کد خبر 6396
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

در طرح تفحص از سازمان توسعه و نوسازی معادن؛

نحوه، علت و شرایط واگذاری کلیه صنایع و معادن وابسته به ایمیدرو به بخش خصوصی بررسی می شود

نحوه، علت و شرایط واگذاری کلیه صنایع و معادن وابسته به ایمیدرو به بخش خصوصی بررسی می شود

متن کامل طرح تحقیق و تفحص از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منتشر شد.

به گزارش نمایندگان ما، متن کامل طرح تحقیق و تفحص از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منتشر شد.

متن کامل طرح تحقیق و تفحص از ایمیدرو به شرح زیر است:

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شرکت هلدینگ دولتی فعال در بخش معدن ایران است که با دارا بودن شرکت‌های اصلی و عملیاتی متعدد در زمینه صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان، مواد معدنی و فلزات اساسی به منظور رفع نیاز کشور به محصولات و فرآورده‌های معدنی با تاکید بر بهینه سازی نظام اقتصادی کشور در بخش معادن و صنایع وابسته و همچنین اعمال نظارت بر استفاده از ذخایر معدنی و بهره برداری صحیح و موثر از آنها فعالیت میکنند طبق بیانیه ماموریت سازمان ایمیدرو تا سال ۱۴۰۴، سازمانی «توسعه دهنده»، «توانمندساز و تقویت کننده»، «یکپارچه کننده و تسهیل گر» بخش معادن و - صنایع معدنی خواهد بود.

همچنین طبق چشم انداز ایمیدرو، ایمیدرو «رهبر توسعه پایدار، پیشتاز فناوری و دانش فنی اکتشاف، استخراج، فرآوری و صنایع معدنی غرب آسیا و آسیای مرکزی در کلاس جهانی و بسترساز ثروت افزایی ملی» است.

لیکن این مجموعه گسترده با این اهداف عظیم و گردش مالی فراوان که شرکت آلومینیوم ایران، شرکت ملی فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی فولاد ایران، شرکت فولاد خوزستان، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت ملی سرب و روی ایران، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، و منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ... فقط جزئی از شرکت‌های وابسته به آن است سالها است علیرغم نقش اساسی که بایستی در توسعه و پیشرفت صنعت کشور داشته باشد مورد ارزیابی و رسیدگی جدی قرار نگرفته است و طبعا در فراغت از نظارت جدی در اینگونه سازمان‌ها، احتمال تبدیل آنها به حیاط خلوت و انحراف از کارکرد اصلی توسعه‌ای و هدف‌گذاری شده آنها وجود دارد.

لذا تحقیق و تفحص از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعم از ستاد مرکزی و کلیه شرکتهای تابعه (دارای سهام حداقل ۵ درصد با مالکیت ایمیدرو یا وزارت صمت) با محورهای ذیل در بازه زمانی ۳ سال اخیر ارائه می گردد.

اخذ و بررسی عملکرد و کلیه اطلاعات شرکت‌های ایمیدور (دارای حداقل ۵ درصد سهام) اعم از میزان دارایی‌ها، سود خالص سالانه، میزان تولید، میزان و رقم فروش، هزینه‌های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های جاری، اطلاعات پرسنلی و... و میزان انطباق یا انحراف این عملکرد و اطلاعات با اهداف این سازمان

سوال فرعی ۱: بررسی طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو و دارا بودن یا نبودن توجیه فنی، اقتصادی و کارشناسی این طرح‌ها و همچنین میزان تاثیرگذاری طرح‌های مراشده تاکنون بر بهره وری و سودآوری این شرکت‌ها

سوال فرعی ۲: بررسی نحوه، علت و شرایط واگذاری کلیه صنایع و معادن وابسته به ایمیدرو به بخش خصوصی و غیردولتی

سوال فرعی ۳: بررسی میزان انطباق شرایط احراز اعضای هیات مدیره‌ها و مدیران عامل و سایر مدیران در ستاد مرکزی و شرکت‌های ایمیدرو با ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی انتصابات و ارزیابی میزان کارآمدی آنان در راستای اهداف سازمانی

سوال فرعی ۴: بررسی میزان بهره‌وری نیروی انسانی و نحوه جذب و استخدام در ستاد و کلیه شرکت‌های وابسته به ایمیدرو

سوال فرعی ۵: تحقیق درخصوص تاثیر و سهم سازمان ایمیدرو و شرکت‌های وابسته در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید

سوال فرعی ۶: توجه به مناطق محروم، اشتغال‌زایی و پایبندی به حقوق جوامع محلی و حفظ و صیانت از محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع تجدیدناپذیر حقوق نسل‌های آینده از ارزش‌های مصوب سازمان ایمیدرو است. چقدر این ارزش‌ها رعایت شده است؟

متن این طرح در جلسه دو هفته پیش کمیسیون صنایع مجلس رد شد.

انتهای پیام

کد خبر 6396

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =