کد خبر 8606
۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

رفیعی:

کشور پیشرویی در حوزه تصویب قوانین محیط زیستی هستیم

 کشور پیشرویی در حوزه تصویب قوانین محیط زیستی هستیم

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه استراتژی بلندمدت در مدیریت محیط زیست باید مشخص و تعیین تکلیف شود، گفت: کشور پیشرویی در حوزه تصویب قوانین محیط زیستی هستیم و قوانین بسیار خوب، موثر و مترقی داریم که اگر به صورت صددرصدی اجرا شوند بسیاری از مشکلات حل و فصل خواهند شد.

 به گزارش نمایندگان ما، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر به طور تقریبی آگاهی عمومی در حوزه مشارکت برای حفظ محیط زیست در حد مطلوبی قرار دارد، گفت: البته هنوز جای کار زیادی دارد و توجه به استانداردهای زیست محیطی باید در اولویت قرار گیرند.

وی ادامه داد: کشور پیشرویی در حوزه تصویب قوانین محیط زیستی هستیم و  قوانین بسیار خوب، موثر و مترقی داریم که اگر به صورت صددرصدی اجرا شوند بسیاری از مشکلات حل و فصل خواهند شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پشتوانه تمدنی و اندیشه ای در حوزه  حفظ محیط زیست دارد که می تواند آنها را در سطح دنیا اشاعه دهد، یادآور شد: توان فنی خوبی در حوزه محیط زیست کشور وجود دارد که اگر از این ظرفیت استفاده شود مشکلات کاهش می یابد البته از سویی آسیب ها و کارهای بر زمین مانده زیادی هم در حوزه محیط زیست وجود دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرند به عنوان مثال باید دید که در مساله آلودگی هوا چه اقداماتی تاکنون باید انجام می شد تا شاهد وقوع ریزگرد و بسیاری از آلایندگی ها نباشیم.

رفیعی افزود: متاسفانه در حوزه دیپلماسی محیط زیست و آب و همچنین  بسیاری از موارد فنی و مدیریت ضعف داریم؛ مدیریت در محیط زیست باید به روز و متناسب با نیازهای فعلی محیط زیست کشور باشد؛ در حال حاضر به صورت مکرر به جامعه محیط بانی کشور صدمه وارد می شود در حالی که می توان شاهد این موضوع نبود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: هنوز در مورد میزان آلایندگی واحدها بحث وجود دارد و در مورد استقرار بسیاری از کاربری های صنعت هم ضعف داریم در حالی که نباید اصول محیط زیستی محل مناقشه باشد؛ دنیا مدت ها است این مشکلات را حل و قوانین و مقررات مصوب جمهوری اسلامی هم تکلیف آنها را روشن کرده است و بی توجهی به آنها نشانه این است که در حوزه اجرا و مدیریت کلان محیط زیست ضعف وجود دارد البته اعتماد به حوزه کارشناسی امری مهم است که باید این اتفاق بیفتد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: استفاده حقیقی از ظرفیت های مشارکت‌های مردمی هم امری مهم است اما متاسفانه برخی از NGO  ها با پرداختن به مسائل حاشیه ای از اصل کار دور می مانند و از سویی از ظرفیت‌های مشارکت مردمی هم به درستی استفاده نمی شود و اینها مسائلی است که باید برای آنها فکر شود؛ این مسائل جزومسائل پیش افتاده و بدیهیات محیط زیست هستند که باید تعیین تکلیف و گام های موثری برای تحقق آنها برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی بلندمدت در مدیریت محیط زیست باید مشخص و تعیین تکلیف شود، گفت: با وجود سیاست های کلان محیط زیستی ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب و سند ملی محیط زیست اما در حوزه اجرا ضعف داریم و وجود اینکه اجرای سیاست ها باید چشم انداز و مدیریت سرزمینی درست،  واحد و منسجم داشته باشد اما در حوزه اجرا با رویکردهای سلیقه ای مواجه هستیم و این موضوع به صلاح حفظ محیط زیست کشورمان نیست.

رفیعی در مورد قوانین حوزه محیط زیست ادامه داد: ما اصل ۵۰ قانون اساسی را داریم که در آن تکالیف محیط زیستی به طور کامل مشخص شده و سازمان محیط زیست ذیل این اصل قرار می گیرد البته دو قانون دائمی مهم یعنی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و صید و شکار داریم و همچنین قانون هوای پاک را داریم که قانونی مترقی است هر چند نواقصی دارد  که در حال بررسی و رفع است و با ۱۸۴ رای مثبت بحث اعمال ماده ۲۳۴ و ترک فعل قانون هوای پاک طی ماه های اخیر در مجلس تصویب شد؛ قانون حفاظت از تالاب ها هم قانونی مهم بوده که فراکسیون محیط زیست در نامه ای به نواقص موجود در آیین نامه آن پرداخته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: با وجود اینکه برخی قوانین در مجلس قبل تصویب شده است اما آیین نامه برخی قوانین هنوز مشخص نیست مانند قانون حفاظت از خاک که پیگیری ها و نامه نگاری هایی را برای ابلاغ آیین نامه آن داشتیم؛ نواقص قانون پسماند در فراکسیون محیط زیست در حال بررسی و رفع است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی، گفت: قوانین مطرح شده به طور مستقیم و صراحت به محیط زیست می پردازد و برخی قوانین مانند برخی از اصول قانون اساسی هم بر حفظ محیط زیست دلالت دارند که می طلبد گامی جدی برای تحقق و اجرای آنها برداشته شود.

انتهای پیام

کد خبر 8606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =