کد خبر 6282
۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

گزارش؛

تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت و بررسی علل خاموشی‌ها مهمترین اقدامات کمیسیون انرژی در یک سال گذشته

تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت و  بررسی علل خاموشی‌ها مهمترین اقدامات کمیسیون انرژی در یک سال گذشته

عملکرد کمیسیون انرژی مجلس در اجلاسیه دوم مجلس یازدهم نکات قابل تاملی را در خود جای داده است که از جمله آن تلاش برای جلوگیری از خاموشی در تابستان، وادار کردن وزارت نفت برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود در مقابل مناطق نفت خیز و ارسال تخلفات به قوه قضاییه درخصوص عدم ساماندهی توزیع ال. پی. جی، اشاره کرد.

به گزارش نمایندگان ما: کمیسیون انرژی مجلس یکی از کمیسیون‌های تخصصی فعال مجلس یازدهم است به طوریکه در اجلاسیه دوم علاوه‌بر بررسی و ارزیابی مباحث مختلف زیرساختی در حوزه انرژی در حوزه‌های نظارتی و تقنینی، به مسائل روز ازجمله خاموشی‌ها و ضرورت جلوگیری از تکرار آن در تابستان پیش‌رو و کمبود گاز در زمستان نیز ورودی جدی داشته است.

در این گزارش به بررسی عملکرد کمیسیون انرژی مجلس در سال دوم مجلس یازدهم می‌پردازیم.

تعداد طرح‌ها مهم بررسی شده و در حال بررسی؛ اصلاح قانون صنایع پالایشی و پتروشیمی

بنابراین گزارش ۱۴ فقره طرح و لایحه در اجلاسیه دوم دوره یازدهم کمیسیون انرژی مجلس مورد رسیدگی قرار گرفته است. از این تعداد می‌توان به "طرح اصلاح قانون اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی"،  "طرح استفساریه بند «ط» تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور"،  "طرح اصلاح قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز"، "طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی اشاره کرد.

مصوبات مهم کمیسیون انرژی؛ طرح سرنوشت‌ساز مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» راهبردهای متعددی را پیش رو قرار داد ازجمله؛ مانع‌زدایی از تولید با تصویب طرح سرنوشت‌ساز "مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق" که با اقدام نظارتی این کمیسیون در راستای رفع خاموشی در تابستان سال جاری آغاز و پس از تصویب گزارش این کمیسیون مستند به ماده ۴۵ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، پیشنهاداتی نیز ذیل آن تحت عنوان طرح «مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» به تصویب رسیده و در صحن علنی مجلس در حال رسیدگی است.

کلیات "طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی" نیز با هدف ایجاد تنوع در محصولات و ارزش‌آفرینی در صنعت پتروشیمی و اقتصاد صنعت پالایش با ایجاد یکپارچگی صنایع مذکور به تصویب رسیده است.

همچنین "استفساریه بند «ط» تبصره (۱) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور" که با اصلاح متن در کمیسیون تصویب شده است نیز سازوکار تعیین نرخ سوخت واحدهای مختلف ازجمله واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی مشخص می‌کند.

مهمترین اقدامات نظارتی؛ بازدید از جزیرهای خارگ و لاوان و شهرستان‌های عسلویه و مسجد سلیمان

"بازدید از پایانه‌های نفتی جزیره خارگ و بررسی مشکلات کارکنان" در حالی در ابتدای اجلاسیه دوم کمیسیون انرژی مجلس یازدهم صورت گرفت که اعضای کمیسیون انرژی با نمایندگان کارکنان شرکت نفت مستقر در مناطق عملیاتی جزیره گفتگو کرده و پس از استماع نظرات آن‌ها و پیشنهادات برای رفع مشکلات مربوط به حقوق و دستمزدهایشان جمع‌بندی کردند.

این گزارش می‌افزاید: همچنین "بازدید از مرکز مرتبط برای ارزیابی نحوه مدیریت خاموشی‌ها" با برگزاری جلسه با مدیران صنعت برق و بررسی چالش‌های پیش‌روی این صنعت برای اطمینان از تأمین پایدار برق صورت گرفت.

بازدید از "تاسیسات نفتی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس- عسلویه" و بازدید از مجتمع‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها، صنایع پتروشیمی و یکی از سکوهای میدان گازی پارس جنوبی با هدف بررسی پتانسیل‌های توسعه، چالش‌ها و مشکلات در حوزه تولید و منابع انسانی به همراه راهکارهای رفع موانع صورت گرفت.

بازدید از "تأسیسات نفتی و پالایشگاهی جزیره لاوان، منطقه لار و لامرد و خط لوله گوره جاسک در جنوب استان فارس" با بررسی موانع توسعه پروژه‌های مرتبط با حوزه‌های نفت و نیرو در منطقه صورت گرفت که مصوبات سفر به وزرای نفت، نیرو، صمت و تعاون ارجاع شدند.

همچنین نمایندگان این کمیسیون در روزهای پایانی اجلاسیه دوم "بازدیدی از تاسیسات نفتی و آب و برق در شهرستان مسجد سلیمان" داشتند که در پی آن جلسه‌ای را با مسئولان ذیربط در وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای بررسی مشکلات و ارائه راه حل برگزار کردند.

بررسی "علل وقوع حادثه قطعی سامانه هوشمند کارت سوخت و ریشه‌یابی علت حادثه" نیز توسط اعضای این کمیسیون انجام شده است.

جلسات نظارتی؛ بررسی علل خاموشی‌های گسترده در شبکه برق کشور

همچنین در اجلاسیه دوم در مجموع ۲۴ جلسه نظارتی با حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرای مستند به بندهای ۶ و ۷ ماده ۴۵ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به معنای کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شده است و اطلاع از نحوه اجرای قوانین به خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس جهت قرائت.

"بررسی علل خاموشی‌های گسترده در شبکه برق کشور" یکی از اصلی‌ترین این جلسات به شمار می‌آید که در پی آن کمیسیون با حضور وزیر نیرو و معاونان وزارتخانه و سایر دستگاه‌های نظارتی برای بحث و بررسی درخصوص علل خاموشی‌های گسترده در شبکه برق کشور و بررسی موانع موجود و ارائه راهکارهای مدیریت تولید و مصرف برق کشور در بازه های کوتاه، میان و بلند مدت تشکیل جلسه فوق‌العاده داد.  

وضعیت تولید، مصرف و صادرات محصولات پتروشیمی و نیز وضعیت تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با ارائه گزارش توسط معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، با هدف بررسی آینده صنعت پتروشیمی کشور، پتانسیل‌های رشد، چالش‌ها و موانع توسعه این صنعت و ارائه راهکارهای اجرایی و لزوم اصلاحات قانونی و پیگیری تصویب اساسنامه این شرکت نیز بررسی شد.

همچنین موانع اجرای "قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی" و پیگیری تصویب آیین نامه اجرایی آن با حضور مسئولان مربوطه در وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور، صندوق توسعه ملی و نمایندگان بخش خصوصی فعال در این حوزه و عوامل عدم اجرای قانون و بحث درخصوص ظرفیت های قانون بررسی شد.

"تأمین سوخت نیروگاه‌ها به‌ویژه در ماه‌های سرد و نیز نقش صنایع در تولید برق کشور" نیز در  این کمیسیون بررسی شد، بررسی این موضوع با حضور وزرای نفت، نیرو و صمت در جلسه مشترک بحث درخصوص رفع موانع و نحوه تعامل دستگاه‌های مسئول در وزارتخانه‌های مرتبط انجام شد.

این گزارش می‌افزاید؛ در راستای "بررسی میزان پیشرفت و مشکلات طرح‌های پتروپالایشگاهی کشور" نشست مشترکی با مسئولان وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور، صندوق توسعه ملی و نمایندگان بخش خصوصی فعال در این حوزه برگزار کرده‌اند که در پی آن علل عدم اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها و پیگیری تصویب آیین نامه اجرایی ذیربط واکاوی شد.

بنابراین گزارش در پی بررسی مسائل و مشکلات منابع انسانی صنعت نفت جلسه‌ای با معاونت منابع انسانی وزارت نفت برگزار شد که گزارشی از عملکرد وزارت نفت درخصوص مشکلات پیش‌روی منابع انسانی نفت و بررسی راهکارهای اجرایی و قانونی برای حل آن‌ها ارائه کردند.

بررسی "اجرای احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در حوزه تجدیدپذیر"  به منظور بررسی علل عدم اجرای بندهای مرتبط در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و عدم تحقق منابع پیش بینی شده در این حوزه با حضور سازمان برنامه و بودجه، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل سارمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهروری برق ایران، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس با هدف شفاف‌سازی قانون بودجه از طریق تصویب آیین نامه اجرایی مرتبط از دیگر اقدامات این کمیسیون به شمار می‌آید.

تعداد سوال از وزرا : ۹ نماینده قانع شدند

۱۲۸ سوال طی یک سال گذشته از وزرای مرتبط با کمیسیون انرژی ازسوی نمایندگان مطرح شده است و ۹ نماینده از پاسخ‌های وزرا قانع شدند، همچنین ۱۴ فقره سوال مرعی مانده و نیاز به بررسی بیشتر دارد و ۴۰ فقره سوال در انتظار رسیدگی هستند.

مهمترین جلسات با وزرا؛ نشست با وزاری نفت، نیرو و صمت

نشست با وزاری نفت، نیرو و صمت

موضوع "تأمین سوخت نیروگاه‌ها به‌ویژه در ماه‌های سرد و نیز نقش صنایع در تولید برق کشور" ازجمله موضوعات مهمی بود که پای وزرای نفت، نیرو و صمت در جلسه‌ای مشترک به مجلس کشاند.  

نشست با وزیر نیرو

همچنین "علل خاموشی‌های گسترده در شبکه برق کشور" با حضور وزیر نیرو و معاونان وزارتخانه و سایر دستگاه‌های نظارتی با هدف بررسی موانع موجود و ارائه راهکارهای مدیریت تولید و مصرف برق کشور در بازه‌های کوتاه، میان و بلند مدت به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت.

مهمترین تحقیق و تفحص‌ها؛ تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت

در مجموع ۱۷ فقره تحقیق و تفحص به این کمیسیون ارجاع شد که ۲ مورد از مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

بنابراین گزارش، عملکرد وزارت نیرو درخصوص توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی صنعت برق کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ پس از تصویب در  کمیسیون در صحن علنی هم به تصویب رسیده است.

تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در کمیسیون و صحن علنی دیگر تلاش کمیسیون انرژی برای احقاق حق و شفاف‌سازی به شمار می‌آید.

مهمترین موارد اعمال ماده ۲۳۴ (ارسال تخلف به قوه قضاییه)؛ عدم ساماندهی توزیع ال. پی. جی

در مجموع ۱۳ فقره درخواست اعمال ماده ۲۳۴ به این کمیسیون ارجاع شده که ۲ مورد از مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

عدم توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک با کشورهای عراق و عربستان سعودی که پس از تصویب در کمیسیون و صحن علنی مجلس به  قوه قضائیه ارجاع شده است.

عدم اجرای بند(ح) تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ درخصوص ساماندهی توزیع ال. پی. جی که در کمیسیون جهت ارجاع به صحن علنی تصویب شده است.

انتهای پیام

کد خبر 6282

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =