کد خبر 2381
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

امروز در مجلس چه خبر بود؟

گام بلند مجلس برای مقابله با رانت و تعارض منافع

گام بلند مجلس برای مقابله با رانت و تعارض منافع

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 21 مهرماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف، رأس ساعت 8 و 16 دقیقه و با حضور 203 نفر از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با حضور 203 نماینده و به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی در مورد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست  در مورد  لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر

- گزارش شور دوم کمیسیون صنایع و معادن در مورد  طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست های تنظیم بازار

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (8) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه

- گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در مورد: طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد چرایی تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز کشور

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در نحوه تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی.

چالش نمایندگان بر سر واکسیناسیون عمومی

جواد نیک بین در تذکر آیین‌نامه‌ای؛ به تزریق واکسن اجباری اشاره کرد و آن را  دغدغه پدران و مادرانی دانست که این روزها به نمایندگان منتقل می‌شود. در ادامه نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ ضمن تشکر از وزیر بهداشت؛ اجباری کردن تزریق واکسن را غیرعاقلانه تلقی کرد و توجیه وی در این زمینه عدم درمان قطعی واکسن  و عوارض بسیار زیادآن در کل دنیا بود. وی ابتلا به کرونا بعد از تزریق دو دز واکسن را سندی بر گفته خود دانست. دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر تأکید کرد که تذکر باید در موضوع باشد که این تذکر در دستور کار نبود، بیان موضوع واکسن از تریبون مجلس کار صحیح نیست و قواعد پزشکی خاص خود را دارد. روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مجلس بر ضد واکسیناسیون عمومی اظهار داشت که کمپین ضد واکسن برخلاف سیاست های کلی نظام و قوانین عقلانی، بهداشتی و درمانی است. وی در تذکر شفاهی عنوان کرد که در رابطه با واکسیناسیون در مجلس شورای اسلامی کمیسیون تخصصی وجود دارد و سخنان طرح شده در این رابطه را باعث پارادوکس و آسیب به افکار عمومی دانست.

بررسی لایحه رتبه بندی در جلسه آتی مجلس

کریمی فیروزجایی در تذکر شفاهی ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید عنوان کرد که در رابطه با اجرای لایحه رتبه بندی معلمان با توجه به طولانی شدن بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، اولویت رسیدگی به لایحه رتبه بندی در جلسه امروز قرار نگرفت، ولی طبق وعده رئیس مجلس روز یکشنبه هفته آتی این لایحه در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

غلبه مجلس بر تعارض منافع درونی خود

نمایندگان در نشست علنی امروز با موافقت با پیشنهاد نماینده مردم محلات با افزودن عبارت «سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود» به تبصره ۱ ماده ۶، هیچ استثنایی برای خود جهت شرکت در آزمون وکالت قائل نشدند. علیرضا سلیمی در توضیح پیشنهاد خود عنوان کرد: موافقت با پیشنهاد افزودن عبارت «سابقه قضاوت و وکالت مجلس جایگزین آزمون نخواهد بود» از سوی نمایندگان، اقدامی انقلابی از جانب نمایندگان در جهت مبارزه با تعارض منافع صورت خواهد گرفت. براساس این پیشنهاد سابقه وکالت و نمایندگی مجلس جایگزین آزمون نخواهد شد و اگر این پیشنهاد در قانون گنجانده شود، پیام مثبتی به جامعه مخابره خواهد شد و امید در دل جوانان و وکلا به وجود خواهد آمد.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز 11 خرداد ماه 1399

تعیین سازوکار انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری

با موافقت نمایندگان در نشست امروز مجلس، ساز وکار انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری تعیین و شرط نیاز مناطق کشور حذف شد.

طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار به اتمام رسید

دکتر قالیباف در پایان بررسی و تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار؛ ضمن تشکر از کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی، بیان کرد که.طرح مذکور در ارتباط با تسهیل‌گری و رفع موانع مشاغل و برخی ناعدالتی‌ها بود که امروز در صحن علنی به تصویب رسید و باید مسیر قانونی خود را طی کند.نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار با تنظیم دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات بانکی موافقت کردند.

تعیین شرایط پذیرش در آزمون وکالت

همچنین با نظر نمایندگان؛ شرایط پذیرش در آزمون وکالت مشخص شد که براساس آن داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، در این آزمون پذیرفته خواهند شد. در ادامه با با موافقت نمایندگان  تراز قبولی ایثارگران، شهدا و جانبازان در آزمون وکالت و سردفتری ۶۰ درصد تعیین شد.

اخطار نمایندگان به اقدامات ضدامنیت ملی کشورهای همسایه

آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در نطق میان دستور خود تأکید کرد که اعتقاد داریم امنیت پایداری که در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است متعلق به همه کشورهای همسایه است و بزرگترین تهدید امروز برای منطقه رژیم صهیونیستی است، کشورهای همسایه از جمله ترکیه و آذربایجان، عراق و سوریه باید متوجه باشند که امروز دشمن واقعی منطقه رژیم صهیونیستی است. همچنین منادی سفیدان نماینده تبریز هم در نطق خود اظهار داشت که اقدامات کشور آذربایجان آب به آسیاب دشمن ریختن است؛ وی در ادامه نطق خود به زبان آذری نکاتی را خطاب به الهام علی‌اف مطرح و مسائلی را به او یادآوری کرد.

لزوم معرفی هر چه سریعتر وزیر آموزش و پرورش

جواد نیک بین در تذکری شفاهی خطاب به دولت گفت که لازم است که دولت فکری برای مدیریت آموزش و پرورش کند و وزیر را در سریع ترین زمان ممکن به مجلس جهت اخذ رأی اعتماد معرفی کند. همچنین میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تذکر شفاهی  عنوان کرد که حداقل ۸۰ درصد جامعه برای بازگشایی مدارس و کسب وکارها باید واکسینه شوند.

تذکر کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور

در ادامه نیز روح اله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را به شرح زیر قرائت کرد:

- تذکر سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه به رئیس جمهور: لزوم تصویب منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه و زیرساخت‌های آن.

- تذکر جواد نیک بین نماینده کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ به همراه 36 نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: ضرورت نظارت بر انجام تست کرونا. همچنین تذکر به همراه 34 نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: لزوم رسیدگی کمبود پزشک متخصص عفونی، درمانی و عدم پشتیبانی بیمه‌ها از داروهای تجویز شده توسط پزشکان عمومی. همچنین تذکر به همراه 38 نفر از مایندگان به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: ضرورت رسیدگی به مشکل قطعی سیستم مطب‌ها و داروخانه‌ها.

- تذکر علیرضا ورناصری قندعلی نماینده مسجدسلیمان و لالی و هفتگل و اندیکا به همراه 53 نفر از نمایندگان به وزیر اقتصاد و دارایی: ضرورت اجرای بخشودگی جرائم دیرکرد وام‌های زیر صد میلیون تومان. تذکر به همراه 17 نفر از نمایندگان به وزیر نیرو: ضرورت در تسریع شروع عملیات ساخت شبکه فاضلاب مسجدسلیمان.

- تذکر اصغر سلیمی نماینده سمیرم به همراه 44 نفر از نمایندگان به وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صمت: ضرورت پایبندی وزارت نیرو به مصوبات شورای عالی آب جهت ممنوعیت آب بین حوزه‌ای برای مصارف کشاورزی و لزوم بازنگری در تعیین قیمت خرید تضمینی سیب درختی از کشاورزان.

- تذکر رسول فرخی میکال نماینده لاهیجان و سیاهکل به وزیر راه و شهرسازی: لزوم تأمین اعتبار طرح‌های پل کابلی سفیدرود و چهاربانده کردن محور آستانه اشرفیه به کیانشهر.

- تذکر مجتبی بخشی پور نماینده اسلام آباد غرب به وزیر امور اقتصادی و دارایی: لزوم جبران خسارت افراد زیان‌دیده از سرمایه‌گذاری در بورس.

در نهایت علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را ساعت 11 و 51 دقیقه به صدا درآورد. وی همچنین اعلام کرد که نشست بعدی (یکشنبه، 25 مهرماه) ساعت  7:45 صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود.

انتهای پیام

کد خبر 2381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =