کد خبر 7221
۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳

قاسم پور:

طرحی باید تصویب شود که موازنه حقوقی میان زن و مرد را برقرار کند

طرحی باید تصویب شود که موازنه حقوقی میان زن و مرد را برقرار کند

رئیس فراکسیون زنان مجلس از ارائه پیشنهادی به کمیسیون قضایی برای حذف «تعیین حق‌ الثبت مهریه» خبر داد و گفت: این موضوع را مخالف سیاست‌ های کلی خانواده می‌دانم و معتقدم ازدواج را برای خانواده‌ها سخت ‌تر می‌کند.

به گزارش نمایندگان ما، فاطمه قاسم پوررئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به موازات تدوین و بررسی طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، افکارسنجی پیرامون مهریه و نظر مردم درباره مداخله قانون در آن توسط مؤسسه افکارسنجی ملت انجام شد، گفت: نتایج این موضوع می‌تواند تا حدودی در محتوای تقنین مورد بررسی و استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به برخی نتایج این افکارسنجی، گفت: مطابق این پژوهش، نزدیک به نیمی از پاسخ‌گویان یعنی (۴۹.۴ درصد)  بر این عقیده هستند که اگر قرار باشد همه مهریه با سکه تعیین شود، تا ۱۱۴ سکه (۱۴، ۵۰ و...) تعداد مناسبی است و به طور کل، میانگین تعداد مناسب سکه از نظر آنها ۹۴ سکه است.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، یادآور شد: ضمن آن ‌که با افزایش تحصیلات، متوسط تعداد مناسب سکه برای مهریه بیشتر شده و از میانگین ۶۳ سکه برای افراد بی‌ سواد و ابتدایی به ۱۳۰ سکه برای افراد فوق‌ لیسانس و دکتری رسیده است همچنین افرادی که معتقدند مهریه سنگین موجب استحکام خانواده می‌شود به طور متوسط ۱۹۹ سکه را برای مهریه مناسب دانسته‌اند، در مقابل افرادی که مهریه سنگین را موجب سست ‌شدن بنیان خانواده می‌دانند، به طور متوسط تعداد ۵۸ سکه را اعلام کرده‌اند.

قاسم پور با بیان اینکه حدود دو سوم پاسخ‌ گویان مهریه را تا حد بالایی پشتوانه مالی زن می ‌دانند و در این میان زنان به مراتب بیشتر از مردان بر این عقیده هستند، گفت: درصد قابل توجهی از پاسخگویان معتقدند مهریه برای گرفتن حق حضانت فرزند (۶۷.۹ درص) یا طلاق ( ۷۵.۸ درصد) مفید است و زن می‌ تواند با بخشش آن به این حقوق دست پیدا کند.  

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این درصد بالایی (۷۱.۹ درصد) باور به دشواری مهریه برای زنان دارند و در ادامه،  ۸۱.۹  درصد پاسخ ‌گویان گفته‌ اند قانون باید به زنان برای گرفتن مهریه خود کمک کند  البته راه‌ حل آن را در شرایط اعسار مرد، زندان نمی‌ دانند و ۸۳.۷ درصد با زندانی‌ شدن مردی که توانایی پرداخت مهریه را ندارد مخالف هستند.

قاسم‌ پور با تأکید بر اینکه نکات به‌ دست‌ آمده می ‌تواند تا اندازه ‌ای گویای ذهنیت زنان و مردان در نسبت با مهریه باشد، گفت: اولاً جامعه ایرانی تمایل به تعیین مهریه‌های نجومی ندارد و اغلب حد متوسطی از میزان مهریه را در نظر می‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر آن، مهریه را نوعی پشتوانه مالی زن پس از طلاق یا فوت همسر دانسته و البته ابزاری در منازعات حقوقی برای دستیابی به حق حضانت یا طلاق می ‌داند و زنان و مردان بر این عقیده هستند که قانون باید با روش‌های مختلف از زنان در مسیر دستیابی به حق مهریه حمایت کند و البته نه با زندانی ‌کردن مردی که توانایی مالی ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: به نظر می ‌رسد این نکات بتواند در اصلاح طرح مصوب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مثمرثمر باشد و در همین راستا پیشنهاداتی را برای اصلاح، به ثبت رسانده‌ام. برای مثال، درخصوص حق‌ الثبت که به نوعی تدوین ‌کنندگان به دنبال کنترل سقف مهریه و جلوگیری از تعیین مهریه‌های نجومی بودند، پیشنهاد حذف کل را به ثبت رساندم؛ چراکه اولاً این موضوع را مخالف سیاست‌ های کلی خانواده می‌دانم و معتقدم ازدواج را برای خانواده‌ها سخت ‌تر می‌کند و ثانیاً به نظر نمی ‌رسد غالب جامعه ایرانی تمایل به مهریه سنگین داشته باشند.

قاسم ‌پور تأکید کرد: حذف زندانی مردان معسر و کمک به زنان برای دستیابی به حقوق خود با جلوگیری از فرار دین مردان و کوتاه‌ کردن فرآیند دادرسی، آن چیزی است که با تلاش بسیار و گفت ‌و گوها و جلسات فراوان با طراحان طرح‌های اولیه، سعی کردیم در طرح اصلی  گنجانده شود که لحاظ شد.

وی ادامه داد: امیدواریم نمایندگان با توجه به خواست و مطالبه و ذهنیت زنان و مردان، و با در نظر گرفتن مسائل و مشکلات اقشار مختلف، طرح را اصلاح کرده و در نهایت طرحی در صحن مجلس مصوب شود که موازنه حقوقی میان زن و مرد برقرار سازد.

انتهای پیام

کد خبر 7221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریدون IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 0
    خدای هرچی فکرمی کنید هیچ چیزی به ذهنتون نمی‌رسه.هیچ چیزی نمی تونه آمار ازدواج را بالا وطلاق راکاهش بده.مثل کنکور که تقلب داخلش ازبین نمیره .فقط ازحالتی به حالت دیگه تبدیل میشه.مثل قانون انرژی.