کد خبر 6523
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

قادری در نطق میان دستور:

از امکان دریا برای رشد اقتصادی کشور استفاده شود/ باید به سمت اقتصاد محیط ‌پایه حرکت کنیم

 از امکان دریا برای رشد اقتصادی کشور استفاده شود/ باید به سمت اقتصاد محیط ‌پایه حرکت کنیم

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه دریا به معنای حمل و نقل ارزان، تأمین آب و تأمین تأمین نیازهای معدنی و غذایی است، گفت: باید از این امکان برای رشد اقتصادی کشور استفاده شود.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه، ۲۲ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تشکر از مقام معظم رهبری که بر انتصاب صفت انقلابی به مجلس یازدهم اصرار داشته و ویژگی های مجلس انقلابی را تشریح فرمودند، گفت: از نمایندگان به ویژه اعضای هیأت رئیسه انتظار داریم در عمل به ویژگی های یک مجلس انقلابی، اولویت بندی طرح ها و لوایح، توجه به موضوعات کلیدی و عبور از موضوعات فرعی، مسئولیت پذیری، تعامل و همراهی با سایر قوا، دارا بودن نگاه بلندمدت، نیفتادن در دام امور احساسی، اجتناب از هوچی گری و پرخاشگری، ساده زیستی، مردمی بودن، امانتداری و فسادستیزی را سرلوحه کار خود قرار داده تا برای همیشه مشمول عنایت و محبت رهبری قرار گیرند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت حرکت به سمت اقتصاد محیط ‌پایه، گفت: اقتصاد ایران وابستگی شدیدی به نفت داشته و یک اقتصاد نفت‌پایه است که باید اقتصاد محیط پایه در کشور مورد توجه باشد به این معنا که دریا، کوه، جنگل، کویر، دشت، معدن و سایر زمینه ها بر اساس آمایش سرزمین مد نظر باشد تا بتوان در شرایط کنونی، وضعیت نامناسب اقتصادی را بهبود بخشید.

وی در ادامه با بیان اینکه این یک سوال کلیدی است که چرا ساحل دریاها محروم ترین نقاط کشور هستند، عنوان کرد: در ۴۰ سال اول نظام جمهوری اسلامی ایران، تمرکز بر اقتصاد خشکی پایه بوده و دریا مورد غفلت مسئولان واقع شد تا جایی که به صراحت در متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مورد تأکید رهبری قرار گرفت و اقتصاد دریاپایه و ظرفیت های آن بر اساس طرح مدیریت علمی مناطق ساحلی می تواند به توانمندسازی سواحل و دریانوری و رفع محرومیت و توسعه مناطق کمک کند.

قادری ادامه داد: اگر دولت زمینه کشاندن ظرفیت های استان ها در کنار دریا را فراهم کند، بخش عمده ای از مشکلات کشور حل خواهد شد و اگر به درستی توجه داشته باشیم، دریا یعنی حمل و نقل ارزان دریایی، دریا یعنی امکان تأمین آب و دریا یعنی تأمین بخشی از نیازهای معدنی و غذایی، پس چرا نباید از این امکان برای رشد اقتصادی کشور به خوبی استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: کمک به محصولات کم آب بر، مطابق با زیست بوم ایران، نیاز به واردات بخش اعظم روغن خوراکی مصرفی، نهاده های دامی و برخی مصارف دیگر و تداوم آن، ضرورت سنجش امکانات و پتانسیل آب و برنامه ریزی برای کشت صحیح دانه های روغنی و سایر موارد مشابه را بیش از پیش مورد تأکید قرار داده است که جا دارد مورد توجه مسئولان باشد تا درصد بالایی از وابستگی به واردات در این زمینه، با حرکت به سمت کشت کم آب بر جبران شود.

وی در ادامه یکی از موارد مهم در تحقق رشد اقتصادی را استفاده از صرفه جویی های ناشی از مقیاس دانست و افزود: مشکلی که امروز در کشور وجود دارد این است که مقیاس تولید بسیار کوچک بوده و همینطور واحدهای متفرقه که در سطح کشور ایجاد شده و شرایط رقابتی را از تولیدکنندگان گرفته و نیاز است صرفه جویی های ناشی از مقیاس به صورت جدی مورد توجه دولت و وزارتخانه هایی که در امر برنامه ریزی دخالت دارند، قرار گیرد.

قادری اضافه کرد: کاهش هزینه های اداری دولت باید با روش هایی مانند کوچک سازی از طریق اقداماتی چون ادغام واحدها و تعطیلی برخی از بخش های اداری که خود ناشی از خود کار کردن، آنلاین بودن خدمات، ترکیب فرایندهای کاری و خدمات است و حذف سایر موارد مانند کاهش روزهای کاری کارکنان باید مورد توجه قرار گیرد که این امر منجر به چابک سازی تصمیم گیری دولت و افزایش کیفیت نیروی انسانی می شود.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه تأکید کرد: دولت باید سریعا نسبت به ادغام دستگاه های موازی ادغام کند تا از طریق کاهش هزینه ها، هم جلوی فساد اداری را گرفته و از بی تحرکی و فرافکنی و عدم تصمیم گیری در سازمان های دولتی جلوگیری کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت باید سریعا نسبت به تمرکززدایی اقدام کند، عنوان کرد: اگر برای استان های همجوار تهران، تمرکزگرایی به عنوان یک مشکل نمود خارجی ندارد، برای استان های دورافتاده همچون فارس این مشکل کاملا محسوس، ملموس و قابل اعتنا بوده از این رو تمرکززدایی باید در برنامه های دولت قرار گیرد و اختیارات بیشتری به استان ها داده شود تا هزینه تصمیمات اداری کاهش یابد.

قادری همچنین تصریح کرد: بخش اعظمی از فسادها و رشد فزاینده مشکلات کشور مانند ماجرای متروپل، ناشی از ناکارآمدی فرایندهای قانونگذاری، خلاءهای قانونی و به هم ریختگی قوانین و اجرای نادرست آن است که در این خصوص باید تلاش شود، مجلس بتواند خود را کارآمدتر کرده و فرایند قانونگذاری و رد و بدل طرح ها و لوایح میان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصلاح شود تا بتوانیم سریع تر مسائل و مشکلات جامعه را حل کنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه با بیان اینکه تعداد زیاد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باعث شده مشکلاتی در کشور ایجاد شود، اظهار داشت: به جای اینکه نیروی متخصص تربیت کنیم، متأسفانه تعداد زیادی فارغ التحصیل را روی دست جامعه گذاشته ایم که باعث شده منابع و امکانات به درستی مورد استفاده قرار نگیرد از این رو طرح آمایش آموزش عالی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هزینه خدمات آموزشی و بهداشتی در کشور بالا بوده که لازم است در این زمینه از ظرفیت بخش های غیردولتی و استفاده بهینه از این منابع و همینطور مکان یابی واحدهای بهداشتی و درمانی در کشور به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

قادری همچنین تأکید کرد بحث استفاده از انرژی های نو و پاک و عدم استفاده از ظرفیت های کشور از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس در ادامه مشارکت واحدهای مستقر در عسلویه برای احداث خط آهن شیراز-بوشهر-عسلویه را یک ضرورت دانست و افزود: در شرایطی که بخش قابل توجهی از ظرفیت ها در جنوب فارس، عسلویه، پارسیان و بنادر دیگر وجود دارد، نیاز است که این واحدها در کنار دولت کمک کنند که این خط آهن به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن اعلام حمایت از تصمیم خردمندانه سپاه در توقیف کشتی های یونانی خاطرنشان کرد: همچنین از تلاش و فعالیت دولت برای تجارت با کشورهای دوست و سعی برای استفاده از ظرفیت ها و فعال سازی دیپلماسی اقتصادی برای حل مشکلات کشور تشکر می کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 6523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =