کد خبر 3770
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷

گزارش اختصاصی؛

سرمایه عظیم نفت می‌تواند اقتصاد مردم را دگرگون کند

سرمایه عظیم نفت می‌تواند اقتصاد مردم را دگرگون کند

طبق آمار مدیرعامل شرکت ملی نفت، این شرکت جزو ۱۰ شرکت بزرگ دنیا است و حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام در حال حاضر در آن موجود است، ایران از نظر ذخایر نفت و گاز یکی از غنی ترین کشور های جهان است و تا ۱۰۰ سال آینده با ذخایر شناخته شده فعلی، می تواند نفت و گاز تولید کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، در شش ماه اول از سال۱۴۰۰ درآمد ایران از فروش نفتی ۱/۲ میلیارد دلار بوده که این آمار را نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه هم تایید کرد.

طبق آمار مدیرعامل شرکت ملی نفت، این شرکت جزو ۱۰ شرکت بزرگ دنیا است و حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام در حال حاضر در آن موجود است.

ایران از نظر ذخایر نفت و گاز یکی از غنی ترین کشور های جهان است و تا ۱۰۰ سال آینده با ذخایر شناخته شده فعلی، می تواند نفت و گاز تولید کند.

در ماه های اخیر فروش هر بشکه از نفت، از ۴۰ تا ۵۰ دلار نوسان قیمت داشته است که پیش بینی می شود این رقم نیز در سال آینده تغییرات بسیار زیادی کند، فروش بیشتر نفتی در کشور می تواند سرآغاز تحول اقتصادی بزرگی در کشور باشد البته از سویی دیگر، وابستگی بیش از حد کشور به فروش نفتی باعث کاهش پیشرفت کشور، مخصوصا در خصوص تولیدات نیز خواهد بود.

در این باره فاطمه محمدبیگی نماینده مردم نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص می گوید: باید وابستگی خود را به نفت کمتر کنیم، برای جدایی از اقتصاد نفتی باید چرخه تولیدات داخلی را با توان بیشتری حرکت دهیم و جوانان بیکار را درگیر تولیدات داخلی با کیفیت کرده با کشورهای همسایه از ترکیه و سوریه گرفته تا عراق در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم باشیم. کشور ما با سرمایه اجتماعی جوان و منابع طبیعی می‌تواند در خاورمیانه و حتی در سطح بین المللی قدرت برتر اقتصادی باشد، متاسفانه در دهه‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی مسئولان به فرصت‌های طلایی کشور شاهد کاهش ارزش پول ملی بودیم،عدم استفاده درست از منابع انسانی تا منابع طبیعی وابستگی به نفت را بیشتر کرد و امروزه شاهد شرایط نابسامان اقتصادی هستیم که زندگی تک تک ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده است.

شهریار حیدری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس  نیز بر این عقیده است و می گوید: برای کاهش وابستگی کشور از درآمد نفتی، باید همه ظرفیت‌های موجود در کشور فعال شوند، اما متاسفانه با ضعف مدیریت منابع مواجه هستیم؛ چرا که اگر این کار به درستی صورت می‌پذیرفت وابستگی ما به نفت کاهش پیدا می‌کرد و همین مسئله راه را برای خودکفا شدن کشورمان هموار می‌کرد.

به هر حال درست است که فروش نفتی می تواند سرآغاز تحولی بزرگ در کشور باشد اما وابستگی بیش ازحد به نفت باعث مشکلات بسیاری در کشور خواهد شد.

باید دید دولت در سال جاری با برنامه ریزی خود در زمینه فروش نفتی چگونه اقتصاد کشور را تغییر داده و از وضعیت کنونی نجات خواهد داد.

انتهای پیام

کد خبر 3770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =