کد خبر 5879
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

جوکار:

به دلیل نقص قانون انتخابات نمایندگان نمی‌توانند به وظیفه قانوگذاری و نظارت خود عمل کنند

به دلیل نقص قانون انتخابات نمایندگان نمی‌توانند به وظیفه قانوگذاری و نظارت خود عمل کنند

رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس گفت: با توجه به نواقصی که در قانون انتخابات مجلس وجود دارد نمایندگان نمی‌توانند به وظایف ذاتی خود  که همان قانوگذاری و نظارت است عمل کنند و بیشتر درگیر حل مشکلات شهری و استانی خود هستند، این در حالی است که اینگونه مشکلات باید از طریق شوراهای شهر و روستا پیگیری و حل شود.

به گزارش نمایندگان ما، محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات مجلس در این کمیسیون، گفت: تعدادی طرح در این زمینه از سوی نمایندگان به کمیسیون ارائه شده که این طرح‌ها در کارگروهی در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه قانون انتخابات مجلس باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب که سال ۹۵ ابلاغ فرمودند تطابق داشته باشد، افزود: در طرحی که نمایندگان ارائه کرده‌اند بر بحث ایجاد زمینه‌های مشارکت بالا، عادلانه شدن حوزه‌های انتخابیه  و اینکه نمایندگان در مسائل کلان کشور ورود پیدا کنند تاکید شده است.

نماینده یزد در مجلس تصریح کرد: با توجه به نواقصی که در قانون انتخابات مجلس وجود دارد نمایندگان نمی‌توانند به وظایف ذاتی خود  که همان قانوگذاری و نظارت است عمل کنند و بیشتر درگیر حل مشکلات شهری و استانی خود هستند، این در حالی است که اینگونه مشکلات باید از طریق شوراهای شهر و روستا پیگیری و حل شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره نظر نمایندگان برای اصلاح قانون انتخابات مجلس در شیوه برگزاری، اظهار کرد: در این بحث نمایندگان ۲ نظر دارند یکی برگزاری انتخابات به شیوه تناسبی است که پایه آن لیستی و حضور افراد در پارلمان از طریق احزاب است که در این شیوه طراحان عقیده دارند در حوزه‌های انتخابیه بالای ۲ کرسی توزیع نمایندگان برای جریان اکثریت و اقلیت با عدالت همراه خواهد شد که اگر این شیوه اجرا شود افراد باکیفیتی وارد پارلمان می‌شوند ولی قطعا این شیوه  یک آفتی دارد آن هم این که  ممکن است  افراد شناخته‌تر شده وارد مجلس شوند و افراد ناشناخته ممکن است از ورود به مجلس جا به مانند.

جوکار با بیان اینکه یک نظر هم در بین برخی از نمایندگان وجود دارد آن هم استانی شدن انتخابات است که در این شیوه یک پایه رای در شهرهای کوچک است و  رای اصلی در استان است، عنوان کرد: در حال حاضر نظام انتخاباتی کشور اکثریتی است که هر فردی در حوزه انتخابیه رای بالاتری بیاورد وارد مجلس می‌شود که مشکلات جدی در این نوع نظام انتخاباتی وجود دارد.

رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس در پایان خاطرنشان کرد: جلسات مشترکی را تاکنون با شورای نگهبان داشته‌ایم تا ایراداتی که به طرح‌های نمایندگان وجود دارد را برطرف کنیم و مشکل قانون انتخابات مجلس را حل کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 5879

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =