کد خبر 6472
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

محسنی:

باید حداکثر استفاده را از حضور هواداران جام جهانی در مناطق قشم و کیش داشته باشیم

باید حداکثر استفاده را از حضور هواداران جام جهانی در مناطق قشم و کیش داشته باشیم

نایب رئیس فراکسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به حضور هواداران جام جهانی در مناطق آزاد قشم و کیش می‌تواند بهترین فرصت برای وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جهت معرفی ایران در سطح جهان باشد.

به گزارش نمایندگان ما، محمد علی محسنی بندپی نایب رئیس فراکسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی در مورد روز جهانی صنایع دستی و فرش دستباف ایرانی گفت: ۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی مصادف با ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ است که با تاسیس شورای جهانی صنایع دستی این نامگذاری صورت پذیرفت. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده این روز به نام «روز ملی فرش دستباف ایرانی» در سالنامه کشورمان ثبت شده است.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت افزود: هنرمندان صنایع دستی، امروز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که برخی از مواقع همین مشکلات سدی برای ممانعت از ادامه مسیر می‌شود و همین بی توجهی منجر به فراموشی برخی از  هنرهای صنایع دستی شده که باید نسل به نسل، سینه به سینه انتقال داده می‌شد تا در گذر زمان به دست فراموشی سپرده نشود و یا سایر کشورها آن را به نام خود ثبت جهانی نمی‌کردند.

 صنعت فرش در حاشیه قرار گرفت

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: هنرمندان فرش در طی سال‌ها گره به گره نقش زده‌اند و رج به رج در سایه بی مهری در حاشیه قرار گرفته‌اند، فرش جزو صنایع دستی است که نه تنها به لحاظ هنری بلکه به جهت صنعتی هم مورد بی مهری واقع شده است، از طرفی نتوانستیم انگیزه بافندگان این هنر ایرانی را در وجودشان زنده کنیم تا با عشق و علاقه بتوانند این مسیر را ادامه دهند.

فرش ایرانی شهرتی جهانی دارد

محسنی بندپی با اشاره به شهرت جهانی فرش ایرانی گفت: فرش ایرانی از اروپا گرفته تا کانادا شناخته شده است چه بسا به تبع همین شهرت می‌توانستیم از اقتصاد نفتی رها شده و مسیر ارز آوری را برای کشور هموار کنیم اما  متاسفانه در سایه بی مهری تاریخی امروز شاهد حضور رقیبان دیگر در این بازار هستیم به گونه‌ای که اکنون چین و ترکیه حرف اول را در مورد  فرش دستباف در منطقه می‌زنند. امیدوارم با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بتوانیم این هنر را  به جایگاه قبلی خود بازگردانیم.

حمایت‌های مادی و معنوی مسیر فرش ایرانی را تغییر می‌دهد  

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: حمایت‌های مادی و معنوی از بیمه قالیبافان تا ارائه تسهیلات در قالب وام‌های کم بهره و بلاعوض می‌تواند مسیری برای تقویت این صنعت باشد، امروز بسیاری از هنرمندان صنایع دستی، به دلیل عدم حمایت‌ها و نبود آینده روشن شغلی از ادامه مسیر انصراف داده اند.

اشتغالزایی در روستاها به واسطه صنایع دستی

محسنی بندپی صنایع دستی را راهکار اشتغالزایی در روستاها دانست و تصریح کرد: اشتغالزایی در روستاها می‌تواند مانع از مهاجرت اهالی آنها به حاشیه کلانشهرها باشد، به شرطی که ظرفیت‌های آن را فعال کنیم، بسیاری از اهالی روستاها با حداقل‌های ممکن امرار معاش می‌کنند، در روستاها زمین‌هایی وجود دارد که می‌تواند با اجاره ۱۰ الی ۲۰ ساله در اختیار اهالی روستاها قرار گرفته و مانع از خالی شدن روستاها از سکنه باشد، در این بین صنایع دستی در قالب فرش، جاجیم و گلیم می‌تواند سهم پررنگی در اشتغالزایی روستاییان داشته باشد، با وجود رقیبان زیاد هنوز فرش ایرانی این توان را دارد که حرف اول را بزند، حقیقت تلخ و تکان دهنده اینجاست اگر نگاه کنونی به تولید و تولیدکنندگان روستایی ادامه داشته باشد، بی شک طی ۱الی۲ دهه آینده روستاییان را از تولید و حتی از زندگی در روستاها دور خواهیم کرد.

فرش ایرانی زیر پای هواداران فوتبال

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نزدیکی به زمان برگزاری جام جهانی قطر را یک فرصت استثنایی برای ایران عنوان و بیان کرد: توجه به حضور هواداران جام جهانی در مناطق آزاد قشم و کیش می‌تواند بهترین فرصت برای وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جهت معرفی ایران در سطح جهان باشد، در این میان صنعت فرش و سایر صنایع دستی در کنار جنبه‌های مادی می‌تواند ظرفیت معنوی خود که بر گرفته از فرهنگ و تمدن ایرانیان است را به دنیا معرفی کند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 6472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =