کد خبر 5911
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

قادری در نطق میان دستور:

جراحی اقتصادی باید با اصلاح ساختاری همراه باشد

جراحی اقتصادی باید با اصلاح ساختاری همراه باشد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: اگر بدون اصلاح ساختاری تن به جراحی ‌های اقتصادی دهیم، این جراحی ها منجر به مرگ اقتصاد کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، ۲۵ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: هدفمندی یارانه ها اگر چه قانون مصوب مجلس است راهی جز اجرای آن وجود ندارد اما همراه با این قانون که نوعی جراحی اقتصادی است باید اصلاحات ساختاری نیز در کشور دنبال شود. اگر بر مردم تورم و هزینه های اضافی را تحمیل می کنیم باید در اشتغال و درآمد انها هم گشایشی ایجاد کنیم اینکه بدون اصلاح ساختاری تن به جراحی ‌های اقتصادی دهیم، این جراحی ها منجر به مرگ اقتصاد کشور می‌شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم است همزمان با این جراحی ها کاهش هزینه های جاری، حذف دستگاه‌های اداری موازی، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات، تمرکز زدایی، اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، کاهش وابستگی غذایی به خارج از کشور، افزایش عمق تولیدات صنعتی و معدنی، توجه به کاهش وابستگی در بخش های بهداشتی و درمانی، توسعه زیرساختهای جاده‌ای و ریلی کشور و دهها اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: دولت باید ضوابط و معیارهای پرداخت یارانه به افراد را مشخص کرده و با کنترل دقیق اطلاعات خانواده ها اگر حقی از خانوار ها ضایع شده آن را جبران کند. اگر چه عدد پرداختی یارانه در هر ماه با این تورم موجود عدد قابل توجهی نیست ولی تبعیض و تفاوت معیارهای دوگانه در حذف افراد برای مردم قابل تحمل نیست. در این شرایط زمانی حذف یارانه ها جای تحلیل های اقتصادی کمک های فکری مرکز های پژوهش های مجلس و نمایندگان و جامعه خالی بوده و نیاز است این مرکز خلا تحلیل های اقتصادی را پر کرده و به نمایندگان اطلاعات کافی بدهد.

قادری همچنین تصریح کرد: مجلس زمانی منتسب به صفت انقلابی است که ساختار روان و کارآمد و متناسب با نیاز کشور داشته باشد، مجلس باید بیش از اینها از وقت خودش برای اصلاح امورات کشور استفاده کند، اگر مجلس کارا باشد، قوای مجریه و قضاییه کارا خواهند شد. نیاز است مجلس با اولویت سنجی درست اقدام به سفارش لوایح و تهیه طرحهای ضروری برای حل معضلات قانونی کشور کرده و آستین همت را بالا زده و با پرکردن خلا های قانونی و بروز کردن قوانین کهنه و غیر موثر اقدام کند. انتظار بر این است که در سال سوم فعالیت مجلس افرادی توانمند، مختصص و مجرب در ترکیب هیات رئیسه قرار گیرند تا به خوبی بتوانند از ظرفیت مجلس برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.

این عضو مجمع نمایندگان استان فارس اضافه کرد: در دولت و استانها به مدیرانی نیاز داریم که در کنار مدیریت هزینه ها به صورت تامین مالی طرحها و پروژههای حوزه کاری خود باشند. منابع محدود مالی کشور اجازه نمی‌دهد که همه طرح ها از طریق دولت تامین مالی شود، ضرورت دارد که مدل های مناسب تامین مالی به عنوان یک دغدغه در دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد. اگر سرمایه مردم در داخل کشور به کار گرفته شود نه تنها خروج سرمایه از کشور موضوعیتی نخواهد داشت بلکه سرمایه های خارجی هم به کشور وارد خواهد شد.

وی اظهار کرد: انتظار داریم دولت در اجرای قانون تسهیل برخی مجوزهای کسب و کارها جدیت لازم به خرج دهد، جدی گرفتن این قانون هم هزینه دریافت مجوزها را کاهش داده و هم زمان دریافت مجوزها را حداقل می‌ کند و مزایای زیادی دارد.

قادری افزود: فرآیند اداری در برخی از وزارت خانه ها از جمله وزارتخانه های راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی و نفت  بسیارکند و وقت گیر بوده و نیاز است دولت در این زمینه فکری کرده واین مشکلات را حل کند.

وی عنوان کرد: با توجه به اولویت کشور در تامین آب شرب مناطق، انتظار داریم در اسرع وقت طرح انتقال آب از سد درودرن به شهرستان زرقانون و خرامه تکمیل تا به این شهرستان‌ها اگر امکان دادن آب کشاورزی وجود ندارد لااقل برای مصارف شرب، دامداری و صنعت به آنها آب بدهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: از دولت انتظار داریم قبل از شروع فصل گرما نسبت به تکمیل خط دوم انتقال آب به شیراز از سد دوردزن اقدام نماید. از دستگاه‌ها متولی انتظار داریم که از کشت محصولات آب بر مانند برنج در بالا دست سد دوردزن جلوگیری و اجازه دهند آب کافی برای خاک و آب سال آینده کشاورزان فراهم شود. از وزیر دفاع انتظار داریم که در انتصاب مدیر عامل پترو شیمی شهدای مرودشت حتما از  نیروهای بومی استفاده کنند. از وزرای دفاع، راه انتظار داریم که در امضا توافقنامه قطعات ۷ و ۸ آزاد راه شیراز - اصفهان تسریع نماید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حال آنکه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های جنوبی و مرکزی به عنوان یک سیاست راهبردی مورد توجه است از دولت انتظار داریم در خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس هم مشارکت نماید. فارس از نظر زیرساخت‌های جاده ای، ریلی، آموزش، بهداشت و درمان نسبت به متوسط کشور عقب افتادگی دارد، از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم که در اختصاص بودجه های ملی به تفاوت های موجود بین استان‌ها توجه نمایند.

انتهای پیام

کد خبر 5911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =