کد خبر 7245
۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳

طاهری:

برای کاهش خام‌فروشی باید از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده کرد

برای کاهش خام‌فروشی باید از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده کرد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت برای کاهش خام‌فروشی باید از ظرفیت دانش بنیان‌ها برای افزایش کیفیت محصولات در انتهای زنجیره تولید استفاده کند.

به گزارش نمایندگان ما، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای عبور از خام فروشی و نیمه‌خام فروشی، گفت: برای جلوگیری از این موضوع نباید ایراد چندانی به ابتدای زنجیره گرفت؛ به طور مثال تخصص فردی استخراج سنگ آهن است، این شخص به دنبال فروش محصولات استخراج شده در داخل یا خارج است یا تولیدکننده شمش به دنبال فروش محصولات تولیدی است، اگر تولیدکننده پایین دست، این محصولات را خریداری نکند، تولیدکننده شمش، آن را صادر خواهد کرد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر دولت به دنبال کاهش خام فروشی یا نیمه‌خام فروشی است باید از سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های انتهایی حمایت کند زیرا اگر بخواهیم از همه شمش‌های تولید شده در داخل استفاده کنیم باید به سراغ تولید کالاهایی مانند لوازم خانگی و... باشیم و با توجه به محدودیت تقاضا در بازار داخلی، باید به دنبال صادرات برویم و برای صادارت نیز کالاها باید امکان رقابت داشته و کیفیت آن‌ها ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه دولت برای کاهش خام‌فروشی باید با توجه به شعار سال برای افزایش کیفیت در انتهای زنجیره تولید، از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده کند، اضافه کرد: اگر دولت بتواند برای صادرات کالاهایی که ارزش افزوده آن‌ها بالا است، مشوق در نظر گیرد می‌توان از خام‌فروشی جلوگیری کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: دومین راهکار برای جلوگیری از خام فروشی این است که تولیدکنندگانی که در ابتدای یا اواسط زنجیره قرار دارند، با تشکیل کنسرسیوم یا ایجاد هلدینگ زنجیره‌ها را تکمیل کنند.

انتهای پیام

کد خبر 7245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =