کد خبر 10521
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵

رفیعی:

پرونده آلودگی هوا از قطورترین پرونده‌های ارسالی به قوه قضاییه است/ ۴ دستگاه بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارند

پرونده آلودگی هوا از قطورترین پرونده‌های ارسالی به قوه قضاییه است/ ۴ دستگاه بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارند

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از خسارات میلیاردی آلودگی هوا گفت: پرونده ترک فعل‌ها در عدم اجرای قانون هوای پاک یکی از قطورترین پرونده‌هایی بود که از طرف مجلس به قوه قضاییه ارسال شد.

به گزارش نمایندگان ما، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد شدت‌گیری آلودگی هوا و عدم اجرایی شدن قانون هوای پاک، گفت: قانون هوای پاک یکی از قوانین مترقی مجلس است، اما دستورالعمل‌های اجرایی آن، به‌گونه‌ای تنظیم شده که گویی قرار نیست هرگز به مرحله عملیاتی شدن برسد.

وی مبحث آلودگی هوا را یک مسئله مداوم دانست و افزود: موضوع حل آلودگی هوا در فصل پاییز و افزایش سرما سوژه داغ رسانه‌ها با تیترهای جنجالی می‌شود و بعد از وزش باد و بارش باران در حاشیه مسائل قرار می‌گیرد، متاسفانه آلودگی هوا در کشور ما تبدیل به یک موضوع دنباله‌دار شده است به گونه‌ای که در فصول گرم سال هم شاهد رشد آلاینده‌های هوا هستیم.

پرونده آلودگی هوا به قوه قضاییه ارسال شد

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان ورود جدی قوه مقننه به بحث آلودگی هوا، یادآور شد: با شروع کار مجلس یازدهم معضل آلودگی هوا در دستور کار فراکسیون محیط زیست قرار گرفت، به گونه‌ای که تمام دستگاه‌ها و نهادهایی که در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل داشتند با جزئیات شناسایی و برای رسیدگی به قوه قضاییه معرفی شدند، پرونده ترک فعل ها در عدم اجرای قانون هوای پاک یکی از قطورترین پرونده‌هایی بود که از طرف مجلس به قوه قضاییه ارسال شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در مورد پیگیری آخرین وضعیت پرونده ارسالی ترک فعل ها به قوه قضاییه تاکید کرد: پرونده رسیدگی به ترک‌ فعل‌ها در اجرای قانون هوای پاک حدود ۸ ماه است که به قوه قضاییه ارسال شده است، طبق اطلاعات واصله این پرونده تعیین شعبه شده و در حال حاضر در شعبه سوم دادگستری با جزییات در دست پیگیری است.

۴ دستگاه بیشترین نقش در آلودگی هوا دارند

رئیس فراکسیون محیط زیست در ادامه تاکید کرد: از میان ۲۳ دستگاهی که در اجرای قانون هوای پاک نقش داشتند، ۴ دستگاه از وزارت صمت گرفته تا وزارتخانه‌های نفت و نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان محیط زیست بیشترین ترک فعل را در اجرای قانون مذکور داشتند.

رفتار یک بام و دو هوای وزارت صمت قابل توجیه نیست

رفیعی با انتقاد از عملکرد وزارت صمت تاکید کرد: بخش عمده ای از اجرای قانون هوای پاک مرتبط با حمل و نقل عمومی و واردات خودرو است که مسئولان وزارت صمت آیین نامه ای تنظیم کردند که طبق آن واردات خودرو، استاندارد یورو۶، نادیده گرفته شود، در حال حاضر رفتار یک بام و دو هوای این وزارتخانه برای جمع‌آوری خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها برای چیست؟ !

رئیس فراکسیون محیط زیست با تاکید بر اینکه که خودرو در کشور کالایی سرمایه‌ای است، ادامه داد: چرا ما باید خودروهایی را وارد کشور کنیم، که در کشورهای دیگر مجوز تردد ندارند.

آلودگی هوا خسارات ۷ الی ۱۱ میلیارد دلاری به همراه دارد

رفیعی با انتقاد از خسارات میلیاردی آلودگی هوا، تصریح کرد: آلودگی‌ هوا، بین ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار به کشور ضرر اقتصادی وارد می‌کند، اما چون این خسارت غیرمستقیم است، مسئولان آن را جدی نمی‌گیرند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: آلودگی هوا تنها به مانند، کلید واژه‌ای همیشگی به شهرهای بزرگ متصل شده است در صورتی که بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا سال‌هاست در کنار توسعه، معضل آلودگی هوا را رفع کرده‌اند، اما مسئولان و متولیان امر شدت گیری این معضل را در کمبود اعتبارات بودجه‌ای تعریف می‌کنند.

انتهای پیام

کد خبر 10521

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =