کد خبر 6748
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

فراکسیون زنان اظهارات بانکی پور را از طریق هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می‌کند

فراکسیون زنان اظهارات بانکی پور را از طریق هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می‌کند

اعضای فراکسیون زنان مجلس در نشست خبری، نسبت به اظهارات یکی از نمایندگان پیرامون ازدواج دختران ایرانی بالای ۳۰ سال با مردان مسلمان غیرایرانی واکنش نشان داده و تأکید کردند: این اظهارت صرفاً یک اظهار نظر شخصی است و نباید آن را نظر کلیت مجلس دانست، ضمن اینکه این نگاه با نگاه اسلام، انقلاب، امام راحل(ره) و رهبری مغایر است و فراکسیون زنان این اظهارات را از طریق هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می‌کند.

به گزارش نمایندگان ما، رئیس و اعضای فراکسیون زنان مجلس در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات نماینده پیشنهاد دهنده پیرامون ازدواج دختران ایرانی بالای ۳۰ سال با مردان مسلمان غیرایرانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران حاضر شدند.

سارا فلاحی سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در این نشست خبری گفت: پیرو اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس که یک اظهارنظر کاملاً غیرکارشناسی مبتنی بر آمار غلط و بسیار هیجانی در خصوص زنان شرافتمند ایرانی بود، نمایندگان بانویی که در مجلس حضور داشتند به همراه مردان غیرتمند مجلس، نسبت به این اظهارنظر واکنش نشان دادند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس تصریح کرد: این اعتراضات به نماینده مذکور منتقل شد و تذکرات لازم از خانم‌ها و آقایان از تریبون رسمی مجلس نیز بیان شد.

وی تأکید کرد: قطعاً ما به عنوان نمایندگان مردم و بانوان با چنین اظهارنظرهایی که صرفاً یک اظهارنظر شخصی است و نباید آن را اظهارنظر کلیت مجلس در نظر گرفت، مخالف چنین اظهارتی هستیم و معتقدیم نمایندگان مردم بسیار متفاوت با اقشار دیگر هستند و نباید اظهارات غیرکارشناسی بیان کنند، اگر نظری از جانب یک نماینده مطرح می‌شود این اظهارات باید مبتنی بر کار علمی باشد، به ویژه باید در خصوص اظهارنظر درباره جامعه بانوان، دقت بیشتری به خرج داد.

فلاحی با یادآوری اینکه مجلس پشت سر احقاق حقوق بانوان خواهد ایستاد عنوان کرد: برخی نگاه ابزاری به زنان دارند که ما کاملاً با این نوع نگاه مخالف بوده و معتقدیم این نوع نگاه با دیدگاهی که اسلام و مقام معظم رهبری و امام راحل (ره) دارند کاملا در مغایرت است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه به عنوان مجلس انقلابی باید کرامت بانوان را مد نظر داشته باشیم، افزود: امیدواریم افرادی که چنین اظهاراتی را بیان کردند، این اظهارات را اولاً سهوی عنوان کرده باشند و ثانیاً از جامعه بانوان عذرخواهی کنند و به التهابات افکار عمومی بیش از این دامن نزنند.

وی با یادآوری اینکه مجلس به موضوع افزایش جمعیت ورود اساسی داشته و قانونی برای جوانی جمعیت تدوین کرده است، گفت: در این زمینه قوانینی برای تسهیل ازدواج جوانان نیز به تصویب رسیده به همین دلیل اجازه نخواهیم داد تا برخی از این موضوع سوء استفاده کرده و با اعمال نظرات نادرست خود، احساس امنیت زنان در جامعه را خدشه‌دار کنند.

فلاحی تأکید کرد: ما باید در مسیری حرکت کنیم که بانوان جامعه اعتماد بیشتری به نمایندگان مردم داشته باشند و مجلس باید با قوانینی که مبتنی بر تعالیم عالیه اسلام است، بتواند در مسیری حرکت کند که احقاق حق صورت گیرد.

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امیدواریم حرکت اعتراضی که بانوان مجلس امروز انجام دادند و یک حرکت کاملاً محق و متعالی بود، موجب این شود که برخی افراد در اظهارنظرهای خود دقت بیشتری به خرج دهند. این اظهارنظرها صرفاً برای بانوان برخورنده نبود بلکه به جامعه مردان باغیرت و باشرف ما نیز برمی خورد و کسی نمی‌تواند خود را در جایگاهی قرار دهد که برای مسائل کلان این جامعه نسخه‌های نادرست و منفی بپیچد.

فلاحی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم از بحران پیری جامعه عبور کنیم نیاز به کار کارشناسی دقیق داریم و همچنین نیاز داریم افرادی که عقلانیت در کلام آنها وجود دارد در این رابطه اظهارنظر کنند و دیگر شاهد چنین اظهارنظرهایی که به التهاب‌آفرینی جامعه می‌افزاید، دامن زده نشود.

فاطمه مقصودی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه در طول تاریخ ایران اسلامی غیرتمندی در زنان و مردان همیشه موجب وحدت شده است، گفت: این غیرت جنسیت نمی‌شناسد بلکه با ایمان و اعتماد در مردم ما عجین بوده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: یک اظهارنظر سطحی و شخصی و دور از واقعیات اتفاق افتاده که باعث تأسف است. انقلاب اسلامی با ویژگی‌های الهی طی سال‌ها با مشکلاتی همراه بوده اما نیازی نیست ما برای رفع مشکلات چنین نسخه‌ها و راهکارهایی بیان کنیم به نوعی که احساسات مردم و باور و اعتقادات ما را جریحه‌دار کند.

وی تأکید کرد: ایران اسلامی سردمدار حکومت اسلامی است و اینگونه سخنان بازتاب بدی در جامعه دارد و ما به عنوان نمایندگان خانم و زنان غیرتمند ایرانی این سخنان خارج از عرف را پیگیری و محکوم می‌کنیم، امیدواریم مردان، شخصیت زنان را بیشتر درک کنند.

مقصودی تصریح کرد: الگوی زنان ما همیشه حضرت فاطمه (س) بوده و این زنان در طول تاریخ ایران اسلامی پایمردی، غیرت، شجاعت خود را نشان داده‌اند و اینگونه سخنان در شأن آنها نیست و نباید با برخی سخنان سخفیف و دون پایه به شخصیت آنها آسیب زد.

سمیه رفیعی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست ضمن انتقاد به سخنان مطرح شده در خصوص ازدواج دختران بالای ۳۰ سال گفت: تمام افتخار ما در انقلاب اسلامی این بوده است که انقلاب ما بر پایه مکتب و فطرت الهی و انسانی بوده و تمام مکاتب دنیا را به گوشه‌ای راند و با آنها رقابت کرد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: در منظومه فکری امام راحل و مقام معظم رهبری به خوبی به بحث زنان پرداخته شده است و به نوعی که مدلی همتای آن برای این تعریف در دنیا وجود ندارد اما متأسفانه اکنون سخنانی بیان شده که با منظومه فکری انقلاب منافات داشته و با آن تفاوت دارد و موجب ناراحتی زنان شده است. تمام زنان مجلس امروز یک صدا با این اظهارنظرها مخالف بودند.

وی تأکید کرد: ما در حوزه معیشت و جمعیت در کشور مشکلاتی داریم اما مجلس تلاش کرده تا به صورت کارشناسی و عمیق وارد مسائل شده و در کنار تصویب قانون تعالی جمعیت و حمایت از خانواده، قانون تسهیل صدور کسب و کار را نیز تصویب کند تا معیشت در کنار جمعیت بهبود پیدا کند. هیچ‌گاه مجلس به صورت هیجانی و غیرمنطقی به این موضوعات در کشور وارد نشده اما برخی اظهارنظرها این مسائل را تحت‌الشعاع قرار داده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اظهارنظرهای سطحی و نسخه‌ پیچیدن‌های شخصی با اصالت کارشناسی در مجلس منافات دارد و از تمام رسانه‌ها از همین جایگاه می‌خواهم تا اظهارنظر یک نفر را به کل مجلس تعمیم ندهند زیرا امروز تمام مردان و زنان مجلس با این اظهارنظرها مخالف بودند و ما در آینده اقدامات مهمی را برای دفاع از ساحت زنان انجام خواهیم داد.

پروین صالحی مبارکه ضمن ابراز تأسف از اظهارات یکی از نمایندگان در خصوص ازدواج دختران ایرانی بالای ۳۰ سال با اتباع بیگانه گفت: اگر فرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص که در مجلس باید آرامش ناشی از عقلانیت حاکم باشد مدنظر نمایندگان قرار می‌گرفت هیچ‌گاه شاهد چنین موضع‌گیری‌هایی نبودیم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امیدواریم اظهارات نماینده مذکور به صورت سهوی بوده باشد و ما منتظر عذرخواهی وی هستیم.

صالحی مبارکه تصریح کرد: قطعاً قانون مجلس مقدس‌تر از برخی اظهارات بوده که از برخی تریبون‌ها مطرح می‌شود.

زهره سادات لاجوردی با اشاره به تصویب قانون مهم حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم گفت: پیش از اینکه ما به بحران پیری جمعیت برسیم قوانین خوبی در مجلس برای پیشگیری از این بحران به تصویب رسیده و بسیار حیف است که با برخی اظهارات این قوانین متعالی به حاشیه رانده شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این قانون مزایای بسیاری دارد گفت: اگر تمرکز مجلس بر نظارت بر این قانون مهم باشد و متن را بر حاشیه غلبه دهیم قطعاً راه درست را خواهیم پیمود.

فاطمه رحمانی نایب رئیس فراکسیون زنان و خانواده اظهار کرد، اظهار نظر غیر کارشناسی و غیرعلمی و غیر منطقی یک نفر از نمایندگان که باعث جریحه دار شدن احساسات زنان و مردان ایرانی شده است، را از طریق شکایت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری می کنیم.

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن تأکید بر اینکه امروز اعضای این فراکسیون یک صدا نسبت به اظهارات این نماینده اعلام موضع کردند، گفت: ما نمایندگان خانم که زنان جامعه را در مجلس نمایندگی می‌کنیم، از اظهارات این نماینده بسیار متأثر شده‌ایم و باید تأکید کنیم که سخنان وی موضع کلیت مجلس نیست.

رئیس فراکسیون زنان مجلس تأکید کرد: در حال پیگیری این موضوع  از طریق هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هستیم.

انتهای پیام

کد خبر 6748

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =