کد خبر 18083
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

بودجه ۱۴۰۳ و ماجرای کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی/ دولت و مجلس از توافق تا اعتراض!

بودجه ۱۴۰۳ و ماجرای کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی/ دولت و مجلس از توافق تا اعتراض!

اعتراض به تحمیل کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی به بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس برای چندمین بار از سوی دولت مطرح شد؛ موضوعی که مورد پذیرش مجلس نیست و البته درباره مواردی همچون تامین منابع افزایش حقوق بین دولت و مجلس توافق شده بود. 

به گزارش نمایندگان، موضوع اختلاف دولت و مجلس بر سر بودجه سال آینده با اظهارات امروز سخنگوی دولت دوباره زنده شد؛ بهادری جهرمی در نشست خبری خود بار دیگر اعلام کرد که به واسطه تغییراتی که در لایحه دولت در مجلس رخ داده، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه ایجاد می‌شود.

علی بهادری جرمی با تکرار گزارشی که پیش از این سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود، گفت: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه که منتشر شد و مکاتباتی که با مقامات رسمی کشور داشته اند ناترازی هایی که به واسطه، تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، که این عدد بسیار بالا و چشمگیری است و به نوعی شاکله بودجه را تحت تاثیر قرار داده است و حدود یک پنجم کل بودجه کشور مصارفی اضافه شده که منابعی برایش پیش بینی نشده است. 

دولت معتقد است که این رویه و ناتراز کردن بودجه تورم زا خواهد بود و بر همیت اساس سخنگوی دولت گفت: از همکارانمان در مجلس خواهش می کنم که نگاه و خط قرمز همه کنترل و مهار تورم باشد و بتوانیم رشد اقتصادی ۸ درصد را که در سیاست های کلی نظام  آمده است را محقق کنیم. تحقق رشد اقتصادی جز با جلوگیری از ریخت و پاش ها و جلوگیری از هزینه های غیر ضرور محقق نخواهد شد. کنترل و مهار تورم جز از طریق کنترل و مهار کسری بودجه محقق نخواهد شد. 

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بر مبنای تغییرات جدید آیین نامه داخلی مجلس طی دو مرحله بررسی می‌شود که بخش نخست آن مربوط به تقدیم لایحه بودجه توسط دولت به مجلس بوده که در اواسط آذرماه این کار انجام شد و مجلس، هفته گذشته بررسی آن را به پایان رساند.بخش دوم بودجه پس‌ازاینکه بخش نخست توسط شورای نگهبان به تأیید رسید، از سوی دولت به مجلس ارسال می‌شود.

کسری ۴۰۰ همتی از اصرار دولت تا انکار مجلس

در این میان اما هم در جریان تصویب و هم بعد از آن دولت به افزایش مصارف بدون در نظر گرفتن منابع از سوی مجلس منتقد بود؛ رسانه های نزدیک به دولت این اقدام مجلس را ناشی از نزدیک شدن به انتخابات دانسته و معتقد بودند که این اقدامات بی ارتباط با موضوع انتخابات نیست اما در سوی دیگر مجلس این اتهام را رد کرده و معتقد است کسری بودجه ادعایی موهوم است. 

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت می‌گوید: شاکله بودجه سال ۱۴۰۳ تغییر نکرده و به درستی حفظ شده است؛ انتظار این بود که دولت این تغییرات را در بودجه اعمال کند، در هرصورت مجلس با کار کارشناسی اصلاحاتی در حد مقررات انجام داد.

وی با اشاره به مصوبات مجلس در زمینه افزایش حقوق برخی از کارکنان دولت، تصریح کرد: افزایش حقوق کارکنان دولت توسط دولتمردان و وزارتخانه‌های ذی ربط در بودجه پیگیری شد؛ لذا وقتی سازمان برنامه و بودجه نمی تواند مسائل اینچنینی را با بدنه دولت تنظیم کند، این وزارتخانه ها و دستگاه دیگر این موضوع را از طریق مجلس  پیگیری خواهند کرد. بنابراین مرجع بالاتر به ویژه مجلس در این بخش مورد مطالبه بود.

با دولت توافق کرده بودیم

وی گفت: موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده، مورد توافق دولت و مجلس بود و منابع آن حدود ۶۰ همت شد. لذا منابع این موضوع با توافق صورت گرفته افزایش پیدا کرد و در سطح بودجه نیز دیده شد بنابراین این موضوع هیچ گونه کسری بودجه‌ای ایجاد نکرد چراکه برای این موضوع منابع پایداری دیده شد و دولت افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را در این بخش لحاظ کرده بود.

 محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس هک بیان اینکه اعضای دولت از بیان اظهار نظرهای غیر کارشناسانه پرهیز کنند، گفت: بودجه خارج از عدد و رقم نیست و اگر آن را مشاهده و منابع و مصارف را بررسی کنید متوجه می‌شوید که ناترازی وجود ندارد.

وی گفت: متاسفانه چندمین بار است که طی دو هفته اخیر در خصوص کسری و ناترازی بودجه از سوی دولت اظهار نظری مطرح می‌شود.

این نماینده مجلس می‌گوید: برخی از اعضای دولت نمی‌توانند بار ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ناترازی بودجه را به صورت ناروا به مجلس نسبت دهند. طی چندین مرتبه رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص اظهار نظرات مطرح شده در زمینه ایجاد ناترازی بودجه توسط مجلس توضیحات و پاسخ‌های لازم را ارئه کرده اند.

بودجه مصوب مجلس اکنون در مرحله رسیدگی در شورای نگهبان است و باید دید که سرانجام این مناقشه بین دولت و مجلس بر سر منابع و مصارف به کجا می‌رسد.

انتهای پیام/

کد خبر 18083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =