کد خبر 4910
۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲

گزارش اختصاصی؛

صادرات فرآورده های نفتی راه حلی برای رفع مشکل اقتصادی کشور

صادرات فرآورده های نفتی راه حلی برای رفع مشکل اقتصادی کشور

موضوع مهمی که در صادرات مطرح است، این است که با فرآوری نفت خام و صادرات آن بتوان وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، یکی از فلسفه‌های ایجاد سازمان توسعه تجارت، حمایت از صادرات بوده اما عملکرد این سازمان مطابق با انتظارات نبود و همچنین رایزن‌های بازرگانی در خارج از کشور مطابق با خواسته‌های فعالان اقتصادی در حوزه صادرات فعالیت نکردند.

موضوع مهمی که در صادرات کشور مطرح است این است که با فرآوری نفت خام بتوان وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشید.

در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت فعلی نفت به بهره برداری می رسد اما این امکان وجود دارد که میزان تولید تا دو برابر افزایش پیدا کند و اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد طرح توسعه تعریف شود.

البته در صورت توافق در مذاکرات، باید انتقال تکنولوژی و تعامل اصولی صورت گیرد تا صنعت نفت نیز آسیب نبیند اما قطعا اگر این موضوع منجر به واردات شود و سازنده داخلی فراموش شود قطعا ما متضرر خواهیم شد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید: وضعیت فعلی تراز منفی صادرات، برای کشور موضوع مناسبی نیست و در حال حاضر رقم آن 4 میلیارد دلار بوده که اگر این وضعیت تداوم پیدا می‌کرد تراز منفی صادرات می‌توانست به عدد 6 میلیارد دلار نزدیک شود.

استان خراسان شمالی از نظر منابع نفتی بسیار غنی است و صادرات این استان طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری از نظر ارزش ۱۳۷.۸میلیون دلار و از نظر وزنی ۳۳۴.۲ هزارتن می باشد که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی ۱۰۲ درصد و از لحاظ وزنی ۱۹.۴ درصد افزایش یافته است.

حال باید دانست که چرا از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی شود؟

مجتبی یوسفی نماینده مجلس یازدهم می گوید: دولت می خواهد با فروش غیرقطعی نفتی یک ردیف اعتباری حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان برای خود ایجاد کند تا پس از آن طی دو سال تسویه حساب صورت گیرد، حال باید به این مسئله توجه کرد که بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی آنکه دولت آینده باید حدود دو سوم از اعتبارات خود را صرف تسویه حساب با مردم کند.

با این ثروت عظیم در کشور، باید دولت قدمی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی مردم بردارد و از منابع عظیم برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کند.

انتهای پیام

کد خبر 4910

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =