کد خبر 18856
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

بازگشت به نقطه صفر/سرنوشت نامعلوم مصوبات مجلس یازدهم که هنوز به شورای نگهبان نرفته است

بازگشت به نقطه صفر/سرنوشت نامعلوم مصوبات مجلس یازدهم که هنوز به شورای نگهبان نرفته است

«اکثر طرح‌هایی که به شورای نگهبان نرفته است پس از پایان کار مجلس یازدهم تقریباً به نقطه اول خود بازمی‌گردند و گویی هیچ کاری روی آنها صورت نگرفته است.» این تذکری است که یک نماینده مجلس امروز به قالیباف داد.

به گزارش نمایندگان، در حالی که تنها 27 روز تا پایان کار مجلس یازدهم فرصت باقی است؛ هنوز تکلیف برخی طرح ها و لوایح مهم معلوم نیست.

امروز در جریان نشست علنی مجلس که به بررسی جداول بودجه اختصاص داشت؛ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در تذکری یادآور شد: ما فقط ۲۷ روز تا پایان کار مجلس یازدهم فرصت داریم و بر اساس برنامه‌ای که هیأت رئیسه اعلام کرده هفته آینده زمان سرکشی به حوزه انتخابیه اعلام شده در حالی که طرح‌های بسیاری در نوبت رسیدگی صحن مجلس قرار دارد که کار کارشناسی فراوانی روی آنها صورت گرفته و اگر هفته آینده نمایندگان به حوزه انتخابیه بروند، تمام زحمات کشیده شده بر باد می‌رود. 

به گفته وی یکی از این طرح‌های مهمی که زحمت بسیاری برای آن کشیده شده اصلاح نظام بانکداری است که از سه دوره قبل در مجلس روی آن کار شده و امروز گزارش آن آماده است.

این نماینده مجلس نکته قابل تاملی را نیز متذکر شد که: « اکثر طرح‌هایی که به شورای نگهبان نرفته است پس از پایان کار مجلس یازدهم تقریباً به نقطه اول خود بازمی‌گردند و گویی هیچ کاری روی آنها صورت نگرفته است.»

هزار تذکر قرائت نشده

آنچنان که حاجی دلیگانی می‌گوید: چند ماه است که تذکرات کتبی در صحن مجلس قرائت نمی‌شود در حالی که هزار تذکر از سوی نمایندگان تنظیم شده و برخی نمایندگان نیز این تذکرات را امضا کردند ولی در صحن مجلس قرائت نشده است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با اشاره به اینکه مجلس ۴ هفته متوالی جلسه داشته و ما هفته آینده وارد هفته پنجم می‌شویم، گفت: ضمن اینکه برخی از نمایندگان در دور دوم انتخابات حضور دارند و ممکن است صحن علنی عدد نداشته باشد البته مجدداً با اعضای هیأت رئیسه صحبت خواهیم کرد و در این باره تصمیم‌گیری می‌شود.

طرح‌هایی که هنوز بلاتکلیف است

گفتنی است علاوه بر طرحی که از سوی حاجی دلیگانی مورد اشاره قرار گرفت بررسی دستور جلسات هفتگی نمایندگان نشان می‌دهد که برخی طرح های دیگر نیز به این سرنوشت دچار خواهند شد. 

 لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، لایحه اصلاح قانون بیمه اجباری خسارت وارده به شخص ثالث، لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع که یک فوریت آن در فروردین ماه ۱۴۰۱ به تصویب رسیده است، طرح یک فوریتی اصلاح قانون معادن کشور، طرح نظام قانونگذاری و تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات،  طرح تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش و … از این دست است.

علاوه بر این برخی طرح ها و لوایح مجلس نیز در نوبت رسیدگی شورای نگهبان قرار داشته و یا به دلیل مغایرت به مجلس بازگشت داده شده که شاید مهمترین آنها، لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه است. 

طرح شفافیت قوای سه گانه، طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی و طرح ساماندهی اجاره بها سه طرحی هستند که مجلس در روزهای پایانی عمر خود آخرین ایرادات شورای نگهبان را رفع کرد و امید دارد که بتواند در کارنامه خود ارائه دهد. 

اما لایحه حجاب و عفاف، لایحه دیگری است که برای پنجمین بار به شورای نگهبان ارسال شده و مشخص نیست که تصویب آن آیا به عمر مجلس یازدهم برسد یا خیر. 

انتهای پیام

کد خبر 18856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =