کد خبر 858
۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

ضرغامی:

وزارت گردشگری دچار عقب‌ماندگی شده و محجور است

وزارت گردشگری دچار عقب‌ماندگی شده و محجور است

عزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دلیل فقدان یک نگاه نظری و ایدئولوژیک -که باید همه نیروهای فکری جامعه را همراه و همگرا کند- دچار عقب‌ماندگی شده و محجور و مغفول است، گفت: در حالی که با کمی تلاش می تواند به عنوان مهمترین بستر برای صدور انقلاب، صدور ارزش‌های انقلابی و اسلامی برای کشور تبدیل شود.

به گزارش نمایندگان‌ما، سید عزت‌الله ضرغامی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۳ شهریور ماه( مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: از بیش از ۲۰۰ نماینده‌ای که در موافقت با وی ثبت نام کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: ابتدا مطایبه کوچکی برای تغییر ذائقه همکارانم می‌کنم که مبنای عرایض بنده نیز هست، می‌گویند یک بنده خدایی برای گزینش رفت که امتحان دهد آن پرسشگر برای آنکه سوالات سختی از او بپرسد به او گفت یک شعر عرفانی بخون که در آن کلمه «میگو» وجود داشته باشد، او هر چه فکر کرد شعری پیدا نکرد، کسی آمد به او گفت یک پولی به من بده، من به تو شعر می‌گویم، گفت «بخوان حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جو/ که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را» گفت این «می گو» که آن «میگو» نیست، گفت بله می‌دانم اما کار را راه  می‌اندازد. حکایت آسیب‌های مدیریتی ما در حوزه مدیریتی امروز کشور ما آن است که به دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای به جدی ترین مشکلات و مسائل جاری کشور می‌رویم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت سیزدهم ادامه داد: این نگاه ممکن است کار ما را راه بیندازد اما چون به این روش عادت کرده‌ایم مردم دیگر از ما نمی‌پذیرند، لذا کارهای تحولی و بزرگ بر هم زدن ساختارهای پوسیده و ناکارآمد که مثل بختک بر سر این مردم آمده و به کیمیا تبدیل شده، دیگر با این تفکر که به همه ما مربوط می‌شود و نظام مدیریتی ما را دچار اشکال کرده‌ایم، تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی افزود: امیدواریم امروز با مجلس انقلابی و متخصص که در طول دوره‌های گذشته جایگاه خوبی داشته است و به همراه دولت مردمی و ضد فساد و تحول گرایی که با رأی مردم بالا آمده، همچنین قوه قضائیه هوشمند و آگاهی که تجربه بسیار ارزشمندی در این حوزه‌ها دارد، از این فرصت استثنایی بهره ببریم و بتوانیم کارهای بزرگ، تحولی و اساسی آن‌ گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب از ما توقع دارند، انجام دهیم.

ضرغامی اضافه کرد: وزارتخانه جدیدالتأسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهمی است، هر کدام از بخش‌های زیرمجموعه آن ظرفیت یک نهاد یا وزارتخانه مستقل را دارد اما به جهت هم‌پوشانی و هم افزایی با یکدیگر قانونگذار محترم آنها را در دل یک وزارتخانه آورده که مأموریت‌های مهم تعریف شده برای آن همچون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را پوشش دهد و از این ظرفیت استفاده شود اما آیا واقعا به همین ظرفیت‌ها ختم خواهد شد. بنده با توضیحاتی که خدمت شما خواهم داد به خصوص در بخش گردشگری، متوجه خواهیم شد بسیاری از حوزه‌های مهم و اساسی مرتبط با این وزارتخانه است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم اظهار کرد: شاید یکی از دلایلی که من این مسئولیت را پذیرفتم به غیر از تجربیات مدیریتی فرهنگی که در این خصوص دارم به ارتباط این مجموعه‌ها با وزارت ارشاد منتهی می‌شود چرا که مستحضر هستید بسیاری از این مجموعه‌ها زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد بودند.

وی بیان کرد: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی که اکنون به عنوان گردشگری بخش مهمی از این وزارتخانه است در گذشته زیرمجوعه وزارت فرهنگ و ارشاد بود و بنده هم در معاونت امور رسانه ها و امور مجلس که این بخش ها را به یکدیگر وصل می‌کرد با این حوزه‌ها آشنایی دارم اما فقط مربوط به این بخش ها نیست لذا بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همراهی داشته باشند و امیدوارم این تجربه بنده به کار بیاید و یک نگاه ملی و فرابخشی به این مجموعه داشته باشیم.

ضرغامی توضیح داد: این وزارتخانه به دلیل فقدان یک نگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری جامعه را همراه و همگرا کند دچار عقب‌ماندگی شده و محجور و مغفول است در حالی که با کمی تلاش می تواند به عنوان مهمترین بستر برای صدور انقلاب، صدور ارزش‌های انقلابی و اسلامی برای کشور شود البته در کنار بسیاری از دستاوردهای اقتصادی که برای کشور خواهد داشت. نگاه من به اضلاع این مثلث مساوی، ترازمند و متعادل است و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارند و این سه قسمت مکمل به هم بوده و با هم هم‌افزایی دارند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم ادامه داد: بنده برنامه‌های خود را در ۳۰ صفحه کپی و در اختیار نمایندگان قرار داده‌ام. سعی کرده‌ام متن روانی باشد و در آن علاوه بر تشریح وضعیت موجود به تفکیک نقاط قوت و ضعف، تهدید و فرصت، احصاء شده‌ام. این برنامه‌ها بعد از جلسات متعدد با جدی‌ترین کارشناسان، نخبگان و اساتید دانشگاه و افراد باتجربه در حوزه فعالیت این وزارتخانه و در جبهه انقلاب که خوشبختانه در سال‌های اخیر تجربه بسیار خوبی داشته‌اند، تهیه شده است. هر چند فایل برنامه‌های من در رسانه‌ها منتشر شد و در همین رسانه‌ها و کلاب هاوس‌ها مورد تحلیل قرار گرفت که بسیاری از صاحبنظران این برنامه را قابل دانستند و من از همه آنها تشکر می‌کنم.

ضرغامی افزود: چون نمایندگان نکات بسیار خوبی را به لحاظ ملی، استانی، بخشی مطرح کردند ۶۴ محور مهم را استدلال و ۲۸ پیشنهاد جدید و ارزشمند را استخراج کرد،  که امروز در اختیار کمیسیون ها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مردم بدانند که بسیاری از درس های جدی کارشناسی در حوزه های تخصصی انجام شده و در صحن علنی با توجه به وقت محدود به ارجاعات، تعلیقات و هماهنگی ها می پردازند بنابراین بحث هایی که نمایندگان مطرح می کنند ممکن است برای مردم اجمال و سربسته باشد.  

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد میراث فرهنگی گفت: این حوزه تمدن و هویت ماست آن هم در دوره ای که بی هویتی توسط رسانه های پر نفوذ نوین تبلیغ و ترویج می شود؛ جوان و نوجوان ما باید با این پیشینه تمدنی آشنا شوند.

ضرغامی یادآور شد: میراث فرهنگی چه ملموس و چه ناملموس هردو فوق العاده ارزشمند هستند و در حوزه ملموس ۳۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی و در حوزه ملموس هزار و ۹۰۰ ثبت شده داریم؛ میراث فرهنگی ناملموس به رفتارها، آداب، گویش ها و فرهنگ برمی گردد و ایرانی ها صاحب بهترین فرهنگ ناملموس در سطح جهان هستند و علت آنکه آن طور که شایسته است نتوانستیم در این حوزه توفیقی کسب کنیم این است که وظایفمان را به درستی انجام ندادیم.

وی افزود: آیات قرآنی به ما مسیر میراث فرهنگی را نشان می دهد و در سوره مبارکه حجر که در مورد قوم لوط است وقتی عذاب الهی آمد و این قوم را نابود کرد ما خرابه های قوم لوط را بر سر راه قرار دادیم تا کاروانیان ببینند و مایه عبرت شود بنابراین میراث فرهنگی باید سر راه و در دسترس باشد اما نیست همچنین باید به درستی معرفی شوند اما این بخش مهم کار رسانه ای جدی آن هم توسط رسانه های نوین می خواهد و باید پیام آن ها را منتقل کنیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این میراث چندین هزار ساله ما در قبل و بعد از اسلام دارای پیام هستند و اگر کاخ شاهان را مشاهده کنیم هم عبرت دارد و هم به تعبیر رهبر معظم انقلاب وقتی به تخت جمشید می رویم اقتدار ایرانیان را مشاهده می کنیم اما در کشور ما در طول این سال ها این عامل مهم همبستگی و اتحاد ملی تبدیل به جریان دو قطبی شده در حالی که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به خوبی هم افزایی این بخش را مطرح می کنند و رهبر معظم انقلاب هم بهترین و دقیق ترین تعبیرها را دارند.

نگاه سیاسی به حوزه گردشگری یک آفت بزرگ است/ گردشگری جدی ترین حوزه برای همبستگی ملی است

ضرغامی در ادامه به برنامه های خود برای ایجاد جاذبه های تکمیلی و گردشگری خانواده محور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی را تقویت خواهیم کرد و به آن مسئولیت می دهیم تا با نظارت مناسب این بخش را ساماندهی کند.

وی به توضیح برنامه های خود در حوزه صنایع دستی پرداخت و اظهار کرد: از ۴۶۰ صنعت دستی هنری در سطح جهان ۳۷۰ صنایع دستی هنری را در ایران داریم و علی رغم این ارزش بالا، به دلیل مشکلات بازاریابی، معرفی و فروش این بخش مغفول مانده است. همچنین در رقابت با کشورهای دیگر به لحاظ قیمت تمام شده و دلالی های صورت گرفته و همچنین فقدان برندسازی مشکل جدی در این حوزه داریم.

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: عدم کاربردی بودن بخشی از صنایع دستی سبب شده تا بخشی از آنها جنبه تزئینی پیدا کند و با توجه به مشکلات از سبد خرید مردم حذف شود. ما همچنین در حوزه مشاغل خانگی که در این بخش تاثیر بسیاری دارد، مشکلاتی داریم که بخشی از آن مربوط به قانون است، لذا با توجه به قانون فعلی و مکمل این بخش، اصلاحاتی صورت خواهیم داد.

وی ادامه داد: با تامین منابع اولیه ارزان و در دسترس و تسهیل عرضه و تقویت تقاضا، مشکلات این حوزه را برای تقویت و توسعه صنایع دستی در برنامه خود پیش بینی کردیم. صنعت گردشگری، صنعت پیشران با خدمات متنوع و گسترده است و درآمد بسیاری از کشورها از این حوزه تامین می شود. براساس آمار ۱۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی مربوط به حوزه گردشگری است و ۱۰ درصد کل اشتغال جهانی در این بخش است. در واقع از هر ۵ شغل ایجاد شده یکی مربوط به حوزه گردشگری است و میانگین رشد ناخالص جهانی ۳ درصد است و در حوزه گردشگری ۴.۶ درصد، که متاسفانه این آمار در ایران بسیار متفاوت و با فاصله از آمار جهانی است.

ضرغامی یادآور شد: صادرات نامرئی صفت خوبی برای این حوزه است و ارتباطی با تحریم ندارد، لذا با تقویت این بخش می توان اشتغالزایی و ارزآوری را سرعت بخشید. با بررسی مزیت رقابتی بین کشورهای همسایه به این نتیجه می رسیم که با وجود افزایش بهای دلار در کشور ما گردشگری توسعه نیافته، هر چند در کشورهایی چون امارات، بحرین، قطر، عربستان، رژیم صهیونیستی و اردن درآمدهای بالایی از گردشگری کسب می کنند، اما ما به کشورهایی چون لبنان، کویت و یمن قابل مقایسه هستیم.

این وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری بیش از سایر بخش ها می تواند به افزایش سرمایه گذاری در کشور کمک کند، بیان کرد: حوزه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری فرهنگی، طبیعت گردی، روستایی، سلامت، کشاورزی، کسب و کار، خوراک، آموزش، ورزشی، کوهستانی، حلال و مذهبی، ماجراجویانه، شهری و دریایی، امکان تقویت و توسعه در کشور ما را دارد.

وی با اشاره به جلسه ای که اخیراً با نمایندگان استان هرمزگان داشت، گفت: این استان ۱۱۰۰ کیلومتر ساحل دارد، اما گردشگری دریایی ما در این بخش صفر است و بیکاری در این استان به ۳۰ درصد رسیده است. این در حالی است که بخش خصوصی امکانات فراوانی برای توسعه گردشگری در حوزه ساحل برون و درون مرزی دارد.

ضرغامی با بیان اینکه گردشگری حلال و مذهبی یکی از مزیت های نسبی کشور ماست، افزود: هرچند برخی می پندارند که به خاطر محدودیت ها ما مشکلات جذب توریست داریم، اما بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند و این بخش می تواند برای ما درآمدزا باشد.

وزیر پیشنهادی میراث  فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم تصریح کرد: این حوزه جدی ترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است. ما می توانیم با اقصی نقاط کشور ارتباط برقرار کنیم و بخش زیادی از این مزیت در مناطق محروم وجود دارد، اما نگاه به این حوزه باید غیرسیاسی باشد، لذا با نگاه فرهنگی، اقتصادی و ملی با کمک آحاد مردم می توانیم وزارتخانه ای همگرا، تشکیل دهیم. هر نوع نگاه سیاسی و قبیله ای به این بخش آفتی برای گردشگری است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 858

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =