کد خبر 5614
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

صدای کشاورزان؛

سوء مدیریت در توزیع محصولات کشاورزی بازار را دچار مشکل می‌کند/ به داد کشاورزان برسید

سوء مدیریت در توزیع محصولات کشاورزی بازار را دچار مشکل می‌کند/ به داد کشاورزان برسید

در هیچ جایی از دنیا به صورت یکباره از صادرات محصولات کشاورزی جلوگیری نمی‌کنند، متاسفانه در حال حاضر در نحوه توزیع محصولات کشاورزی شاهد مشکلات و سو مدیریت هستیم، در حالی که جنگ اوکراین با کشور های غربی آغاز شده است تحولات به وجود آمده در منطقه باعث شده که کشور ایران تغییراتی در سیاست های غذایی خود اعمال کند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: در حالی که جنگ اوکراین با کشور های غربی آغاز شده است تحولات به وجود آمده در منطقه باعث شده که کشورهای مختلف تغییراتی در سیاست های غذایی خود اعمال کنند، ایران نیز جزو کشورهایی است که در پی این تحولات صادرات چند محصول خود را ممنوع کرد.

پس از آن در مکاتبه ۲۸ فروردین وزارت جهاد کشاورزی با گمرک ایران اعلام شده بود که صادرات چهار محصول کشاورزی گوجه، بادمجان، سیب زمینی و پیاز ممنوع شود. این در حالی است که ۳۰ فروردین گمرک از لغو این ممنوعیت و عدم اجرای آن خبر داده است.

طبق نامه وزارت جهاد کشاورزی صادرات چهار محصول کشاورزی سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و بادمجان به دلیل تنظیم بازار بررسی باید ممنوع می شد که به دلیل مباحث کارشناسی، فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، نامه مذکور به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد.

البته  سیدروح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران درباره ممنوعیت صادرات تعدادی از محصولات کشاورزی گفت:  به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، این ممنوعیت به گمرکهای اجرایی ابلاغ نشد.  

با این حال رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بسیاری از تولید کنندگان به سمت بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی حرکت کرده‌ عنوان کرد: در هیچ جایی از دنیا به صورت یکباره از صادرات محصولات کشاورزی جلوگیری نمی‌کنند، متاسفانه در حال حاضر در نحوه توزیع محصولات کشاورزی شاهد مشکلات و سو مدیریت هستیم.

طبق اعلام سخنگوی گمرک ایران، نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چهار محصول با پیگیری‌های صورت گرفته و نظر شفاهی وزارت جهاد به گمرکهای اجرایی ابلاغ نشد و صادرات این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست، ولی ممکن است تعرفه صادراتی افزایش یابد.

ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را به افزایش تعرفه عوارض صادراتی تبدیل کند و بر اساس مباحث مطرح شده، محصولات گلخانه‌ای گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود.  

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: از تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی با تصمیمات خلق‌الساعه به این بخش آسیب وارد کند، در صورت تکرار اینگونه تصمیمات فرد خاطی در اسرع وقت به دستگاه‌های مربوطه مانند قوه قضائیه و سازمان بازرسی معرفی می‌شود.

معمولا بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود؛ نخست افزایش تعرفه عوارض صادراتی، روش دیگر ممنوعیت صادرات کالاهایی که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است که البته در شرایط تحریمی کشور واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست معمولا از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.

به گزارش نمایندگان ما، جمع کثیری از کشاورزان سراسر کشور نسبت به این مصوبه ناعادلانه و ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی با مراجعه به سایت خبری تحلیلی نمایندگان ما اعتراض خود را ابراز کرده و از نمایندگان مجلس خواستار لغو آن شدند.

انتهای پیام 

کد خبر 5614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =