کد خبر 6142
۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴

علی‌رغم مکاتبات قالیباف؛

توقف فعالیت هیات تحقیق و تفحص از ارز ترجیحی/بانک مرکزی مانع می‌شود

توقف فعالیت هیات تحقیق و تفحص از ارز ترجیحی/بانک مرکزی مانع می‌شود

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی در دولت سابق، از ممانعت بانک مرکزی از فعالیت کارشناسان این هیات، با وجود دو بار مکاتبه رئیس مجلس خبر داد.

به گزارش نمایندگان ما، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در هیأت تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی در دولت سابق، اظهار داشت: این تحقیق و تفحص یکی از سنگین‌ترین و حساس‌ترین تحقیق و تفحص‌های مجلس در تمام سال‌های اخیر تاکنون است و بسیاری از لایه‌های پنهان و سوءاستفاده‌ها را روشن خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به همین حساسیت و هدف تحقیق و تفحص، عده‌ای با آن مقابله می‌کنند و عامل اصلی این مقابله نیز با بانک مرکزی است.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی، در توضیح این نکته گفت: رئیس مجلس تاکنون دو بار به بانک مرکزی نامه نوشته و کمیسیون برنامه و بودجه نیز مکاتبه کرده تا امکان استقرار هیأت کارشناسی تحقیق و تفحص در بانک مرکزی فراهم شود، اما همچنان بانک مرکزی اجازه این کار را نمی‌دهد و عملاً کار متوقف شده است.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: وقتی علت این ممانعت را جویا می‌شویم، می‌گویند صلاح نیست و برخی توجیهات و دلایل عجیب و غریب را مطرح می‌کنند و همین باعث شده است کار قفل شود.

وی ادامه داد: در مورد ارز ترجیحی و هزینه‌کرد آن، وزارتخانه‌های صنعت، کشاورزی، بهداشت و تعاون مصرف‌کننده بوده‌اند و باید مورد رسیدگی قرار بگیرند و با توجه به اینکه منشأ تخصیص ارز هم در بانک مرکزی بوده است، چون هنوز نتوانسته‌ایم این منشأ را بررسی کنیم، در نتیجه کار متوقف مانده است.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی عنوان کرد:‌ اصل 76 قانون اساسی تأکید می‌کند که مجلس حق تحقیق و تفحص در همه امور را دارد و آیین‌نامه داخلی مجلس نیز همه دستگاه‌ها را مکلف کرده است که با هیأت تحقیق و تفحص مجلس همکاری کنند، اما بانک مرکزی همکاری نمی‌کند.

کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به این تخلف، قرار شده است کمیسیون اصل 90 مجلس مسئولان بانک مرکزی را  احضار کند و از آنها توضیح بخواهد تا این مشکل را حل کند.

رئیس هیأت تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد ارز ترجیحی اظهار داشت: از مهلت شش ماهه تحقیق و تفحص، نیمی از آن گذشته و سه ماه باقی مانده و لازم است تا هرچه سریع‌تر این مانع در بانک مرکزی برطرف و امکان استقرار و فعالیت هیأت کارشناسی تحقیق و تفحص مجلس فراهم شود.

انتهای پیام

کد خبر 6142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =