کد خبر 6657
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

نامه سرگشاده به رئیس جمهور؛

به صدا در آمدن زنگ خطر خشکیدگی زاینده رود و فلات مرکزی ایران

به صدا در آمدن زنگ خطر خشکیدگی زاینده رود و فلات مرکزی ایران

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان طی نامه‌ای سرگشاده به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری خواستار توقف هر گونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود شد.

به گزارش نمایندگان ما، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان روز چهارشنبه و در آستانه سفر رئیس جمهوری به این استان طی نامه‌ای سرگشاده خواستار توقف هر گونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود و از سوی دیگر تزریق منابع آبی داخل استان به این رودخانه شد.

در متن نامه موسوی لارگانی به رئیس جمهوری آمده است: بیش از ۲۰ سال از به صدا در آمدن زنگ خطر خشکیدگی زاینده رود و فلات مرکزی ایران می‌گذرد. در این سال‌ها نه تنها اقدام مؤثری برای حفظ نگین فلات مرکزی ایران صورت نگرفته است که بار گذاری‌های پی در پی بر زاینده رود و انتقال آب از این حوضه آبریز به سایر حوضه‌ها موجبات فشار غیرقابل تحمل بر این رودخانه حیاتی را فراهم کرد.

با تشدید مشکلات، دولت‌های وقت چاره اندیشی و استفاده از روش‌های علمی روز را رها کردند اما نتیجه این شد که فرونشست زمین در فلات مرکزی ایران از جمله استان اصفهان به وضعیتی بسیار خطرناک رسیده است.

تشدید مشکلات موجب شد تا شورای عالی آب در سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه آبی زاینده رود را ممنوع کند اما متأسفانه علی رغم وجود چنین مصوبه‌ای، پروژه‌ای تحت عنوان بن- بروجن تعریف شده که بر اساس آن قرار است بخشی دیگر از آب حوضه زاینده رود منتقل شود؛ به عبارتی بر اساس این طرح بسیار خطرناک تیر خلاص بر اندک رمق زاینده رود و فلات مرکزی ایران زده خواهد شد و این برای مردم استان اصفهان قابل تحمل نیست.

استان اصفهان به شدت تحت تأثیر چنین تصمیماتی است، از نیمه تعطیل شدن کشاورزی استان تا فرونشست زمین، خطر تخریب اماکن تاریخی استان، کمبود و ای بسا نبود آب شرب، این مشکلات خود زمینه ساز مشکلات ثانویه شده است. مهاجرت از روستاها و بخش‌ها و شهرهای کوچک‌تر به شهرهای بزرگ استان و مخصوصاً کلانشهر اصفهان فقط یکی از پیامدهای تصمیمات خلاف قواعد علمی است.

در ادامه این نامه که تصویر آن در صفحه توئیتر رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان منتشر شده، آمده است: پیش تر طی نامه‌ای محرمانه خطاب به جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهور به تشریح بخشی از این مشکلات پرداختم تا پروژه‌های انتقال آب از حوضه آبریز زاینده رود متوقف شود اما طی سفر هفته گذشته آقای رئیس جمهور و هیئت همراه به استان چهارمحال و بختیاری شاهد اظهارات برخی مسئولان این استان در حضور آقای رئیسی و وزیر نیرو بودیم که در این سخنان جفای فراوانی به استان اصفهان شد.

در ادامه این نامه آمده است: از آن مهمتر چنین سخنان هیجانی و شتابزده ممکن است زمینه ساز ایجاد تفرقه میان مردم استان‌های مختلف و همجوار باشد که ناگفته پیداست دامن زدن به هر گونه انشقاق نه تنها رود نیست که حتی ایراد قانونی و مسئولیت شرعی و ملی دارد. لذا ضمن توصیه همگان به پرهیز همگان از بر زبان آوردن سخنان ضد اتحاد ملی، راه قانون را در پیش گرفته و اگر هم اختلافی هست از مجاری قانونی بدور از سخنرانی‌های احساسی پیگیری شود. قانون تکلیف همه را مشخص کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است: مردم اصفهان شما را جنس دیگری می‌بینند؛ یک رئیس جمهور دغدغه مند و دلسوز که تمام هم و غمش جبران خرابکاری‌های گذشته مخصوصاً دولت آقای روحانی است. اما صرف نیت خیرخواهانه و حتی داشتن برنامه هم کافی نیست. عمل کردن به برنامه‌های منطق با معیارهای کارشناسی و قانونی ملاک است. لذا از شما استدعا دارم هر پروژه مربوط به بارگذاری جدید بر حوضه آبی زاینده رود را متوقف کنید و از سوی دیگر با تزریق منابع آبی داخلی استان به زاینده رود امید در اصفهان را احیا کنید.

امید در اصفهان را  احیا کنید

امید در اصفهان را  احیا کنید

انتهای پیام

کد خبر 6657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    یک دهه کشت برنج متوقف کنید در فارس تمام ابهای زیر زمینی درست مبشوند حتی اگر بارندگی کم باشد و گشاورزان تشویق به کشت درخت اطراف زمین کشاورزی کنید تا هم باغداری کنند هم کشاورزی کشت برنج را یک دهه متوقف کنید و
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    به خاطر نبود اب تغییر کاربری داده مبشوند کشت برنج در استان های فارس و کهکیلیوبه بویراحمد ده سال متوقف کنید .که آبهای زیر زمینی دوباره چمع شوند حتی اگر بارندگی کم باشد و کشاورزان را تشویق به کشت هر چیز به جز برنج و هندوانه کنید گشاورزان تشویق کنید به صورت ردیفی اطراف زمین درخت بکارند تا هم باغداری به صورت کم حجم داشته باشند هم کشاورزی ده سال کشت برنج متوقف کنید بعد ده سال هم هر زمین دار فقط یک هکتار برنج بکارد حتی اگر ده هکتار زمین داشته باشد و بقیه زمین‌ها را به کشت های دیگر اختصاص دهد چرا باید زمینداری که اب دارد ده هکتار برنج بکارد و آبهای زیر زمینی نابود کند و بقیه زمیندارها نتوانند جتی یک هکتار گندم و جو و یونجه برای دامهایشان بکارند
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    چرا باید یک زمین دار ده هکتار برنج بکارد وابهای زیر زمینی خالی گند و زمین دار دیگر اب برای کشت یک هکتار گندم و جو نداشته باشد برای درامد خودش و چند گاو و گوساله که گوشه حیاط منزلش دارد