کد خبر 18810
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

اختصاص 98 درصد اعتبارات حوزه رسانه بودجه 1403 به صدا و سیما/ کم برآوردی درباره درآمدهای اختصاصی رسانه ملی

اختصاص 98 درصد اعتبارات حوزه رسانه بودجه 1403 به صدا و سیما/ کم برآوردی درباره درآمدهای اختصاصی رسانه ملی

اعتبارات حوزه رسانه در لایحه بودجه سال ١٤٠٣ نسبت به قانون سال ١٤٠٢، ٥٩ درصد افزایش یافته و از مجموع اعتبارات حوزه رسانه در سال ١٤٠٣ حدود ٩٨ درصد به سازمان صدا و سیما اختصاص یافته است. 

به گزارش نمایندگان، لایحه بودجه سال ،١٤٠٣ به عنوان نخستین قانون بودجه که براساس برنامه هفتم پیشرفت کشور تنظیم شده است، حدود ٢٥ هزار میلیارد تومان را از محل بودجه عمومی برای دستگاه‌های رسانه‌ای در نظر گرفته است.

 اعتبارات پیش بینی شده برای این دستگاه‌ها به شرح زیر است: 

١. حدود ٢٤.٠٠٠ میلیارد تومان برای سازمان صدا و سیما (جاری، عمرانی، متفرقه)،

٢. حدود ٣٧٣ میلیارد تومان برای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) (جاری، عمرانی)، 

٣. حدود ٨١ میلیارد تومان برای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 

4. حدود ٢٢ میلیارد تومان برای شورای نظارت بر صدا و سیما،

5. حدود ٢٠ میلیارد تومان برای خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا )،

6. حدود ١٩ میلیارد تومان برای خبرگزاری خانه ملت.

گفتنی است در لایحه بودجه ١٤٠٣ مبلغ ٦.٦٠٠ میلیارد تومان به عنوان درآمد اختصاصی برای صدا و سیما برآورد شده که با احتساب این مبلغ مجموع اعتبارات (ردیف ،٢٨٣٥٠٠ متفرقه و اختصاصی)، پیش بینی شده برای این سازمان معادل ٣١.٠٠٠ میلیارد تومان است. 

همچنین مبلغ ٨٣ میلیارد تومان به عنوان درآمد اختصاصی برای خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پیش بینی شده که با احتساب این مبلغ مجموع اعتبارات (ردیف ٢٨٢٥٠٠ و اختصاصی) پیشبینی شده برای این خبرگزاری در لایحه بودجه ١٤٠٣ معادل ٤٥٧ میلیارد تومان است. 

همچنین اعتبارات حوزه رسانه در لایحه بودجه سال ١٤٠٣ نسبت به قانون سال ١٤٠٢، ٥٩ درصد افزایش یافته است؛ این درحالی است که از مجموع اعتبارات حوزه رسانه در سال ١٤٠٣ حدود ٩٨ درصد به سازمان صدا و سیما اختصاص یافته است. ٢ درصد از آن به خبرگزاریها و شورای نظارت بر صدا وسیما اختصاص یافته است؛ حدود ١.٥ درصد به خبرگزاری جمهوری اسلامی، حدود ٠.٣ درصد به ایسنا و حدود ٠.٢ درصد هم درمجموع به شورای نظارت بر صدا و سیما، خبرگزاری خانه ملت و خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) اختصاص داده شده است. 

تفصیل این ارقام و مقایسه آن با قانون بودجه سال ١٤٠٢ در جدول ١ آمده است. 

اختصاص 98 درصد اعتبارات حوزه رسانه بودجه 1403 به صدا و سیما/ کم برآوردی درباره درآمدهای اختصاصی رسانه ملی

مجموع اعتبارات سازمان صدا و سیما در سـال ١٤٠٣ حدود ٣١.٠٦١ میلیارد تومان برآورد شـده که ٦.٦٠٠ میلیارد تومان مربوط به درآمد اختصاصی این سازمان و ٢٤.٤٢٥ میلیارد تومان مربوط به اعتباراتی اسـت که از منابع عمومی کشور به این سـازمان پیش بینی شـده اسـت. مجموع اعتبارات پیشبینی شـده در لایحه ١٤٠٣ سازمان نسـبت به قانون بودجه ،١٤٠٢ حدود ٤٣ درصـد رشـد داشـته و رشـد اعتبارات عمومی پیشبینی شـده برای این سـازمان، بدون احتساب درآمد اختصاصی، نسبت به قانون بودجه ١٤٠٢ حدود ٥٩ درصد است. گفتنی اسـت ٢.٠٠٠ میلیارد تومان از ٣ اعتبارات عمومی سازمان صـدا و سیـما در لایحه ١٤٠٣ از محل بند «ب» تبصـره «١٣» بخش اول قانون بودجه سـال ١٤٠٣ به منظور انجام تکالیف موضوع مواد (٧٦) و (٧٧) برنامه هفتم توسعه برای این سازمان پیش بینی شده است. از جمع اعتبارات حدود ١.٧٠٠ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است که شامل بهبود و تکمیل شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، تعمیرات اساسی در ساختمانهای تهران و مراکز مستقل، گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات در سازمان صدا و سیما، جایگزینی و تبدیل فناوری موجود به فناوری پیشرفته، ایجاد و توسعه مراکز تولید و پخش در سراسر کشور و ارتباط فیبر نوری سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

اختصاص 98 درصد اعتبارات حوزه رسانه بودجه 1403 به صدا و سیما/ کم برآوردی درباره درآمدهای اختصاصی رسانه ملی

فقط 200 میلیارد افزایش درآمدهای صدا و سیما 

مبلغ در نظر گرفته شده در جدول اعتبارات ردیف‌های متفرقه منتقل شده به جدول ٧ دستگاههای اجرایی نیز برای برنامه «توسعه کمّی وکیفی برنامه‌های تولیدی پویانمایی، مستند، فیلم و سریال» هزینه خواهد شد. اما برای اعتبارات هزینه‌ای این سازمان برخلاف قوانین بودجه سالهای گذشته اشاره‌ای به برنامه‌ها نشده است. همچنین توجه به این نکته هم لازم است که درآمد اختصاصی سازمان صدا و سیما در سال ١٤٠٢، ٦.٤٠٠ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در لایحه بودجه سال ١٤٠٣ فقط ٢٠٠ میلیارد تومان افزایش یافته و به ٦.٦٠٠ میلیارد تومان رسیده است.

به نظر می‌رسد ارقام پیش بینی شده برای درآمد اختصاصی، با توجه به افزایش تعرفه ایجاد شده برای هزینه‌های تبلیغات و همچنین فرصت‌های مسابقات المپیک و بازیهای اروپایی در سال ،١٤٠٣ دچار کم آوردی زیادی است.

 مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود از بررسی بخش دوم لایحه بودجه 1403 در حوزه رسانه یافته ها و پیشنهاداتی ارائه داده است؛ از جمله اینکه مهمترین یافته ها و پیشنهادهای حاصل از تحلیل جداول و پیوست‌های لایحه بودجه سال ١٤٠٣ کل کشور عبارتند از تفکیک نشدن برنامه‌های فصل رسانه به طور جداگانه ذیل امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری در لایحه بودجه ١٤٠٣ برخلاف سال‌های گذشته و در نتیجه فقدان اطلاعات لازم در خصوص اعتبارات برنامه ها و عناوین آنها، پیشنهاد افزوده شدن سنجه های قابل ارزیابی به متن لایحه برای افزایش اعتبارات عمومی سازمان صدا و سیما در ازای کاهش حجم تبلیغات بازرگانی، پیش بینی اعتبارات مشخص برای اثربخش کردن شورای نظارت به منظور تقویت قانون نحوه اجرای اصل (١٧٥) قانون اساسی در بخش نظارت، ضرورت رفع ابهام در خصوص معیار تقسیم منابع پیشبینی شده بند «ب» تبصره «١٣» بخش اول قانون بودجه ١٤٠٣ برای دستگاههای اجرایی.

انتهای پیام

کد خبر 18810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =