کد خبر 1800
۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

ورناصری:

چشم‌انداز دستیابی به ظرفیت تولید روزانه  ۱۸۰هزار بشکه نفت

چشم‌انداز دستیابی به ظرفیت تولید روزانه  ۱۸۰هزار بشکه نفت

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است همکاری با شرکت‌های چینی برای توسعه فازهای دیگر میدان نفتی یادآوران به‌دلیل آشنایی با ایران و حضور در میدان‌های نفت و گاز فاز اول توسعه میدان یادآوران، دست‌آوردهای بسیاری برای کشور به همراه دارد.

به گزارش نمایندگان ما، علیرضا ورناصری قندعلی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت میدان نفتی یادآوران، درخصوص توافق وزارت نفت با شرکتی چینی برای توسعه این میدان و اهمیت تکمیل و توسعه آن در ایجاد اشتغال، ارزآوری و ثروت‌آفرینی برای کشور، گفت: به یقین توسعه میادین مشترک نفت و گاز اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه درنگ در برداشت از این منابع، ایجاد فرصت برای همسایگان برای بهره‌برداری بیشتر است.

ایران دارای ۲۸ میدان مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه

نماینده مردم مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون ایران با دارا بودن ۲۸ میدان مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه یکی از معدود کشورهای جهان با این تعداد ساختار مشترک است که از این 28 میدان 12 حوزه مشترک با عراق است.

تولید روزانه ۱۱۰ الی ۱۲۵ هزار بشکه نفت در فاز اول یادآوران

به گفته وی میزان نفت در یادآوران به‌عنوان یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی مشترک کشور افزون بر 34 میلیارد بشکه نفت است که عملیات توسعه‌ای فاز اول آن توسط یک شرکت چینی اجرا و تولید روزانه ۱۱۰ الی ۱۲۵ هزار بشکه نفت داشت.

ورناصری همچنین خبر داد: مذاکرات مربوط به فاز دوم یادآوران در ماه‌های اخیر دنبال شد و بناست ‌به‌زودی مذاکرات نهایی و فعالیت‌های توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران که حدود ۷۵ درصد آن با عراق مشترک است آغاز شود.

چشم‌انداز دستیابی به ظرفیت تولید روزانه  ۲۳۰ هزار بشکه نفت با توسعه میدان یادآوران

این نماینده مجلس با بیان اینکه نفت این میدان از نوع فوق سبک است که حرکت آن در مخزن و احتمال خارج از دسترس شدن این نوع نفت، بیش از نفت سنگین است، گفت:  با آغاز مرحله دوم، چشم‌انداز دستیابی به ظرفیت تولید روزانه  ۱۸۰هزار بشکه و طی 3 الی 4 سال دستیابی به ظرفیت تولید روزانه ۲۳۰ هزار بشکه وجود دارد که این مهم برای کشور اشتغال، ارزآوری و ثروت‌آفرینی به همراه دارد.

نماینده مردم مسجدسلیمان ادامه داد: میادین غرب کارون از جوان‌ترین میادین نفتی ایران هستند این میادین شامل 5 میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران در مجموع حدود ۶۴ میلیارد بشکه نفت تولید دارد دربرنامه‌ریزی نهایی قرار است تولید از مجموعه ذخایر این منطقه به روزانه یک میلیون بشکه در روز برسد. درواقع ایران باوجود کمبود منابع مالی وعدم دسترسی به سرمایه‌گذاری خارجی به‌دلیل وجود تحریم‌ها، توانست با توسعه میادین مشترک نفت و گاز خود، برداشت از این میادین را افزایش دهد.

ورناصری معتقد است برنامه دولت سیزدهم برای توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی با حداکثر برداشت نفت، در بخش نفت و گاز و قانون بودجه 1400 است که مسلما به ‌فناوری، سرمایه‌گذاری و همکاری شرکت‌های خارجی نیازمند است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: همکاری با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت نفت ازجمله شرکت‌های چینی به‌‍دلیل آشنایی با ایران و حضور در میدان‌های نفت و گاز در فاز اول توسعه میدان یادآوران، برای توسعه پروژه‌های صنعت نفت در بخش بالادست و پایین‌دست براساس مشارکت‌های مرسوم شکل خواهد گرفت و به‌یقین دست‌آوردهای بسیاری برای کشور به همراه دارد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 1800

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =