کد خبر 16803
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛ 

اعلام وصول استعفای جنجالی پس از یک سال/ سرنوشت نادران در مجلس یازدهم چه می‌شود؟

اعلام وصول استعفای جنجالی پس از یک سال/ سرنوشت نادران در مجلس یازدهم چه می‌شود؟

الیاس نادران نماینده تهران از دی ماه سال گذشته تقاضای استعفا از نمایندگی مجلس داده و در روزهای اخیر نیز مجددا در اعتراض به نحوه اداره مجلس این تقاضا را مطرح کرد؛ تفسیر رئیس مجلس این بود که باید تقاضای مدلل در هیات رئیسه بررسی و سپس اعلام وصول شود که با پافشاری نماینده متقاضی، بالاخره امروز این تقاضا اعلام وصول شد. 

به گزارش نمایندگان، نمایندگان مجلس برای لحظاتی دیروز از دستور کار رسیدگی به برنامه هفتم توسعه خارج شدند تا یک بند از قانون انتخابات مجلس که سه ماه قبل مصوب کرده بودند را با اولویت اصلاح کنند؛ بندی که ایفای وظیفه نمایندگی را از شمول برخی تخلفات انتخاباتی مستثنی می‌کرد؛ اما الیاس نادران هم با این اصلاحیه و هم با نحوه اداره مجلس مخالف بود و دست به تحصن زد و خواهان اعلام وصول شدن استعفایش از نمایندگی مجلس شد. 

محمدباقر قالیباف در پایان نشست علنی نوبت عصر دیروز (۲۱ آبان مجلس) شورای اسلامی توضیحاتی در خصوص ماجرای تحصن الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس مقابل جایگاه هیأت رئیسه و تقاضایش برای بررسی استعفای وی، ارائه داد و  گفت: آقای نادران بحثی داشتند و استعفا دادند من برای تنویر افکار عمومی بگویم که در هیأت رئیسه مجلس تصویب کرده ایم که استعفای نمایندگان باید مدلّل (بر اساس دلایل موجه) باشد و بعد به صحن ارائه شود. لذا این موضوع باید در هیأت رئیسه مجلس مطرح شود و ما بنا داریم در اولین جلسه هیأت رئیسه، آن را بررس کنیم؛ اگر به تصویب رسید، آن را در صحن علنی اعلام وصول می کنیم اما این برادر عزیز می خواهد همین لحظه پذیرفته شود.

شرایط استعفای نماینده و نحوه بررسی آن در آیین نامه داخلی مجلس 

بر اساس ماده 90 قانون آیین نامه داخلی مجلس هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است می‌‏تواند از مقام نمایندگی استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است.

ماده 91 هم مقرر می دارد که نماینده تقاضای استعفای مدلّل خود را به عنوان رئیس‌مجلس می‌‏نویسد و رئیس‌مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‌‏گذارد. 

الیاس نادران امروز در گفت وگویی اعلام کرد: در اعتراض به رفتارهایی که به خصوص شخص رئیس مجلس انجام داده بود، در مهر ۱۴۰۱ استعفا دادم که یکی از نواب رئیس برگه استعفا را گرفت اما بعد فهمیدم خود او مانع اعلام وصول شده است. مجددا استعفای خود را در ۱۴۰۱/۹/۶ نوشتم و شخصا در صحن علنی و از جایگاه به رئیس مجلس تحویل دادم که آنهم علیرغم پیگیری های صورت گرفته اعلام وصول نشد.

وی ادامه داد: در ماه ها و روزهای اخیر در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه اتفاقاتی افتاد که نسبت به کیان مجلس و نسبت به آزادگی نمایندگان احساس خطر کردم. 

به اعتقاد نادران اینکه رئیس مجلس اعلام کرد که من درخواست استعفا را به هیات رئیسه می برم و مطرح می کنم خلاف قانون است. بر همین اساس گفت:« او دنبال این است که برای خود شریک جرم پیدا کند.»

انتقاد چندباره نادران به نحوه اداره مجلس یازدهم 

در انتقاد به رویه اداره مجلس، علاوه بر استعفا الیاس نادران پیش از این برای کرسی ریاست نیز با قالیباف رقابت کرده و طی نامه ای از نمایندگان خواسته بود تا رویه پیشین را تغییر دهند. او در سومین اجلاسه مجلس یازدهم تنها رقیب قالیباف برای کرسی ریاست مجلس بود که با انتشار نامه‌ای خطاب به نمایندگان و توزیع آن در صحن علنی مجلس، اعلام نامزدی کرد. وی در این نامه انتقاداتی را در مورد ریاست قالیباف بر مجلس مطرح کرده و تعهداتی به نمایندگان در صورت انتخاب برای ریاست مجلس داده است.

انتقاد او از نحوه اداره مجلس بارها در صحن علنی و در قالب نامه مطرح شد تا اینکه اولین بار در دی ماه سال گذشته در تذکری به رییس‌ مجلس در نشست علنی  گفت: استعفایم را تقدیم هیات رییسه کرده‌ام؛ تقاضا دارم که آن را قرائت کنید.

او تاکید کرده بود که طبق آیین نامه داخلی مجلس، هیات رییسه باید تقاضای استعفا را قرائت کند و اجازه تفسیر ندارد.

نادران پیش از این گفته بود که دلیل استعفایش را در زمان نطق خود بیان می‌کند؛ اشاره او به زمانی است که در یکی از جلسات علنی مجلس و بعد از اعلام وصول استعفایش به او داده می‌شود تا درباره دلایل استعفا به نمایندگان توضیح داده و از مجلس رای بگیرد.

روال بررسی استیضاح چیست؟

در پایان نشست علنی صبح امروز مجلس محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که استعفای آقای الیاس نادران نماینده محترم مردم تهران، ری شمیرانات پردیس و اسلامشهر اعلام وصول می‌شود و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

همچنان که اشاره شد بر اساس ماده 91 آیین نامه رئیس‌مجلس آن را در اولین جلسه علنی و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد می‌‏گذارد. نماینده می‌‏تواند قبل از شروع بررسی در مجلس تقاضای استعفای خویش را مسترد دارد.

بر مبنای ماده 92، بررسی تقاضای استعفاء بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضای استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضی استعفاء یا نماینده دیگری به تعیین او تقاضای دفاع خواهد کرد. مدت قرائت تقاضای استعفاء و توضیح نماینده متقاضی استعفاء حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت می‏توانند صحبت کنند و پس از آن رأی‌‏گیری به‌عمل می‏آید. در صورت تصویب تقاضای استعفاء مراتب از طریق رئیس‌مجلس به وزارت کشور اعلام می‌‏شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.

انتهای پیام

کد خبر 16803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =