کد خبر 4374
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

جلال زاده:

جمهوری اسلامی توافق موقت پیشنهادی ۱+۴ را نه پذیرفته و نه رد کرده است

جمهوری اسلامی توافق موقت پیشنهادی ۱+۴ را نه پذیرفته و نه رد کرده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تلاش آمریکا برای ورود به برجام صرفا جهت استفاده از امتیازاتی برای محدودسازی توانمندی هسته‌ای ایران و استفاده از اسنپ‌بک است، گفت: جمهوری اسلامی توافق موقت پیشنهادی ۱+۴ را نه پذیرفته و نه رد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به روند مذاکرات کشورمان در وین، گفت: مدام از سوی طرف های مقابل در مذاکرات، به ما این پیشنهاد داده می شد که اگر به یک توافق قطعی و دائمی نمی رسیم، به توافقی موقت برسیم که ما آن را رد می کنیم چرا که تجربه مذاکرات قبل و خروج یک طرفه یکی از طرفیت توافق بدون پرداخت خسارت سیاسی و اقتصادی را داریم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در حال حاضر طرف مقابل به دنبال توافق موقت است و پیشنهاداتی را برای آن به ما داده که ایده ال ما نیست اما آن را رد نکرده و در حال بررسی هستیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست و دستورالعمل تیم اعزامی در وهله اول، توافقی دائم و حداکثری برای منافع جمهوری اسلامی است، اظهار داشت: هر زمان طرف مقابل به قسمت های سخت می رسد پیشنهاد توافق موقت را می دهند که برای این موضوع هم نیاز به بده بستان های جدید است و باید مذاکره علی حده‌ای صورت گیرد تا توافق شود، در حالی که ما به دنبال توافق جدید نبوده و به دنبال توافقی دائمی هستیم که در گذشته انجام شده و آن همان اجرای تعهدات برجامی از سوی دو طرف است.

جلال زاده همچنین با بیان اینکه این مذاکرات در امر تنبیه آمریکا برای بازگشت به برجام است، عنوان کرد: آمریکا پشت در 1+4 ایستاده تا اگر جمهوری اسلامی در این مذاکرات ببیند که می‌تواند به منافع خود برسد، به آمریکا اجازه دهد وارد برجام شود

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه آمریکا به این دلیل می خواهد وارد برجام شود که از امتیازات برجامی استفاده کند، گفت: محدودسازی توانمندی هسته ای ایران، ایجاد اجماع جهانی علی ایران و استفاده از ابزار اسنپ بک از جمله امتیازاتی است که آمریکا با ورود به برجام کسب می کند.

وی ادامه داد: آمریکا برای رضای خدا قصد بازگشت به برجام را ندارد و از آنجایی که در تابستان سال گذشته قطعنامه های این کشور برای اولین بار در شورای امنیت رأی نیاورد، قصد دارند به برجام بازگردد تا از این امتیازات برجامی برای محدودسازی و اسنپ بک استفاده کند.

جلال زاده در ادامه با بیان اینکه بازگشت آمریکا در جریان توافق موقت مد نظر نیست، عنوان کرد: طرف های غربی که نگران دستیابی جمهوری اسلامی به توانمندی بیشتر در حوزه هسته ای هستند این نظر را دارند که ممکن است مذاکرات طولانی شده و بدون نتیجه باشد و اکنون می توان روی توافق موقت بحث کرد که توانمندی ما را با اعطای برخی امتیازات محدود کنند تا بعد از آن بتوانند به توافق دائم نیز برسند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در توافق موقت، قطعا آمریکا نمی تواند به برجام بازگردد، ابراز کرد: در بند 6 و 7 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها آمده اگر دولت به کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش لغو شدن تحریم ها را دهد ما می توانیم به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنیم لذا این موضوع مغایر با توافق موقت است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تعهد دولت در قانون اقدام راهبردی، خاطرنشان کرد: گرچه ما به دنبال توافق موقت نیستیم، این توافق به قانون مذکور لطمه نمی زند و صرفا مورد درخواست طرف مقابل بوده که آن را نه رد و نه قبول کرده ایم و همچنان به دنبال توافق دائمی بر مبنای تعهدات برجامی هستیم.

منبع:خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 4374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =