کد خبر 3004
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰

گزارش اختصاصی؛

زمزمه حذف ارز 4200 تومانی واقعیت دارد؟

زمزمه حذف ارز 4200 تومانی واقعیت دارد؟

زمزمه حذف ارز 4200 تومانی اخیرا به سر خط اخبار اقتصادی و سیاسی کشور تبدیل شده و دولت را در دوراهی پذیرش و عدم پذیرش آن قرار داده است، ارز 4200 تومانی که زمانی برای تامین کالای اساسی مردم در دولت گذشته مدنظر قرار گرفت، حالا به گفته کارشناسان اقتصادی به یک فرآیند رانتی در اقتصاد کشور تبدیل شده است، با این حال تصمیم برای حذف این ارز مخالفین جدی هم دارد که استدلال آنها هم شنیدنی است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: زمزمه حذف ارز 4200 تومانی اخیرا به سر خط اخبار اقتصادی و سیاسی کشور تبدیل شده و دولت را در دوراهی پذیرش و عدم پذیرش آن قرار داده است.

ارز 4200 تومانی که زمانی برای تامین کالای اساسی مردم در دولت گذشته مدنظر قرار گرفت، حالا به گفته کارشناسان اقتصادی به یک فرآیند رانتی در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

با این حال تصمیم برای حذف این ارز مخالفین جدی هم دارد که استدلال آنها هم شنیدنی است.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اخیر در همین زمینه تاکید داشته که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت گوشت و لبنیات تاثیرگذار خواهد بود و باعث تورم قیمت این کالاها خواهد شد.

وی این را هم میگوید که اکنون بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور توزیع شده است، اما ماحصل آن کاهش قیمت‌ها نبوده و امروز در نتیجه توزیع نادرست ارز ۴۲۰۰ تومانی و نبود نظارت‌های کافی، ما با پرونده‌های متعددی از رانت و فسادهای اقتصادی مواجه هستیم.

همچنین مهرداد گودرزوند چگینی در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، می کوید: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود و به جای این کار، باید جلوی افرادی گرفته شود که ارز دولتی را دریافت می‌کنند، اما با آن کالاهای اساسی مردم را تامین نمی‌کنند و فقط به دنبال سودجویی هستند.به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید جلوی سوء استفاده رانت‌خواران گرفته شود و با آنان برخورد قاطع شود.

این در حالی است که محمدرضا پورابراهیمی در همین زمینه به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، می‌گوید: ادامه این مسیر - استفاده از  ارز 4200  تومانی -  قطعاً به صلاح کشور نیست لذا ما در این فرآیند به جز ایجاد رانت و فساد، توقف تولید و  بحث قاچاق کالای اساسی به خارج از کشور و افزایش سرانه مصرف، چیز دیگری ندیدیم.

با همه این تفاسیر رانتی شدن ارز 4200 تومانی بر هیچ کس پوشیده نیست اما موضوعی که در این بین مطرح است این است که کالای یارانه ای قرار است به چه نحوی به دست مصرف کننده واقعی برسد و اینکه به چه نحوی قرار است تورم ناشی از حذف ارز 4200 تومانی را مدیریت کرد لذا پاسخ به این سوالات قطعا می تواند دولت را در تصمیم گیری در این بخش یاری کند.

انتهای پیام

کد خبر 3004

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =