کد خبر 7437
۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰

در طرح بهینه سازی افزایش راندمان کارخانه های سیمان کشور

انرژی تمامی بخشهای کارخانه های سیمان از انرژی های تجدید پذیر تامین می شود

انرژی تمامی بخشهای کارخانه های سیمان از انرژی های تجدید پذیر تامین می شود

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بازدهی کارخانه‌های سیمان کشور تهیه و تدوین و جهت بررسی تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده‌اند.

به گزارش نمایندگان ما، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش بازدهی کارخانه‌های سیمان کشور تهیه و تدوین و جهت بررسی تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرده‌اند.

لازم به ذکر است این طرح هفته گذشته از سوی هیئت رئیسه در جلسه علنی اعلام وصول شد.

متن طرح «بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش راندمان کارخانه های سیمان کشور» به شرح زیر است:

ماده واحده - کلیه کارخانه های سیمان کشور مکلفند از محل تسهیلات اعطایی سیستم بانکی که با کمک بانک مرکزی و وزارت صمت تامین و پرداخت میشود و منابعی که از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر با تصویب شورای اقتصاد اختصاص می یابد:

۱- انرژی تمامی بخشهای اداری و نگهبانی و محوطه کارخانه را از انرژی های تجدید پذیر (خورشیدی، بادی و ...) تامین نمایند.

۲- با اجرای طرحهای بهینه سازی (تعویض سیستم گرمایش و آجرهای نسوز کوره دوار و همچنین جایگزینی سیستم غلطک به جای سیستم آسیاب های قدیمی)، مصرف گاز و برق خود را مطابق الگوی های نرم استاندارد کاهش دهند.

تبصره ۱- کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های صمت، نیرو و نفت بر اجرای این طرح ها و نحوه اجرای آنها در کارخانجات سیمان بر بهینه سازی مصرف انرژی در سه بخش مورد اشاره (بهسازی کوره دوار – بهسازی آسیاب به سیستم غلطک و تجدید پذیر نمودن بخش اداری و ...) نظارت داشته و پرداخت وام و کمکهای دولتی منوط به تایید این کمیته می باشد.

تبصره ۲- اجرای این طرح از زمان ابلاغ این قانون در دو سال اول برای تمامی کارخانه های سیمان تشویقی بوده و از سال سوم به بعد مشمول جریمه های مرتبط با پرداخت قیمت صادراتی حامل های انرژی (برق، گاز و مازوت) میگردد.

تبصره ۳- وزارتخانه های نفت و نیرو مکلفند گاز و برق کارخانجاتی را که طرح بهینه سازی را اجرا نموده اند را در زمستان و تابستان (ماههای سرد و گرم سال) را قطع ننماید.

انتهای پیام

کد خبر 7437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =