کد خبر 18656
۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷

نمایندگان گزارش می‌دهد

اطلاع رسانی قطره چکانی از بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳/ کاهش ۵ درصدی مالیات تولید در مقابل افزایش ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی

اطلاع رسانی قطره چکانی از بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳/ کاهش ۵ درصدی مالیات تولید در مقابل افزایش ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی

بخش دوم لایحه بودجه در هفته‌ای که گذشت از سوی دولت به مجلس ارسال شد اما درباره جزئیات آن چندان خبر موثقی منتشر نشده است تنها اینکه دولت پیشنهاد کاهش ۵ درصدی مالیات تولید کنندگان را به مجلس پیشنهاد داده است.

به گزارش نمایندگان، اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس که برای نخستین بار در قانون بودجه سال جاری اجرا شد؛ رسیدگی به لوایح بودجه را و مرحله‌ای کرده است و حالا در حالی سال جدید شروع شده که به تازگی بخش دوم بودجه مشتمل بر جداول به تازگی از سوی دولت به مجلس ارسال شده است.

هرچند، چند روزی از ارسال لایحه بودجه به مجلس می‌گذرد اما هنوز جزئیاتی از بخش دوم این لایحه منتشر نشده است.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس دولت موظف است حداکثر ده روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، با رعایت احکام و سقفهای مصوب موضوع بند «الف» این ماده، جداول تفصیلی بودجه را به همراه نسخه الکترونیکی دارای قابلیت خوانش رایانه­ای به ­گونه ای که ارقام تشکیل دهنده و محاسبات مربوط به هر ردیف قابل مشاهده و پیگیری باشد، به مجلس ارسال کند. 

از آنجا که هنوز جزئیاتی از لایحه بودجه در بخش دوم منتشر نشده است مشخص نیست که سنجه‌های ارزیابی دستگاه‌ها همراه آن با چه کیفیتی به مجلس ارسال شده است، چرا که بر اساس آیین نامه، سنجه های ارزیابی برنامه های قوه مقننه، قوه قضائیه، وزارتخانه ها، سازمان های مستقلی که عالی­ترین مقام آن را رئیس ­جمهور منصوب می­کند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیروهای مسلح، نهادهای زیرنظر مقام معظم رهبری و نهادهای مصرح در قانون اساسی باید ضمیمه جداول تفصیلی باشد.

هیئت رئیسه موظف است بلافاصله پس از وصول این بخش، آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه، بارگذاری و بخشهای مربوط به هر کمیسیون را ارجاع نماید. نمایندگان پنج ­روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در رابطه با جداول در سامانه ثبت کنند. پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیون­ها، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس با اولویت رسیدگی به جداول مربوط به منابع بودجه عمومی دولت و منابع و مصارف دستگاهها و نهادهای مذکور، به تفکیک برنامه های عملیاتی آنها مورد رسیدگی قرار می­گیرد.

در این بخش فقط به ارقام و اعداد جداول بدون تفکیک کلیات و جزئیات رسیدگی می­شود و هیچ حکمی در این مرحله قابل بررسی و تصویب نیست و پیشنهادها نیز نباید مغایر قوانین جاری و مصوبه بخش اول باشد. ترتیب و زمان بندی رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیون­ها، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس، مشابه ترتیب و زمان­بندی مذکور در بند «الف» این ماده است. مهلت مجلس برای رسیدگی به بخش دوم از زمان وصول حداکثر به مدت چهل روز است.

چنانچه در هنگام رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره جزئیات ماده واحده یا جداول تفصیلی بودجه، مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن مجلس رأی نیاورد، کمیسیون مزبور موظف است حداکثر ظرف سه روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) گزارش جدید خود را به مجلس ارائه کند. در این مرحله نمایندگان یک روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در مورد تغییرات کمیسیون تلفیق ثبت نمایند .

جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی جداول بودجه سال1403 از هفته آینده 

احد آزادی خواه عضو هئیت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 1403، با اشاره به روند بررسی بخش دوم لایحه بودجه، می‌گوید: پس از اعلام وصول بخش دوم لایحه، نمایندگان فرصت دارند تا پیشنهادات خود را در زمینه این بخش به کمیسیون های تخصصی خود ارائه دهند.کمیسیون تلفیق پیشنهادات کمیسیون ها را بررسی کرده و نهایتا گزارش خود را به صحن ارائه خواهد کرد.

به گفته وی جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی بخش دوم لایحه در اواسط هفته آینده برگزار خواهد شد.

گرچه بخش اول بودجه سال جاری تصویب و تبدیل به قانون شده است و همچنین نمایندگان مصوبه‌ای برای دخل و خرج دو ماه اول سال دولت در روزهای پایانی سال گذشته به تصویب رساندند اما همچنان برخی نمایندگان معتقدند آنچه در بودجه سال جاری رخ داد یک بدعت و غیرقانونی است.

خلا قانونی غیر قابل انکاری در بودجه ۱۴۰۳ 

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در گفت‌وگویی در رابطه با زمان بررسی مرحله دوم بودجه سال جاری گفت: اصلا قرار این بود که در ۲مرحله‌ای شدن ساختار بودجه قبل از پایان اسفند ماه هر دو مرحله تمام شود؛ در حالیکه چنین اتفاقی محقق نشد.

وی ادامه داد: الان ما داریم کشور را اداره می‌کنیم، یک ماه از سال هم گذشت و می‌خواهند حقوق پرداخت کنند و هزینه کنند درحالیکه از نظر من هنوز بودجه مصوب نشده، در واقع یک مرحله‌اش مصوب شده و یک مرحله اش مصوب نشده است.

نماینده مردم سبزوار خاطرنشان کرد: یعنی ما دچار یک خلاءیی شدیم در کشور که دولت دارد بدون بودجه اداره می شود و بودجه مصوب نشده است.

وی تاکید کرد: قرار ما از این دو مرحله‌ای شدن این بود که ما در مجلس تمرکز بیشتری روی جداول بگذاریم جایی که هیچوقت تمرکز نمی گذاشتیم، اینکه حواسمان باشد که برای چه پروژه هایی چه پول هایی می گذارند تا یک مقدار دقت بیشتری در بودجه ریزی کشور اعمال شود. الان با این وضعیت همان که احکام آمد تصویب شد ابلاغ شد دارد اجرا می شود و جداول هم هنوز تصویب نشده است.

در هر حال اولین تجربه تصویب قانون بودجه بر اساس اصلاحات آیین نامه داخلی این گونه رقم خورد و حالا از بخش دوم نیز جزئیاتی در دست نیست جز اینکه رئیس جمهور در نامه خود به مجلس چند ویژگی را برای این بخش برشمرد از جمله؛ پیش بینی اعتبارات دستگاه ها منطبق با سیاست های کلی برنامه هفتم پیشرفت، لحاظ نمودن شعار محوری سال ابلاغی مقام معظم رهبری (جهش تولید با مشارکت مردم)، کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی برای حمایت از رشد تولید و اتکا به سایر منابع، ساماندهی ردیف های متفرقه و امکان انتقال آن ها به ردیف های ذیل دستگاه های اصلی پ ارائه سنجه های ارزیابی برنامه های قوای مقننه و قضائیه و دستگاه های اصلی.

مالیات تولید ۵ درصد کاهش یافت

تنها جزئیات قابل اتکایی که از جداول بودجه به دست آمده است خبری است که وزیر اقتصاد و معاون وی به عنوان یک خبر خوش برای تولید کنندگان اعلام کردند و آن کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید کنندگان در سال جاری است؛ اتفاقی که در سال گذشته و سال پیش از آن نیز ه گونه‌ای مشابه رقم خورده بود تا افزایش درآمدهای مالیاتی به معنای فشار بر بخش تولید نباشد.

اما روی دیگر مسئله مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۳ موضوع افزایش ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی است که دولت معتقد است مجلس بدون توجه به واقعیات درآمدهای مالیاتی آن را پیش بینی کرده است.

 دولت اخیرا در نامه‌ای رسما به مجلس اعلام کرده که افزایش 100 هزار میلیارد تومانی بار مالی بودجه، 10 درصد افزایش بار مالیاتی برای کشور خواهد داشت.

انتهای پیام 

کد خبر 18656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =