کد خبر 8184
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳

سیاهکلی:

برخی از گروه‌های سیاسی در پشت صحنه از صنعت فولاد بهره‌ می‌برند

برخی از گروه‌های سیاسی در پشت صحنه از صنعت فولاد بهره‌ می‌برند

عضو هیئت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه با اشاره به بهره‌بردن برخی از گروه‌های سیاسی از صنعت فولاد، گفت: بخشی از مخارج انتخاباتی و حزبی به همین شکل تأمین می‌شود.

به گزارش نمایندگان ما،لطف‌الله سیاهکلی عضو هیئت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان درباره رسیدگی قضایی به تخلفات این شرکت گفت: این مسئله به دادگاه می‌رود و قوه قضائیه آن را بررسی می‌کند تا میزان واقعی فساد در این مجموعه مشخص شود. مجلس شورای اسلامی بخشی از وظایف خود در این مورد را انجام داده و از قوه قضائیه پیگیری رسیدگی به این پرونده را انجام می‌دهد تا ان‌شاءالله به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: مجلس این پرونده را برای قوه قضائیه ارسال کرده و اکنون قوه قضائیه مسئولیت دارد تا رسیدگی به این پرونده را از راه قضایی تعقیب کند.

عضو هیئت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه با تأکید بر لزوم تجدیدنظر در صنعت فولاد تصریح کرد: ما باید در مدیریت تولید، هزینه‌های خودمان را مدیریت کنیم و خرج کردن در مسیرهایی که ربطی به تولید ندارد، باج‌های سیاسی و گروه های مافیایی را حذف کنیم تا در نتیجه آن قیمت فولاد بالا نرود.

سیاهکلی در پاسخ به این سوال که پس از رسیدگی قضایی چه مبلغی از تخلفات این شرکت به خزانه کل واریز می‌شود؟ اظهار کرد: این قضیه بستگی به اسناد و مدارک و حکم قاضی دارد؛ ما در مجلس به جزئیات نمی‌رسیم و کلیات را بررسی می‌کنیم که  در بررسی کلیات مشخص شد که در فولاد مبارکه فساد وجود دارد.

وی افزود: در این جا حق و حقوق افراد حقیقی، دولت و بیت‌المال در میان است و حتماً قاضی محترم به اسناد نگاه کرده و بر اساس آن حکم صادر می‌کند.

سیاهکلی با بیان اینکه ما فرصت رسیدگی جزئی به تخلفات فولاد مبارکه را نداشتیم، گفت: به این پرنده صرفا در طول چند ماه رسیدگی شد و معتقدم که خوب هم انجام شد. رسیدگی مجلس سمت و سوی کلی را نشان داد که چه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما اینکه به دقت حکمی در این خصوص صادر شود، کار قضات و قوه قضائیه است.

عضو هیئت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که نقش مسئولان ارشد دولت گذشته در تخلف فولاد مبارکه چه بوده است؟، گفت: برخی از گروه‌های سیاسی در پشت صحنه از صنعت فولاد بهره‌ می‌برند؛ بخشی از مخارج انتخاباتی و حزبی به همین شکل تأمین می‌شود و دلیل تغییرات ناگهانی قیمت‌ها در کشور ما  نیز همین است. 

وی با بیان اینکه متاسفانه تنها گروهی که مدافع ندارند مشتریان هستند، گفت: وقتی که هزینه تولید بالا می‌رود، نباید قیمت را بالا ببریم بلکه باید هزینه را مدیریت کرد و بررسی کرد که چرا هزینه تولید بالا رفته است. در اینجا هزینه‌های غیرضرور و هزینه مدیریت‌های ضعیف باید حذف شود و باید به سمت استفاده از دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین برویم؛ در دنیا این اتفاق می‌افتد ولی در کشور ما وقتی هزینه بالا می‌رود، قیمت را بالا می‌بریم که ساده‌ترین کار است.

سیاهکلی با تأکید بر لزوم کنترل قیمت فولاد اظهار کرد: معتقدم دلیلی نداشت که قیمت فولاد از شش هفت  هزار تومان به حدود ۲۰ هزار تومان رسید زیرا مواد اولیه، انرژی و نیروی انسانی آن در داخل کشور است. هیچ بخشی از صنعت فولاد به خارج از کشور وابسته نیست پس چرا باید قیمت این محصول گران شود؟ 

وی افزود: زمانی که فولاد گران می شود، مصالح ساختمانی هم گران شده و هزینه ساخت ساختمان بالا می‌رود. بیش از ۳۰ درصد خودرو نیز از فولاد است، بنابراین آن هم گران می شود. به طور کلی بسیاری از صنایع مهم به فولاد وابسته است و با گران شدن آن، قیمت بسیاری از اجناس نیز بالا می رود.

عضو هیئت تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه با بیان اینکه فولادی‌ها بیش از ۳۰۰ درصد از فروش محصولات خود سود می‌کنند، گفت: این سود از جیب مردم است؛ در کنار آن هم در این صنعت فساد وجود دارد که در گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه هم به طور کامل این قضیه مشخص و شرح داده شد.

در نشست علنی سه‌شنبه 25 مرداد ماه مجلس شورای اسلامی گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضائیه موافقت کردند.

در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه اصفهان ۹۰ عنوان تخلف، انحراف و تحمیل خسارت و توزیع رانت بالغ بر ۹۱ هزار میلیارد تومان و همچنین ضعف‌های ساختاری و نواقص قانونی مورد شناسایی قرار گرفته است.

منبع: فارس

انتهای پیام

کد خبر 8184

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =