کد خبر 4258
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲

مرکز پژوهش‌های مجلس:

بودجه محیط زیست در سال آینده ۲۳ درصد افزایش می یابد

بودجه محیط زیست در سال آینده ۲۳ درصد افزایش می یابد

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی بودجه محیط زیست در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی بودجه محیط زیست در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخت.  

در این گزارش بیان شده: بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در بخش محیط زیست، نشان از افزایش ۲۳ درصدی می دهد (میزان اعتبارات از ۱۷۵۴۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۲۱۵۵۰ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ رسیده است) ولی سهم امور محیط زیست در بین سایر امور ده گانه تنها ۰/۲ درصد است و از این حیث سهم امور محیط زیست تغییری در مقایسه با سایر ردیف های بودجه نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نداشته است.

در ادامه این گزارش آمده: با توجه به ارزیابی که درخصوص این لایحه با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و مصوبات برنامه ششم توسعه صورت گرفته است، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که یکی از عمده ضعف های مباحث کلان زیست محیطی بی توجهی به بخش چشمگیری از وظایف و مسئولیت های قانونی در لایحه بودجه پیشنهادی است. به طوری که حدود نیمی از وظایف و مسئولیت های سازمان متولی محیط زیست کشور در حوزه های مختلف فاقد طرح مرتبط است که اگر معیار حوزه های عملیاتی قلمداد شود، حوزه های جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست و منابع طبیعی و احیای آنها و حکمرانی مطلوب محیط زیستی بالاترین سهم و وزن را در این محاسبه دارد.

در بخش دیگری از این گزارش ذکر شده: همچنین اگر عملکرد و تحقق اهداف سال های گذشته به علت کمبود اعتبارات، پایین بوده است در این صورت افزودن مقداری بر بودجه سال گذشته گره گشا نیست؛ چراکه این افزایش عمدتاً تکافوی پرداخت حقوق و دستمزد براساس احکام استخدامی را خواهد داد. ازاین رو با توجه به اهمیت توزیع اعتبارات در اجرای برنامه های امور محیط زیست منطبق با اولویت های اجرایی دستگاه ها، نحوه توزیع اعتبارات ناکارآمد فاقد اثربخشی بوده و این مهم می تواند باعث محقق نشدن بخشی از متغیرها و شاخص های بودجه ریزی در سال آتی شود.

همچنین در این گزارش بیان شده: بررسی عملکرد هشت ماهه سال ۱۴۰۰ و عملکرد سال ۱۳۹۹، حاکی از آن است که در پی دریافت ۳۱ درصد از همین سهم اندک بودجه که به بخش محیط زیست اختصاص یافته (در بخش اعتبارات تملک)، عملاً برنامه ها و اهداف برنامه ها معطل مانده و فعالیت قابل توجهی برای نیل به اهداف صورت نگرفته است. گفتنی است از مجموع ۱۵۷۷.۴۰۳ میلیارد ریال دریافتی سازمان از محل قانون بودجه سال ۱۴۰۰، ۳۹۰ میلیارد ریال به صورت نقدی و ۱۱۸۷.۴۰۳ میلیارد ریال به صورت اسناد خزانه اسلامی (با سررسید سال ۱۴۰۳) بوده است.

در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده: از مهم ترین نکات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش محیط زیست می توان به لحاظ کردن ردیف اعتباری و تقویت اعتبارات برای تکمیل تجهیزات و حمایت از محیط بانان، تخصیص ۲۰ درصد از سهم عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست و لحاظ کردن ردیف اعتباری برای پایش برخط آلودگی زیست محیطی به عنوان نقاط مثبت و عدم پوشش تکالیف و وظایف سازمان مطابق با اهداف برنامه ششم توسعه، عدم جبران کمبود بودجه سازمان در مقایسه با سایر دستگاه ها، لحاظ کردن اعتبارات مربوط به احیا و مدیریت تالاب های انزلی، استان فارس و هامون در ردیف های استانی از نقاط ضعف لایحه بودجه پیشنهادی ارزیابی می شود.

در این گزارش ذکر شده: بر اساس بررسی صورت گرفته در خصوص عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست، ایجاد تحول ساختاری در این مجموعه ها و اصلاح فرایندها الزامی است و لازم است ضمن چابک سازی، هوشمندسازی و توسعه شفافیت، برنامه های کاری میان مدت و بلندمدت تدوین شود. همچنین بایسته است اولویت های استخراج و براساس سناریوهای مختلف تخصیص منابع در زمان اجرای بودجه سال ۱۴۰۱ اقدام مقتضی صورت پذیرد تا از عدم جذب منابع یا اتلاف و هدر رفت همین منابع اندک اختصاص یافته جلوگیری شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 4258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =