کد خبر 18636
۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

روال رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه چگونه است؟

روال رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه چگونه است؟

بخش دوم لایحه بودجه سال 1403 امروز به مجلس رسید و اعلام وصول شد؛ مجلس 40 روز فرصت رسیدگی و تصویب این بخش که جداول بودجه را شامل می‌شود، دارد.

به گزارش نمایندگان، یک روز بعد از اینکه دولت اعلام کرد در یک نشست فوق العاده بخش دوم لایحه بودجه سال جاری را بررسی می کند، این لایحه امروز طی نامه ای از سوی رئیس جمهور به مجلس رسید و اعلام وصول شد. 

بنابر آنچه رئیس جمهور تاکید کرده این بخش از لایحه از نگاه دولت این ویژگی ها را دارد: پیش بینی اعتبارات دستگاه ها منطبق با سیاست های کلی برنامه هفتم پیشرفت، لحاظ نمودن شعار محوری سال ابلاغی مقام معظم رهبری (جهش تولید با مشارکت مردم)، کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی برای حمایت از رشد تولید و اتکا به سایر منابع،  ساماندهی ردیف های متفرقه و امکان انتقال آن ها به ردیف های ذیل دستگاه های اصلی و ارائه سنجه های ارزیابی برنامه های قوای مقننه و قضائیه و دستگاه های اصلی. 

بر اساس اصلاحیه ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس که برای نخستین بار در بودجه سال جاری اجرا شد دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش به مجلس تقدیم کند. بخش شامل ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و اجزای اصلی آنها،  ترازهای عملیاتی، سرمایه ای و مالی بودجه عمومی دولت و  فروض برآورد منابع و مصارف بودجه. 

هرچند دولت موظف بوده است این بخش را حداکثر تا اول آبان هر سال به مجلس تقدیم کند اما این بخش به دلیل بررسی برنامه هفتم با تاخیر به مجلس رسید.

تعیین تکلیف بودجه تا پایان اردیبهشت

نمایندگان مجلس در روزهای پایانی سال گذشته و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ به دولت مجوز دادند ضمن اجرای احکام تبصره‌های این قانون تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی آن و حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ با رعایت این احکام نسبت به وصول منابع و پرداخت اعتبارات بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به صورت علی‌الحساب اقدام نماید. با تصویب و ابلاغ جداول مربوط به بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور دولت مکلف است از تاریخ ۱۴۰۳.۱.۱ براساس قانون مزبور اعمال حساب کند.

بر  اساس قانون مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش اول، از زمان وصول حداکثر دو ماه است. پس از اتمام رسیدگی بخش اول لایحه بودجه، مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از تأیید آن شورا به دولت ابلاغ می ‌شود.

ادامه این قانون اصلاحی دولت را موظف کرده است حداکثر ده روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، با رعایت احکام و سقفهای مصوب موضوع بند «الف» این ماده، جداول تفصیلی بودجه را به همراه نسخه الکترونیکی دارای قابلیت خوانش رایانه ای به گونه ای که ارقام تشکیل دهنده و محاسبات مربوط به هر ردیف قابل مشاهده و پیگیری باشد، به مجلس ارسال کند.

 سنجه های ارزیابی برنامه های قوه مقننه، قوه قضائیه، وزارتخانه ها، سازمان های مستقلی که عالی ترین مقام آن را رئیس جمهور منصوب می کند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیروهای مسلح، نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری و نهادهای مصرح در قانون اساسی باید ضمیمه جداول تفصیلی باشد.

مجلس چقدر برای بخش دوم بودجه فرصت دارد؟

امروز بخش دوم لایحه بودجه یک روز بعد از نهایی شدن در دولت، به مجلس ارسال شد. آیین نامه داخلی مجلس می گوید که هیأت رئیسه موظف است بلافاصله پس از وصول این بخش، آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه، بارگذاری و بخشهای مربوط به هر کمیسیون را ارجاع کند. 

بر این اساس نمایندگان از امروز پنج روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در رابطه با جداول در سامانه ثبت کنند. پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیونها، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس با اولویت رسیدگی به جداول مربوط به منابع بودجه عمومی دولت و منابع و مصارف دستگاهها و نهادهای مذکور، به تفکیک برنامه های عملیاتی آنها مورد رسیدگی قرار می گیرد.

در این بخش فقط به ارقام و اعداد جداول بدون تفکیک کلیات و جزئیات رسیدگی می شود و هیچ حکمی در این مرحله قابل بررسی و تصویب نیست و پیشنهادها نیز نباید مغایر قوانین جاری و مصوبه بخش اول باشد.

 ترتیب و زمان ‌بندی رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیون ها، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس، مشابه ترتیب و زمان بندی مذکور در بخش اول است و مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش دوم از زمان وصول حداکثر به مدت چهل روز است.

چنانچه در هنگام رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره جزئیات ماده ‌واحده یا جداول تفصیلی بودجه، مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن مجلس رأی نیاورد، کمیسیون مزبور موظف است حداکثر ظرف سه روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) گزارش جدید خود را به مجلس ارائه کند. در این مرحله نمایندگان یک روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در مورد تغییرات کمیسیون تلفیق ثبت نمایند .

از امروز بررسی بخش دوم لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق آغاز می شود،   اعضای کمیسیون تلفیق نمی توانند در جریان رسیدگی پیشنهاد جدید مطرح کنند. در صورت ضرورت، هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق می تواند کار گروه هایی را برای بررسی موضوعات معین تشکیل دهد. پیشنهاد آن کارگروهها برای بررسی به کمیسیون تلفیق ارائه می شود.

 جلسات کمیسیون تلفیق در محل صحن علنی مجلس تشکیل می شود و مشروح مذاکرات جلسات علنی آن کمیسیون انتشار می یابد. نمایندگانی که عضو کمیسیون تلفیق نیستند می توانند بدون حق رأی در مذاکرات کمیسیون تلفیق شرکت کنند و به عنوان موافق یا مخالفِ پیشنهادهایی که مطرح می شود، اظهارنظر کنند.

انتهای پیام

کد خبر 18636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =