کد خبر 4036
۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰

نخعی:

۵ هزار مگاوات برق حرارتی با مشارکت مردم ایجاد می‌شود

۵ هزار مگاوات برق حرارتی با مشارکت مردم ایجاد می‌شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: از اقداماتی که برای نخستین بار در قوانین بودجه سنواتی اتفاق افتاده، ایجاد ۵ هزار مگاوات برق حرارتی در قالب تشکیل صندوق پروژه است که مشارکت‌های مردمی را به دنبال دارد، درواقع مردم مشارکت کرده، سهامدار شده، نیروگاه‌ها احداث می‌شوند و مردم سهامدار این نیروگاه‌ها هستند.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار نمایندگان ما، در تشریح جلسه کمیسیون انرژی از  انتخاب سه نفر از اعضای این کمیسیون برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: براساس رای اعضای کمیسیون؛ علیرضا ورناصری، سهراب گیلانی و هادی بیگی نژاد نمایندگان کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ خواهند بود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین امروز در کمیسیون گزارش دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه کشور را در رابطه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و مشخصا احکام و تبصره های  مربوط به حوزه انرژی را استماع شد.

پیش‌بینی ۷ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیرها در لایحه بودجه ۱۴۰۱

وی با بیان اینکه حوزه انرژی لایحه بودجه سال آینده نکات قوت و ضعفی دارد، توضیح داد: از نکات قوت این لایحه تاکید بر توسعه برق تجدیدپذیر است چراکه منابعی بالغ بر ۷ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیرها از محل عوارض برق و تبصره ۱۴  برای توسعه تجدیدپذیرها پیش‌بینی شده است.

ایجاد ۵ هزار مگاوات برق حرارتی با مشارکت مردم

نخعی با اشاره به تبصره ۱۵ لایحه بودجه اضافه کرد: از دیگر اقداماتی که برای نخستین بار در قوانین بودجه سنواتی اتفاق افتاده، ایجاد ۵ هزار مگاوات برق حرارتی در قالب تشکیل صندوق پروژه است که مشارکت‌های مردمی را به دنبال دارد، درواقع مردم مشارکت کرده، سهامدار شده، نیروگاه‌ها احداث می‌شوند و مردم سهامدار این نیروگاه‌ها هستند البته این مهم در تبصره ۱۵ به صراحت پیش‌بینی شده است.

به گفته این نماینده مجلس در جهت حمایت از کارخانه‌هایی که دارای نیروگاه هستند و انرژی خود را تامین می‌کنند، گاز این کارخانه‌ها یارانه‌ای در نظر گرفته شده است البته مشروط به اینکه کنتور مجزایی داشته باشند.

برنامه‌ریزی برای تولید ۶ هزار مگاوات برق/ در نظر گرفتن ۱۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده برای تولید ۶ هزار مگاوات برق برنامه‌ریزی شده است، گفت: همچنین ۱۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در نظر گرفته شده است که این عدد نسبتا خوبی است چراکه می‌تواند به بهبود مصرف انرژی در کشور کمک کند، البته به شرط انکه به طور مناسبی از سوی نهادهای ذی ربط هزینه شود.

عدم تعریف منبع بودجه ای مشخص برای توسعه پالایشگاه‌سازی در لایحه بودجه   

نخعی با اشاره به نقاط ضعف و ابهامات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حوزه انرژی، توضیح داد: تبصره‌هایی در حوزه انرژی وجود دارند که منابع لازم برای آن‌ها صریح و شفاف پیش‌بینی نشده است به‌عنوان مثال جزء(ط) تبصره یک درخصوص پالایشگاه‌سازی است که منبع بودجه‌ای مشخصی برای آن معرفی نشده است.

حذف تبصره‌های مهم قانون بودجه ۱۴۰۱ در حوزه انرژی از لایحه بودجه سال آینده   

وی اظهار کرد: همچنین تبصره‌ها و بندهای مهم و اثرگذاری که مجلس در حوزه انرژی به قانون بودجه ۱۴۰۰ اضافه کرده در لایحه بودجه سال آینده حذف شده که بند(ل) تبصره یک درباره اصلاح رابطه مالی میان نفت و دولت، مبحث تعرفه‌گذاری پلکانی، بند(ه) تبصره یک درمورد ال. پی. چی خودروها، بند(ز) تبصره ۱۵ درباره افزایش قیمت برق صنایع بخشی ازجمله تبصره‌های حذف شده در لایحه بودجه به شمار می‌آیند که این موضوع برای نمایندگان نگران‌کننده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: به طور کلی اگرچه حوزه انرژی در لایحه بودجه چالش دارد اما تلاش کمیسیون انرژی تقویت نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف طی یک هم‌اندیشی میان دولت و مجلس است.

انتهای پیام

کد خبر 4036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =