کد خبر 4649
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲

امروز مجلس چه خبر بود؟

مجلس حامی گسترش روابط ایران با کشورهای جهان/ انتقاد نمایندگان از کیفیت پایین خودروهای ایرانی

مجلس حامی گسترش روابط ایران با کشورهای جهان/ انتقاد نمایندگان از کیفیت پایین خودروهای ایرانی

نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۱۹۴ نفر از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یک‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه) به ریاست علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و  ۱۰ دقیقه و با حضور ۱۹۴ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی در مورد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار

 گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز     

گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مورد طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۶۳) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه انتخابات

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه شوراها و شهرداری‌ها

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس به منظور اصلاح موافقتنامه آبان ۱۳۸۱ هجری شمسی (۲۷ اکتبر ۲۰۰۲) میان دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس برای اجتناب از أخذ مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بر درآمد و سرمایه و پروتکل آن

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت لایحه جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد، سرمایه‌ و عواید سرمایه‌ای

گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد لایحه به هزینه قطعی منظور نمودن اعتبار خرید وسایل حفاظتی جزیره خارک

گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح اصلاح قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱).

اصلاح لوایح و طرحها در راستای تأمین نظر شورای نگهبان

در نشست علنی امروز مجلس، نمایندگان در جریان بررسی موادی از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اعاده شده از شورای نگهبان، با اصلاح عبارتی  ماده ۱ مصوبه موافقت کردند.

براساس ماده ۱ مصوبه اصلاح شده، کلیه مجوزهای کسب‌وکارهای تأییدمحور که شرایط أخذ مجوزشان پس از اتمام مهلت مندرج در صدر این ماده و تأیید هیأت وزیران توسط مرجع صادرکننده مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری نشود با تشخیص هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار و پس از تایید هیأت وزیران به مجوز ثبت‌محور تغییر پیدا می‌کنند و هیأت وزیران موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به مصادیق مذکور اتخاذ تصمیم نماید. سازمان بازرسی کل کشور و هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار موظفند رئیس و یا مدیران، مسؤولان و اشخاصی که کوتاهی نمودن آنها در این خصوص محرز است را به حسب مورد شورای رقابت یا هیأت تخلفات اداری معرفی کند.

در طول زمان بهره‌برداری از مجوزهای ثبت‌محور پس از اعتراض اشخاص حقیقی یا حقوقی، اتحادیه‌های صنفی، تشکل‌ها یا دستگاههای اجرائی ذی‌ربط با ارائه‌ دلایل توجیهی به هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار و تشخیص هیأت و تأیید هیأت وزیران، امکان تغییر مجوز موضوع این تبصره به تأییدمحور وجود دارد.

همچنین نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحاتی از لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.

موافقت مجلس با لوایح مرتبط با توسعه روابط اقتصادی با کشورهای جهان

در ادامه نشست امروز، نمایندگان با ۱۵۵ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در صحن با گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری نیکاراگوئه موافقت کردند. همچنین نمایندگان با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص لایحه موافقتنامه بین دولت لایحه جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری غنا به‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد، سرمایه‌ و عواید سرمایه‌ای نیز موافقت کردند. همچنین نمایندگان با تصویب لایحه اصلاح موافقتنامه میان ایران و سوئیس برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف موافقت کردند.

موافقت نمایندگان با  بررسی یک فوریت برخی از طرحهای مجلس

در ادامه جلسه، نمایندگان در جریان بررسی' طرح اصلاح قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز' با بررسی یک فوریت  با ۱۴۲ رأی موافق، ۴۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند. همچنین نمایندگان مردم در مجلس با یک فوریت بررسی طرح استفساریه استخدام فرزندان شهدا و جانبازان و آزادگان موافقت کردند.

نطق های میان دستور نمایندگان

امینی: دولت نسبت به بخشودگی سود و جرایم وام بانکی اقدام کند

نماینده مردم هشترود در مجلس در نطق میان دستور خود گفت: از دولت مردمی درخواست می شود در اسرع وقت نسبت به بخشودگی سود و جرایم وام های بانکی به ویژه وام های کشاورزی اقدام کرده و حداقل ۳ سال برای بازپرداخت وام های کشاورزی مهلت داده شود.

فاضلی: سراوان با ۴۰۰ کیلومتر مرز با پاکستان و ۵۰۰هزار نفر جمعیت پایانه مرزی ندارد

نماینده مردم سراوان در مجلس در نطق میان دستور خود با بیان اینکه سراوان با ۴۰۰ کیلومتر مرز با پاکستان می‌تواند محور تحول باشد اما فراموش شده است، گفت: این منطقه با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اصلا پایانه مرزی ندارد در حالی که میزان صادرات آن در سال گذشته ۶ برابر مناطقی با پایانه مرزی رسمی بوده است.

رسولی نژاد: لغو تحریم‌ها تنها ضرورت احیای برجام است

نماینده مردم دماوند در مجلس معتقد است وادادگی دولت گذشته در حوزه سیاست خارجی، ظرفیت‌های درونی کشور را به گروگان سیاست‌های سلطه‌جویانه آمریکا سپرد.

میرمحمدی: تهدید جان مردم با صدور رانتیِ مجوز بهره‌برداری از معدنی در نزدیکی میبد

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس با بیان اینکه علیرغم ممنوعیت استقرار معادن جدید در منطقه، مجوز معدنی چند صد هکتاری از طریق رانت در نزدیکی میبد صادر شده، گفت: این معدن باعث آلودگی معدنی و صنعتی خواهد شد که سلامت مردم منطقه را تهدید می‌کند.

آوایی: ارابه‌های مرگ در شان ایرانیان نیست

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: ناکارآمدی خودورسازان داخلی بلای جان ملت شده است یکی از عوامل متعدد تصادفات و تلفات جاده‌ای ایمنی پایین و کیفیت نازل خودروهای داخلی است؛ آیا در شان خانواده‌های شریف ایرانی استفاده از خودرو بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومانی است که از آن به عنوان ارابه مرگ یاد می‌کنند!؟

تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس

موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس از تیم مذاکره‌کننده خواست که خطوط قرمز را رعایت و به بیانات رهبری توجه کنند.

محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت ها را در پی دارد، گفت: می طلبد این موضوع با برنامه ریزی مناسب انجام شود.

بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس از بی خیال بودن مسئولان نسبت به شرایط اقتصادی و بروز گرانی انتقاد کرد.

رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان در مجلس گفت: دولت در ابقاء یا جایگزینی مدیران سریع‌تر اقدام کند زیرا فشل‌بودن سیستم اداری در عدم تصمیم‌گیری برخی از مدیران قابل تحمل نیست.

قاسمی پور نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس از وجود بی‌اخلاقی در فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش درس سواد رسانه‌ای را جزو دروس مدارس قرار دهد.

سرگزی نماینده مردم زابل در مجلس خطاب به رئیس جمهور، گفت: انتقال میز تعامل با افغانستان از وزارت نیرو به وزارت صمت درست نیست و غلبه نگاه صرف اقتصادی بدون توجه به حقآبه رودخانه هیرمند اشتباه راهبردی است؛ می طلبد در این تصمیم تجدیدنظر شود.

حیدری نماینده مردم قصرشیرین در مجلس خواستار تسریع در طرح تحقیق و تفحص از بانک توسعه تعاون در صحن علنی توسط هیأت رئیسه قوه مقننه شد.

تقوی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود بر جهاد تبیین تاکید کردند، نمایندگان باید جایگاه و نقش خود را در این جبهه جهادی مشخص کنند.

محمدیاری نماینده مردم تالش در مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی از اقدامات غیرقانونی سازمان جنگل ها و امور اراضی در زمینه واگذاری اراضی بدون تشریفات قانونی جلوگیری کنید.

نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس ادغام موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر در یکی از موسسات را مغایر با قانون دانست و خواستار رسیدگی سازمان اداری استخدامی به این موضوع شد.

ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: از رئیس بنیاد شهید می‌خواهیم آتش‌نشانان انفجار قطار سال ۸۲ نیشابور را مانند آتش‌نشانان پلاسکو شهید خدمت محسوب کنند.

دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس از برخی از اعضای کابینه دولت خواستار توجه ویژه حقابه رودخانه هیرمند و همچنین انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان شد.

رضازاده نماینده مردم سلماس در مجلس خواستار بازگشایی بازارچه‌های مرزی سراسر کشور شد.

محمدصالحی نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس از مسئولان استان اصفهان خواست تا غیرت به خرج داده و در رفع مشکلات مردم به دلیل بارش های اخیر و بهره مندی لازم از این نعمت اقدام کنند.

وحیدی نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس گفت: وزیر آموزش و پرورش در خصوص ایجاد نظام شایسته‌سالاری در تعلیم و تربیت و حمایت از لایحه رتبه‌بندی معلمان تعلل می‌کند.

سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس، گفت: بیمه قالیبافان و کارگران با اندک بهانه ای قطع شده، مراقب باشید ذره ای حق الناس در این میان اتفاق نیفتد.

نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در مجلس از عدم تامین تجهیزات برف روبی در ثقل برف کشور انتقاد کرد.

محرم زاده نماینده مردم اهر و هریس از مجلس خواستار توجه به تعیین تکلیف وضعیت کارکنان شرکتی، پیمانی و قراردادی برای جلوگیری از دلال بازی ها شد.

زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس از رئیس جمهور خواستار توجه و تامین اختصاص منابع مالی برای انجام پروژه انتقال آب خلیج فارس از رفسنجان به کرمان شد.

فروردین نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس طی تذکری از وزرای راه، صمت و بهداشت خواست تا مشکلات نبود پزشک متخصص و ناامنی راه ها و خودروها را در حوزه انتخابیه وی حل کنند.

شکرالهی نماینده مردم کهنوج و منوجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به فصل سرما درخواست دارم روند کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده کرمان با سرعت بیشتری تداوم پیدا کند.

پاک مهر نماینده مردم بجنورد در مجلس از روند برخورد با رانندگانی که با هزینه شخصی از خارج کامیون خریده اند انتقاد کرد.

کریمی نماینده مردم اراک در مجلس از دولت خواست تا هر چه سریع تر اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان را تدوین و مدیری با کفایت و پاکدست برای این صندوق انتخاب کند.

در انتهای جلسه، عبدالرضا مصری زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۲۰ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست آتی صحن روز (سه شنبه، ۱۲ بهمن ماه) ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 4649

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =