کد خبر 4876
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱

مرکز پژوهش های مجلس:

مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ رشد دویست درصدی دارد

اجزای رقم مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ رشد دویست درصدی دارد

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی اجزای رقم مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی اجزای رقم مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخت.

در این گزارش اشاره شده که درآمد مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ معادل ۷۹۶ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است. همچنین در اجزای ۱ و ۲ بند «هـ» تبصره ۷ لایحه مزبور، احکام مربوط به نرخ حقوق ورودی و همچنین نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در این گزارش روش پیش‌بینی مالیات بر واردات توسط دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و فرضیات و میزان تحقق مالیات بر واردات مندرج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخته بررسی و تحلیل شده است. بررسی‌ ارقام مندرج در لایحه بیانگر آن است که رشد ۲۳۶/۰۹ درصدی مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به پیش‌بینی عملکرد سال ۱۴۰۰ می‌تواند ناشی از افزایش ارزش واردات، افزایش متوسط نرخ تعرفه واقعی، افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی و یا ترکیبی از عوامل فوق در نظر گرفته شود؛ همانگونه که در جمع‌بندی گزارش مذکور بیان شده است، ارقام درنظر گرفته شده برای پیش‌بینی ارزش واردات در سال ۱۴۰۱ دارای بیش برآوردی است. چراکه طبق بررسی های کارشناسی، بر اساس روند سال های اخیر و با درنظرگرفتن واردات ۴۲ میلیارد دلاری کلیه کالاها و نیز لحاظ نرخ ۲۳۰.۰۰۰ ریال برای نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی آن ها، حدود ۸۱ درصد (۸/۶۴ هزار میلیارد تومان) از درآمد مدنظر دولت در لایحه بودجه از ناحیه مالیات بر واردات (۶/۷۹ هزار میلیارد تومان) تحقق خواهد یافت.

گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان " بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مالیات بر واردات " و با شماره مسلسل ۱۸۰۶۳ به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

انتهای پیام

کد خبر 4876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =