کد خبر 6894
۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

طاهری:

بهبود دیپلماسی اقتصادی در منطقه از کارهای مهم دولت سیزدهم است

بهبود دیپلماسی اقتصادی در منطقه از کارهای مهم دولت سیزدهم است

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه نشان از دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم است که نقش مهمی در بی اثر کردن تحریم‌ها دارد.

به گزارش نمایندگان ما، مصطفی طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره سفر رییس جمهور قزاقستان به ایران گفت: در چند ماه اخیر دولت سیزدهم کارهای مهمی انجام داده است که یکی از مهمترین آنها بهبود دیپلماسی اقتصادی در منطقه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در همین بازه زمانی کوتاه، روسای جمهور برخی از کشور به ایران سفر کرده و با آیت الله رییسی دیدار و گفت وگو داشتند و یادداشت تفاهم نامه‌هایی هم در مسائل اقتصادی، تجاری، تزانزیتی، ریلی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها به امضاء رسیده است.

نماینده مردم زنجان در مجلس تاکید کرد: پیش از این دولت دوازدهم با برجام در پی بهبود دیپلماسی اقتصادی کشور بود که محقق نشد. ولی دولت سیزدهم با رویکردی که در سیاست خارجی دنبال می‌کند، موفق شد طلبی که برای فروش نفت به عراق بود وصول کرده یا سوآپ‌های انرژی در برق، نفت و گاز را عملیاتی کند.

وی اضافه کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن در کریدور ارتباطی بین کشورهای شمالی و حاشیه خلیج فارس می‌تواند در ترانزیت انرژی بین کشورهای شمال به جنوب و بالعکس بسیار اثر گذار بوده و حق ترانزیت هم دریافت کند. کما اینکه در سال گذشته ایران ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته که حدود ۲۵ میلیارد دلار آن به کشورهای همسایه بوده است.

طاهری یادآور شد: دولت سیزدهم در راستای توجه به کشورهای همسایه توانست است صادرات به ترکیه را ۱۰۰ درصد افزایش دهد و در مورد صادرات به کشور روسیه افزایش بین ۳۰ تا ۴۰ درصد را ثبت کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه سبب بهبود شرایط اقتصادی و امنیت ملی برای کشور خواهد شد، تاکید کرد: کشورهای همسایه برای ترانزیت کالا و انرژی خود از طریق ایران سرمایه گذاری کرده‌اند و حاضر به از دست دادن این موقعیت نیستند و در دیدارهای انجام شده روسای جمهوری مختلف با رییس جمهوری ایران تلاش کردند که این موقعیت را حفظ کنند.

طاهری درباره اینکه رویکرد دولت سیزدهم در ارتقاء ارتباط با کشورهای همسایه تا چه میزان در بی اثر کردن تحریم ها موثر است، گفت: ایران از مرزهای آبی و خاکی زیادی باکشورهای همسایه و پیرامونی برخوردار است و اگر شرایط تحریم حفظ شود، قطعا طرف‌های مقابل متضرر خواهند شد. اما اهمیت دادن دولت به ارتباط با کشورهای همسایه سبب بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم توانسته است در کمتر از یک سال صادرات به ترکمنستان را ۱۶۰ درصد و ازبکستان را ۱۰۰ درصد رشد و ارتقاء بدهد، گفت: سال گذشته ایران ۴۸.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است که حدود ۲۵ میلیارد دلار آن به کشورهای همسایه انجام شد. از طرفی ایران با برخی از کشورهای همسایه با استفاده از تهاتر نیازهای خود و طرف مقابل را رفع کرده است که شرایط برد برد برای هردو طرف است و همه این نشانه‌ها حاکی از بی اثر کرده تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی است.

  «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان روز گذشته در صدر هیاتی عالی رتبه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.

پس از دیدار و گفت و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور وهمتای قزاقزستانی، ۹ سند همکاری ۲۰ ساله به امضای هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قزاقستان رسید.

پیش از ورود توکایف به تهران، نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه) وارد ایستگاه راه‌آهن تهران شد. این قطار حامل ۲۴ دستگاه واگن لبه‌کوتاه حامل ۴۸ کانتینر ۲۰ فوتی گوگرد به مقصد ترکیه و سپس اروپاست.

در دوره یک‌ساله ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی توجه به تقویت روابط ایران با همسایگان و کشورهای دوست فرامنطقه‌ای شتاب فزاینده‌ای گرفت و در این مدت رفت‌وآمدهایی بین مقامات عالی‌رتبه ایران و کشورهایی چون روسیه، قطر، عمان، تاجیکستان، ترکمنستان و ونزوئلا انجام شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 6894

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =