کد خبر 6229
۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

رفیعی:

ضعف‌های برنامه‌های پنجم و ششم آسیب‌شناسی شد/ توجه به مساله محوری در برنامه هفتم در دستور کار فراکسیون محیط زیست

ضعف‌های برنامه‌های پنجم و ششم آسیب‌شناسی شد/ توجه به مساله محوری در برنامه هفتم در دستور کار فراکسیون محیط زیست

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبری در دیدار امروز نمایندگان مساله محور بودن برنامه هفتم توسعه را مورد تاکید قرار دادند و نگاهی تخصصی و کارشناسانه به این موضوع داشتند.

به گزارش نمایندگان ما، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد دیدار امروز نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب، گفت: رهبری در این دیدار انقلابی و جوان بودن مجلس یازدهم را مورد اشاره قرار دادند و توصیه ها، تذکرات و نظرات اررزشمند ایشان منطبق با حال و هوای فکری مجلس بود.

وی با اشاره به اینکه رهبری تنقیح قوانین را مورد تاکید قرار دادند، افزود: ایشان بیان کردند که باید از تعدد طرح ها پرهیز شود و بهتر است لایحه به مجلس ارائه شود تا طرح زیرا کارشناسی بیشتری شده است؛ به طور قطع ارائه طرح فوایدی دارد اما آسیب هایی هم دارد و توصیه رهبری کاملا بجا و درست بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه داد: دیوان محاسبات گزارشات تفریغ بودجه را به موقع و در زمان مناسب ارائه می کند و اخیرا هم به شرکت های دولتی هم ورود کرده اما چند شرکت بزرگ دولتی را مورد محاسبه قرار داده و رهبری در این رابطه پیشنهاد دادند که دیوان به سایر شرکت های دولتی هم ورود کند؛ ایشان مصوبات مجلس را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند گزارش های دقیقی در مورد برخی از مصوبات منتشر می شود اما در مورد برخی اطلاعات چندانی وجود ندارد.

رفیعی یادآور شد: معظم له موضوع پرهیز نمایندگان از دخالت در انتصابات را مطرح کردند و فرمودند دولت باید از نظرات مشورتی نمایندگان استفاده کند و توصیه کردند که فعالیت ها و مصوبات مجلس باید تبیین رسانه ای شود؛ از آنجایی که برنامه هفتم توسعه تکلیف ۵ سال آینده کشور را تعیین می کند بنابراین رهبری تاکید کردند که برنامه باید مساله محور باشد و مجلس و دولت باید به این موضوع توجه کنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: توجه به اتخاذ تدابیر و برنامه های مناسب برای آینده صنعت کشور از جمله توصیه های رهبری بود و در مورد حوزه معدن مطرح کردند که در حال حاضر برنامه آینده نگرانه برای این حوزه مشخص نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیاست های کلان در حوزه انتخابات و قانون گذاری از جمله توصیه های رهبری بود و تاکید کردند که ساختار بودجه توسط دولت و مجلس هنوز اصلاح نشده است؛ ما در بعد نظارت و طرح های پیشنهادی توجه و فصل الخطاب مان بحث سیاست های کلی حوزه محیط زیست بوده و تلاش خواهیم کرد که در دو سال آینده هر چه بیشتر و بهتر این مهم را محقق کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر سه طرح داریم که با حضور کارشناسان دولت بررسی شده است و به این نحو نبوده که خود مجلس بخواهد راسا برای تدوین و ارائه طرح اقدام کند؛ در حال تلاش هستیم که طرح الحاق موادی به قانون حفاظت از بهره برداری را تصویب کنیم و مصوباتی برای جرائم و تخلفاتی که در حوزه دریا اتفاق می افتد داشته باشیم همچنین در راستای سیاست های کلی محیط زیست، اصلاح ماده ۲۷ قانون ارزش افزوده که به بحث جرائم آلایندگی می پردازد را در دستور کار داریم و بر اساس آن هر واحدی که آلایندگی ایجاد می کند باید پاسخگو باشد.

رویکرد محیط زیست توجه به سیاست های کلی بوده است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: اصلاح قانون پسماند را هم در دستور کار داریم و رویکرد ما توجه به سیاست های کلی بوده است؛ رهبری فرمودند که کارهای اولویت دار و اصلی را در سرلوحه کار خود قرار دهید و کارهایی که ما داریم دنبال می کنیم مطابق نیازهای فعلی و با افق آینده نگرانه دنبال می شود؛ توجه به آمایش سرزمینی از جمله مواردی بود که رهبری مورد توجه قرار دادند و با توجه به این رویکرد از این به بعد جدی تر در حوزه توجه به آمایش و توان اکولوژیک سرزمینی پیگیری های لازم را خواهیم داشت.

رفیعی تصریح کرد: معظم له مساله محور بودن برنامه هفتم توسعه را مورد تاکید قرار دادند و نگاهی تخصصی و کارشناسانه به این موضوع داشتند از این جهت که در برنامه های پنجم و ششم مواردی لحاظ شده که که قابلیت و پارامترهای اندازه گیری وعملی شدن را ندارد بنابراین باید بتوان در این حوزه مقیاس و شاخص هایی را طراحی و تدوین کنیم که هم عملیاتی شود و هم بتوان نتایج عملیات مان را ارزیایی کنیم و از سویی اولویت های حقیقی را شناسایی و بر اساس آنها برنامه ریزی کنیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: به عنوان رئیس فراکسیون محیط زیست ضعف های برنامه های پنجم و ششم توسعه در حوزه محیط زیست را مطالعه، آسیب شناسی و بررسی کردم و تلاش خواهیم کرد مساله محورانه در این حوزه ورود و کار کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 6229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =