کد خبر 3192
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

گزارش اختصاصی؛

تزریق منابع؛ راهبرد حمایت ارزی دولت از مردم

تزریق منابع؛ راهبرد حمایت ارزی دولت از مردم

دولت سیزدهم لایحه تامین مطمئن کالای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذر را راهی مجلس کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: دولت سیزدهم لایحه تامین مطمئن کالای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذر را راهی مجلس کرد.

این لایحه که نوید ارائه آن به دلیل اتمام ارز ۴۲۰۰ تومانی در شش ماهه اول سال، جهت تامین یارانه کالای اساسی داده شده بود در حالی به مجلس ارائه شد که در بسیاری از موارد شاهد افزایش قیمت کالای اساسی مردم بودیم.

از این رو محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه اظهارداشت: دولت در این لایحه می‌گوید ۸ میلیارد دلار تا آخر سال برای تهیه دارو، گندم و نهاده‌های دامی کافی نیست و از مجلس اجازه افزایش ۴.۶ میلیارد دلاری را درخواست کرده است.

وی در توضیح این فرآیند بیان داشت: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف کرده که همه‌ی منابع ارزی حاصل از فروش یا تهاتر نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی را به قیمت ارز آزاد (سامانه معاملات الکترونیک) به فروش برساند، اما به دولت اجازه داده شده که تا سقف ۸ میلیارد دلار را به قیمت کمتر از ارز آزاد بفروشد که این ارز با عنوان ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی نام دارد و به کالاهای راهبردی شامل: گندم، دارو، روغن، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی اختصاص می‌یابد.

با این وجود در این لایحه آمده است؛ سقف اعتبار ارزی در نظر گرفته شده برای تامین کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند.

تزریق منابع؛ راهبرد حمایت ارزی دولت از مردم

مجلس قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دلیل ناکارآمدی آن در بهبود معیشت مردم اصلاح کند

جبار کوچکی نژاد در همین زمینه به خبرنگار نمایندگان ما گفت: دولت با ارایه لایحه دوفوریتی به مجلس قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دلیل ناکارآمدی آن در بهبود معیشت مردم اصلاح کند. همچنین دولت می‌تواند در ازای اصلاح روش تامین یارانه کالاهای اساسی تا سقف ۲۶ هزار میلیارد تومان به مردم یارانه مستقیم یا نقدی پرداخت کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: البته هنوز مشخص نشده است که روش پرداخت منابعی که در نظر گرفته شده است به صورت نقدی پرداخت شود و یا در قالب کارت الکترونیکی کالا به دست دهک‌های کم درآمد جامعه برسد، اما به احتمال زیاد پرداخت‌ها به روش نقدی خواهد بود.

البته زمزمه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم رفته رفته به واقعیت تبدیل شده تا جلوی رانت موجود در این بخش سد شود.

احمد امیرآبادی فراهانی درباره ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به خبرنگار نمایندگان ما گفت: اینکه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد به یک واقعیت تبدیل شده است و متاسفانه منافع این ارزها به جیب یکسری افراد سودجو وارد می‌شود.

وی این را هم گفت که؛ به نظر می‌رسد باید روی این ارز برنامه ریزی درستی شود تا افراد سودجو نتوانند به راحتی به آن دست اندازی کنند.

با همه این تفاسیر نخستین گام دولت در راستای سیاست های ارزی برداشته شد و این امر نشان داد که دولت عزم جدی برای حل مشکلات معیشتی مردم دارد.

انتهای پیام

کد خبر 3192

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =