کد خبر 18049
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

تنور انتخابات گرم‌تر می‌شود/ از تحرکات انتخاباتی در تعطیلات مجلس تا کاندیداهایی جدیدی که سوار بر قطار رقابت می‌شوند

تنور انتخابات گرم‌تر می‌شود/ از تحرکات انتخاباتی در تعطیلات مجلس تا کاندیداهایی جدیدی که سوار بر قطار رقابت می‌شوند

شورای نگهبان در هفته پایانی رسیدگی به اعتراضات داوطلبان ۷۵۰ نفر دیگر را تائید صلاحیت کرد تا شمار داوطلبان به ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر برسید؛ آموزش به کاندیداهای تائید صلاحیت شده تا زمان تبلیغات از سوی ستاد انتخابات و تحرکات انتخابات گروه ها و چهره های سیاسی حکایت از گرم تر شدن تنور انتخابات دارد.

به گزارش نمایندگان، سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت بیش از ۷۵۰ نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی خبر داد و با این حساب تاکنون بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده اند.

به گفته هادی طحان نظیف، این تائید صلاحیت در نتیجه بررسی های انجام شده در در هفته پایانی بررسی اعتراضات داوطلبان مجلس شورای اسلامی است و حالا اسامی این ۷۵۰ نفر از شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام خواهد شد و به داوطلبان اطلاع رسانی خواهد شد.

بررسی های شورای نگهبان در خصوص داوطلبان انتخابات مجلس تا پایان هفته ادامه دارد؛ مهلت نهایی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس ۱۹ بهمن ماه است.

آموزش به کاندیداهای تایید صلاحیت شده 

در همین حال محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور در خصوص آخرین فرآیندها و مراحل انتخابات اسفندماه، بیان کرد: نامزدهای تأیید صلاحیت شده در حوزه‌های انتخابیه به فرمانداری‌ها دعوت می‌شوند و نسبت به قوانین، مقررات، دستورالعمل تبلیغات مجاز و غیرمجاز به ایشان اطلاع‌رسانی صورت می‌پذیرد.

وی افزود: ما هم‌چنین فرآیندهای رأی‌دهی را برای آنان بیان می‌کنیم تا اطلاع صحیح از آن داشته باشند.

به گفته وی، این کار از هفته‌ی گذشته شروع شده و ادامه دارد و سعی دارند تا این مرحله قبل از آغاز تبلیغات کاندیداها به سرانجام برسد.

تشکل‌های غیر سیاسی هم به یاری طلبیده شدند

وزیر کشور هم که امروز در همایش منتخبین تشکل‌های مردم نهاد در شوراهای توسعه و حمایت سراسر کشور شرکت کرده بود گریزی به موضوع انتخابات زد و گفت: فعالیت تشکل های مردم نهاد، یک فعالیت اجتماعی است و تشویق مردم برای حضور در انتخابات به عنوان مهم ترین واقعه کشور برای تعیین سرنوشت هم یک کار اجتماعی محسوب می‌شود.

وحیدی در پایان با بیان اینکه در انتخابات ۱۱ اسفندماه امسال، تشکل‌ها نقش مهمی در ایجاد مشارکت مردمی دارند، تصریح کرد: حرکت اجتماعی اهمیت دارد و تشکل ها باید بتوانند ظرفیت مردمی را در جهت منافع مردم و ملت به حرکت درآورند.

قالیباف: به‌گونه‌ای رقابت نکنیم که مردم از ما متنفر شوند

در سوی دیگر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز از فرصت تعطیلی نشست های علنی مجلس استفاده کرده و در نشست داوطلبان نمایندگی تهران در انتخابات مجلس شورای اسلامی که از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی حضور یافت و درباره مشارکت در انتخابات و وظایف فعالان سیاسی گفت: قطعاً مردم از ما رکود، بی‌حالی‌، تحجر، دودستگی، دوقطبی و قبیله‌گرایی را نمی‌پسندند؛ مردم اگر ما به خرد جمعی پشت کنیم و خودحق پندار شویم ما را نمی‌بخشند.

قالیباف گفت: برای مشارکت واقعاً باید به هر شکلی که می‌توانیم کمک کنیم. این برای ما هم تکلیف شرعی، ملی و عقلی است. در اینجا می‌دانیم که ضعف داریم و باید به سهم خود آن را جبران کنیم. ما همه تصمیم‌ گرفتیم که وارد رقابت شویم. توجه کنیم که خود رقابت و نحوه آن می‌تواند بزرگترین انگیزه برای مشارکت مردم باشد. به‌گونه‌ای رقابت نکنیم که مردم از ما متنفر شوند. رقابت ما باید باعث افزایش مشارکت شود نه ریزش آن.

نشست انتخاباتی نوبخت در رشت

در یکی از تحرکات انتخاباتی احزاب و گروه‌های سیاسی، محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه هم در رشت نشست خبری داشت، اعلام کرد که انتخابات را جدی دنبال می‌کنند و  گفت: رویکرد حزب اعتدال توسعه به صورت ائتلافی با دیگر جریان‌ها بوده و بر همین اساس با اصلاح طلبان و اصول‌گرایان معتدل در حال رایزنی هستیم؛ ولی منتظریم تا ۱۹ بهمن شورای نگهبان لیست نهایی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده را اعلام کند. 

نوبخت در سخنرانی انتخاباتی خود درباره تغییر حوزه انتخابیه خود گفت: «بنده فرزند گیلان بوده و همان محمدباقر معلم رشتی هستم و همگان از عواطف بنده نسبت به گیلان و رشت آگاه هستند.»

انتهای پیام

کد خبر 18049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =