کد خبر 18121
۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

چانه زنی دولت و مجلس بر سر دخل و خرج کشور/ موعد بررسی ایرادات شورای نگهبان به بودجه در مجلس

چانه زنی دولت و مجلس بر سر دخل و خرج کشور/ موعد بررسی ایرادات شورای نگهبان به بودجه در مجلس

رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در بودجه ۱۴۰۳ در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در دستور کار مجلس قرار دارد؛ آنچنان که سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید رسیدگی به مصوبه مجلس در این زمینه به پایان رسیده و ایرادات به زودی به مجلس اعلام خواهد شد.

به گزارش نمایندگان، سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که مصوبات مجلس بودجه سال ۱۴۰۳ در این نهاد به پایان رسیده است و به زودی گزارش از ایرادات به لایحه در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر در دستور کار هفته جاری مجلس به عنوان نخستین مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۳ درج شده است یعنی نمایندگان در این هفته قرار است تکلیف دخل و خرج سال آینده کشور را نهایی کنند.

البته آنچه اکنون به تصویب رسیده بر مبنای آیین نامه جدید مجلس بخشی از بودجه سال آینده کشور است؛ یعنی بخش اول لایحه که دولت ملزم به ارائه آن به مجلس بوده و در نیمه آذر ماه این کار انجام شده است.

جدال دولت و مجلس بر سر منابع

هرچند رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس بر مبنای آیین نامه، متفاوت از سال‌های گذشته و در مدت زمان بسیار کمی انجام شد اما اختلافاتی میان دولت و مجلس درباره منابع و مصارف بودجه در روزهای اخیر خبرساز شده است.

در حالی که دولت معتقد است مجلس مصارفی را در لایحه ایجاد کرده که منابع پایداری برای آن در نظر گرفته نشده است؛ اما مجلس این موضوع را رد کرده و معتقد است آنچه دولت به مجلس ارائه داده بود فشار بر مردم را بیشتر می‌کرده و لازم بود برخی مصارف افزایش یافته و یا مصارف جدیدی در نظر گرفته شود.

زمان بررسی ایرادات شورا در مجلس مشخص شد

سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس می‌گوید: با توجه به اینکه شورای نگهبان احتمالا اصلاحات بودجه را تا پایان روز دوشنبه به مجلس ارسال و کمیسیون تلفیق بودجه هم باید روز سه‌شنبه نسبت به بررسی بودجه اقدام کند، بنابراین اصلاحاتی در زمان برگزاری جلسات علنی هفته جاری انجام شد.

به گفته وی جلسات صحن علنی مجلس برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۱۴۰۳ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۵ و ۲۶ بهمن) هفته جاری برگزار خواهد شد.

اما اختلاف دولت و مجلس بر سر ایجاد ناترازی و تحمیل هزینه ها علاوه بر بودجه، در برنامه هفتم هم نمود پیدا کرد و هر چند پیش از این عنوان شده بود که دولت منابع افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه را از محل افزایش یک درصدی ارزش افزوده در نظر گرفته است اما گویا در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم در شورای نگهبان، دولتی‌ها با حضور در شورای نگهبان خواستار رد مصوبه متناسب‌سازی شده اند.

چانه زنی در شورای نگهبان

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ضمن تشریح دفاع رئیس و هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه از مصوبه متناسب سازی حقوق بازنشستگان در جلسات مشترک با شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت مجمع، گفت: در حالیکه نمایندگان دولت با حضور در شورای نگهبان با استناد به اصل 75 قانون اساسی و ایجاد بار مالی خواستار رد مصوبه مجلس شده بودند، اما دفاع رئیس مجلس و اعضای هیأت رئیسه تلفیق برنامه موجب شد تا شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت مجمع با ایرادات را رد و با مصوبه مجلس موافقت کنند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید: در قانون بودجه دولت برای تأمین منابع این مصوبه بندهای را آورد بود که در نهایت مجلس به آن رأی داد و مورد تصویب شورای نگهبان و موافقت هیأت عالی نظارت قرار گرفت.

به گفته وی همین  مصوبه راه را برای تأیید مصوبه متناسب سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه سال 1403 باز کرد. 

هرچند دولت در موضوع حقوق بازنشستگان با مجلس به تفاهم رسیدند اما دولت مدعی است که تحمیل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اضافی به بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس انجام شده است. البته دولت امید دارد که در جلساتی که رییس سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان و مسوولان دستگاه‌های مختلف مربوطه برگزار می‌کند، این مسائل حل شود.

انتهای پیام

کد خبر 18121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =