کد خبر 2642
۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

گزارش اختصاصی؛

خلاصه مذاکرات برجام چه شد؟

خلاصه مذاکرات برجام چه شد؟

بیست و دوم تیر ماه امسال بود که گزارش «برجام» به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، این آخرین گزارش وزارت خارجه دولت حسن روحانی، به مجلس شورای اسلامی درباره روند اجرای برجام بود، اما این گزارش دارای یک نکته مهم بود؛ محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، در این نامه از عدم احیای برجام در دولت فعلی خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که مذاکرات احیای برجام با دستیابی به همه حقوق ملت بزرگ ایران در دولت آینده «تکمیل» شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما؛ بیست و دوم تیر ماه امسال بود که گزارش «برجام» به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، این آخرین گزارش وزارت خارجه دولت حسن روحانی، به مجلس شورای اسلامی درباره روند اجرای برجام بود.

 محور اصلی این گزارش ۲۶۴ صفحه‌ای، همان‌طور که در عنوان آن ذکر شده‌ است «آخرین وضعیت مذاکرات جاری» بود که شامل دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده ایران و تیم های متقابل آن در تعهدات هسته‌ای تهران بود.

اما این گزارش دارای یک نکته مهم بود؛ محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، در این نامه از عدم احیای برجام در دولت فعلی خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که مذاکرات احیای برجام با دستیابی به همه حقوق ملت بزرگ ایران در دولت آینده «تکمیل» شود.

وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به پیوست این گزارش، ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات مربوط به احیای برجام در ابتدای دولت ابراهیم رئیسی «تکمیل» شود و در این نامه تاکید کرده است که در مذاکرات فعلی که توسط دولت روحانی انجام شده است، طرفین به «چارچوب یک توافق محتمل برای رفع تحریم‌ها» نزدیک شده‌اند.

اما نکته جالب توجه اینجاست؛ که توافق نامه ای که باید به رفع تحریم ها ایجاد ثبات اقتصادی در کشور کمک می کرد، خود باعث ایجاد مشکلات متعدد در کشور شد، افزایش فشار های متعدد اقتصادی و ناکارآمدی در اداره برخی از مسائل کشور بخشی از این مسئله است، مسئله اصلی وقتی شروع میشود که این موضوع باعث کاهش اعتماد عمومی و نارضایتی مردم نسبت به مسائل اقتصادی شد.

این در حالی است که در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ دونالد ترامپ به طور رسمی، پایان مشارکت در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کرد و به وزارت خارجه و خزانه‌داری خود دستور داد تمام تحریم‌های کنار گذاشته شده را بازگردانند و سیاست فشار حداکثری را بر ایران اعمال کنند.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن که در تمام اظهارات انتخاباتی خود بازگشت سریع به توافق هسته‌ای را وعده داده بود، شرایط تغییر چندانی نکرد اما جمهوری اسلامی ایران پذیرفت در مذاکراتی غیرمستقیم از طریق طرف‌های باقی‌مانده در برجام، شرایط بازگشت آمریکا به این توافق را بررسی کند.

ایران در ۶ دور از این مذاکرات حضور یافت و تاکید کرد که تمام تحریم‌های اعمال شده در دوره ترامپ، باید برداشته شود و تهران هم پس از راستی‌آزمایی، تعهدات خود را با آنچه در برجام بوده است، منطبق خواهد کرد.

سید مصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دراین باره میگوید:

مجلس از تعامل جمهوری اسلامی در سطح بین المللی برای دفاع از حقوق مردم ایران استقبال می کند ولی اعتقاد ندارد که باید فعالیت های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور در گرو مذاکرات بماند.

مجلس مذاکراتی را قبول دارد و تأیید می کند که از موضع عزت انجام گیرد ،یعنی هیچ گونه برتری سیاسی دیگران را نمی پذیرد و بر استیفای حقوق مردم ایران پافشاری می کند.

وی بیان میکند: در ادبیات سیاسی ‎آمریکا دعوت به ‎مذاکره یعنی کشاندن به پای میز ‎تسلیم، با حفظ این خوی استکباری بعید است نتیجه مفیدی از مذاکرات حاصل شود مگر آمریکا عملا تحریم های ظالمانه را لغو و خسارات ناشی از آن را فورا جبران کند.

حال که دولت جدید در ایران مستقر شده است، موضوع بازگشت به مذاکرات مطرح است؛

دراین باره حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مصاحبه ای با خبرنگاران، می گوید: آمریکایی ها می خواهند با اعطای حداقل امتیازات،حداکثر بهره برداری را داشته باشند و سعی می کنند با طرح مطالب بی اساس موضع ایران را تضعیف کرده تا مذاکره کنندگان وادار به عقب نشینی شوند.

وی بیان می کند: ایران همچنان به آمریکا بد بین است و امیدی برای قرار گرفتن آن ها بر روی ریل عدالت وجود ندارد به این دلیل که آمریکایی ها به دنبال منافع خودشان بوده و می خواهند خواسته هایشان را به ایران تحمیل کنند.

باید آن چه که حق مردم ایران است در مذاکرات بیان شود و از حقوق ملت ایران دفاع کنند چرا که وقتی آمریکایی ها با مقاومت و سر سختی مواجه شوند به خواسته های ایران تمکین خواهند کرد.

حال با روی کار آمدن دولت جدید، و شعار آن، مبنی بر «حل مشکلات اقتصادی»، این سوال مطرح است؛ که با این همه بد عهدی از جانب آمریکا و دولت های اروپایی، آیا این مذاکرات ادامه خواهد داشت و به رفع بحران اقتصادی کمک خواهد کرد؟ 

و این حکایت، همچنان ادامه دارد...

انتهای پیام

کد خبر 2642

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =