی توان این پرونده را بسته دانست چرا که دیروز رئیس جمهور در همایش مدیران آموزش و پرورش گفت: قطعاً این شیوه جدید که مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بوده است بدون اشکال نیست و لازم است با جدیت از سوی شما که در این زمینه متخصص و متعهد نیز هستید مورد ارزیابی قرار گیرد.

ورود مستقیم رئیس جمهور به این موضوع البته درخواستی است که در روزهای اخیر از سوی برخی نمایندگان مجلس هم مطرح شده است. مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان در این مورد با بیان اینکه موضوع کنکور برای یک میلیون دانش آموز و خانواده های آنها نگرانی های بسیاری ایجاد کرده است، گفته است: رئیس جمهور شخصا به موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور ورود کند.

در جلسه امروز مجلس، نمایندگان بعد از رای به بررسی اولویت دار این طرح یک فوریتی، وارد بررسی آن شدند اما با اتمام زمان صحن علنی، بررسی آن ناتمام ماند.

انتهای پیام

کد خبر 16096

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =