کد خبر 6219
۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴

گزارش اختصاصی؛

ریزش معنادار رای قالیباف، نیکزاد و مصری/ چرا پیرهادی، متفکرآزاد و یوسفی از کرسی هیات رئیسه افتادند؟

ریزش معنادار رای قالیباف، نیکزاد و مصری/ چرا پیرهادی، متفکرآزاد و یوسفی از کرسی هیات رئیسه افتادند؟

انتخابات اجلاسیه سوم مجلس یازدهم در حالی برگزار شد که رای قالیباف، نیکزاد و مصری نسبت به سال گذشته به ترتیب ۳۶، ۳۸ و ۳۷ رای ریزش داشته و حتی ۳ نماینده از جایگاه کرسی هیات رئیسه افتادند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: انتخابات اجلاسیه سوم مجلس یازدهم امروز (چهارشنبه ۴ خرداد) در حالی برگزار شد که از چند هفته قبل حواشی زیادی مانند موضوع خرید سیمسونی دختر محمد باقر قالیباف از ترکیه توانسته بود بر متن اصلی غلبه کند.

این انتخابات در حالی برگزار شد که برای اولین بار در تاریخ مجلس شورای اسلامی فراکسیون اکثریت یعنی فراکسیون انقلاب اسلامی نتوانست کاندیداهای اصلی خود را برای ریاست مجلس، نایب رئیسی مجلس، دبیری و ناظری هیات رئیسه اعلام کند و از خود سلب تکلیف کرده و به صحن علنی مجلس واگذار کرد.

قالیباف در دوره اول و دوم مجلس یازدهم ۲۳۰ رای کسب کرد تا رئیس مجلس شد اما در اجلاسیه سوم فقط ۱۹۴ رای کسب کرد که حکایت از ریزش ۳۶ رای او داشت که شاید مهم‌ترین دلیل این ریزش به قضیه سیسمونی گیت باز می‌گردد. چرایی ریزش رای قالیباف معنا دار است.

ریزش معنادار رای قالیباف، نیکزاد و مصری/ چرا پیرهادی، متفکرآزاد و یوسفی از کرسی هیات رئیسه افتادند؟

**قالیباف در اجلاسیه سوم فقط توانست ۷۰ درصد صحن علنی را کسب کند

مرتضی آقاتهرانی با کسب ۵۳ رای، الیاس نادران با کسب ۲۱ رای و فریدون عباسی با کسب ۳ رای کاندیداهای ریاست مجلس بودند ضمن اینکه ۳ رای باطله هم حاصل رقابت ۴ نماینده مجلس برای کسب جایگاه راس مجلس یازدهم در سال بود؛ تحلیل این آرا هم از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا جمع آرای رقبای قالیباف و رای باطله ۸۷ رای بود.

نیکزاد و مصری هم که در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم توانسته بودند ۲۰۶ و ۲۰۵ رای صحن علنی مجلس کسب کنند در اجلاسیه سوم ۱۶۸ رای کسب کردند و تکلیف جایگاه نایب رئیسی اول و نایب رئیسی دوم به قرعه کشی سپرده شد و در نهایت نیکزاد در جایگاه فعلی خود یعنی نایب رئیسی اول مجلس یازدهم ابقا شد.

آرای نیکزاد ۳۸ رای کمتر از سال گذشته و آرای مصری هم ۳۷ رای کمتر از اجلاسیه دوم بود که این ریزش آرا هم معانی زیادی برای مجلس یازدهم دارد.

ریزش معنادار رای قالیباف، نیکزاد و مصری/ چرا پیرهادی، متفکرآزاد و یوسفی از کرسی هیات رئیسه افتادند؟

**بازگشت به عقب متفکرآزاد، یوسفی و پیرهادی

انتخابات دبیری هیات رئیسه مجلس یازدهم در سال سوم هم در حالی برگزار شد که روح الله متفکرآزاد و مجتبی یوسفی نتوانستند رای لازم را برای ابقا خود کسب کنند؛ این در حالی است که متفکرآزاد در سال گذشته توانسته بود ۲۰۶ رای صحن علنی را کسب کند و یوسفی هم ۱۶۸ رای همکاران خود را دریافت کرده بود. بعد از افتادن متفکرآزاد و یوسفی از جایگاه هیات رئیسه، احمدامیرآبادی فراهانی و احمد نادری به جای آنان به هیات رئیسه رفتند؛ امیرآبادی فراهانی ۹۸ رای و نادری ۸۹ رای صحن علنی را کسب کردند.

اتفاق عجیب دیگر هم عدم کسب رای لازم صحن علنی مجلس از سوی محسن پیرهادی یار غار محمد باقر قالیباف و حضور در جایگاه هیات رئیسه بود؛ پیرهادی در اجلاسیه سوم فقط ۱۳۵ رای کسب کرد در حالی که در اجلاسیه دوم ۱۸۹ رای نمایندگان را گرفته بود. به جای پیرهادی، محمدرضا دشتی اردکانی با ۱۳۹ رای به جایگاه هیات رئیسه رسید.

ریزش آرای رئیس مجلس و نواب اول و دوم مجلس یازدهم و عدم کسب رای صحن علنی از سوی متفکرآزاد، یوسفی و پیرهادی از سوی تحلیلگران مسائل سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است که شاید پاسخ آن در انتخابات اجلاسیه چهارم باشد.

انتهای پیام

کد خبر 6219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =