کد خبر 4756
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵

تولید کمپوست قارچ از پرداخت مالیات معاف می شود

تولید کمپوست قارچ از پرداخت مالیات معاف می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب استفساریه ای مقرر کردند که تولید کمپوست قارچ از پرداخت مالیات معاف شود.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما،  در نشست علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی طرح استفساریه ماده (۸۱) قانون مالیات های مستقیم تصویب شد

در موضوع استفساریه مطرح شده است که آیا تولید کمپوست قارچ به عنوان بستر اصلی کشت قارچ خوراکی مشمول فعالیت های کشاورزی موضوع ماده (۸۱) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۳ بوده و از پرداخت مالیات معاف می باشد؟

پاسخ؛ بلی، تولید کمپوست قارچ که بستر اصلی کشت قارچ می باشد جزء فعالیت های کشاورزی موضوع ماده (۸۱) قانون مالیات های مستقیم محسوب شده و از پرداخت مالیات معاف می باشد.

احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون متبوعش گفت: براساس ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم، درآمدهای کلیه فعالیت های کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند. سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که تولید کمپوست قارچ، فعالیت کشاورزی محسوب نمی شود، در حالی که وزارت جهاد کشاورزی و مرکز آمار ایران معتقدند که این اقدام نوعی فعالیت کشاورزی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه براساس استانداردهای گیاهی، قارچ در زمره گیاهان قرار نمی گیرد، زیرا گیاهان غذای خود را براساس فعالیتی دریافت می کنند و قارچ این توان را ندارد، ادامه داد: بستر تولید قارچ در زمینه کار کشاورزی محسوب می شود و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، به خوبی می دانند که بدون وجود بستر امکان تولید قارچ وجود ندارد.

در ادامه علی بابایی کارنامی به عنوان مخالف این استفساریه گفت: اقلام کشاورزی براساس اسناد بالادستی مشخص هستند. در کشور اولویت های بالاتری داریم و امیدواریم مجلس به اولویت های مردم توجه داشته باشد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه کمپوست نوعی مواد واسطه ای و تولیدی کارخانه است و نمی توان آن را فعالیت کشاورزی محسوب کرد، ادامه داد: شرکت های تعاونی کشاورزی داریم که برخی فعالیت های آنها مشمول معافیت مالیاتی نمی شود و مالیات زیادی پرداخت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی اقلام متناسب با رشد گیاه مورد بررسی قرار گیرد، نه تنها یکی از آنها، عنوان کرد: اولویت اول کشور پرداختن به مباحث کشاورزی است، در حال حاضر سبد خانوار اقشار مختلف جامعه خالی شده است، از کمیسیون های کشاورزی، صنایع و معادن و اقتصادی درخواست داریم قانون جامع مالیات و قانون مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کند.

محسن علیزاده نیز در موافقت با گزارش مذکور گفت: کشاورزی حلقه مفقوده کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، این بخش می تواند به پایه های درآمدی جدید کمک کند، اما در سنوات گذشته به این موضوع توجه نشده است. اگر به حوزه کشاورزی توجه می شد، امروز با مشکلات مواجه نبودیم.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه کشاورزان، سرداران جبهه امنیت غذایی بوده و همواره از بروکراسی های اداری گلایه مند هستند، تصریح کرد: قارچ جایگزین مناسبی برای تامین پروتئین است، هر محصول کشاورزی برای ورود به بازار نیازمند طی مراحل کاشت، داشت و برداشت بوده و در حال حاضر قارچ نیز نیازمند بستر مناسب است.

وی با اشاره به اینکه بستر قارچ معادل اقدام خاکورزی بوده و به دلیل وجود شرایط خاص آن، تولید بستر در محل دیگری انجام می شود، افزود: معافیت این بخش از پرداخت مالیات می تواند کمک خوبی به فعالان حوزه کشاورزی باشد.

سید محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی گفت: دولت با این استفساریه مخالف است و این اقدام نوعی وضع قانون جدید بوده و باعث توسعه و شمول قوانین می شود. توسعه قانون با اصل ۷۳ قانون اساسی مغایرت دارد.

وی با تاکید بر اینکه اعلام معافیت های جدید مالیاتی باعث کاهش درآمدهای دولت می شود و این موضوع با اصل ۷۵ قانون اساسی تضاد دارد، عنوان کرد: طرح مذکور با ماده ۶ برنامه ششم توسعه بند ۱۷ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری مغایرت دارد و دیوان عدالت اداری در این خصوص اشکالاتی را وارد دانسته است.

حسینی با اشاره به اینکه ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم تمامی درآمدهای حاصل از فعالیت های کشاورزی که از پرداخت مالیات معاف هستند، را مشخص کرده و تسری آن به سایر جنبه ها فاقد وجاهت قانونی است، ادامه داد: تولید کمپوست، فعالیت کشاورزی تلفی نمی شود.

محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی نیز گفت: امنیت غذایی از مواردی مهم محسوب می شود و اساس هر جامعه است و به امنیت ملی گره خورده، به هر میزان مسیر تولید را تسهیل کنیم به همان میزان سفره مردم رونق بیشتری می گیرد. تولید کمپوست در دنیا یکی از موارد جدی برای بسترسازی و تامین پروتئین جامعه می باشد و با این اقدام می توانیم از مشکلات محیط زیستی و انتشار گازهای گلخانه ای نیز جلوگیری کنیم.

انتهای پیام 

کد خبر 4756

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =