کد خبر 7332
۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

قالیباف در دیدار با رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان:

سیاست قطعی مجلس و دولت ایران توسعه همکاری با کشورهای همسایه است

سیاست قطعی مجلس و دولت ایران توسعه همکاری با کشورهای همسایه است

رئیس مجلس با بیان اینکه یکی از مهم ترین دستاوردهای سفر ازبکستان، باید ارتقای روابط در حوزه های اقتصادی و فرهنگی باشد، گفت: افزایش تبادلات تجاری تا ۲ میلیارد دلار یکی از اهدافی است که می توان در این سفر دنبال کرد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در دومین روز سفر به ازبکستان، ابتدا در نشستی با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی فعال در بازار ازبکستان حضور پیدا کرد.

در ادامه، رییس مجلس شورای اسلامی با استقبال رسمی نورالدین جان اسماعیل اف رییس مجلس قانون گذاری ازبکستان وارد مجلس این کشور شد.

محمدباقر قالیباف و هیات همراه پس از حضور در مجلس قانونگذاری ازبکستان، با نورالدین جان اسماعیل اوف رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان دیدار و گفت وگو کردند.

قالیباف در این دیدار ضمن قدردانی از میهمان نوازی کشور ازبکستان گفت: امیدوارم این حضور آغازگر یک تحول بزرگ بین دولت و ملت دو کشور در همکاری های دوجانبه باشد.

وی ادامه داد: کشور ایران تجربه یکصدسال تشکیل پارلمان را دارد و ما با همه وجود درک کرده ایم که پارلمان ها چقدر می توانند در توسعه روابط بین دولت ها و ملت ها تاثیرگذار بوده و روابط را استحکام ببخشند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: راهبرد اصلی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری های همه جانبه با همسایگان کشورهای منطقه به ویژه کشورهای مسلمان است و امروز شاهدیم که شرایط ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی جهان نیز ما را وادار به افزایش ارتباطات بین کشورهای منطقه کرده است.

قالیباف اضافه کرد: یک نمونه از شرایط و حوادث امروز که در جهان حاکم شده جنگ بین اوکراین و روسیه است. علاوه بر اینکه کشورهای همسایه باید به لحاظ استراتژیکی به روابط خود عمق ببخشند چنین شرایطی نیز ما را وادار به همکاری های بیشتر می کند.

رئیس مجلس اضافه کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی برای ازبکستان در مقطع کنونی قائل هستیم چرا که ازبکستان به لحاظ سوابق تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد بوده و همکاری های ایران و ازبکستان می تواند زمینه ساز ایجاد فرصتی بزرگ در حوزه ترانزیت به ویژه برای دسترسی کشور ازبکستان به آب های آزاد یعنی خلیج فارس و دریای عمان باشد.

قالیباف با اشاره به تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که خلاف تمامی قوانین جهانی است، گفت: با وجود تحریم ها، ایران در زمینه های خدمات مهندسی، سایبری، بهداشتی، علمی و دانش بنیان یکی از کشورهای پیشگام بوده که می تواند در این حوزه ها کشور پیشران باشد.

وی یادآور شد: در برخی از این حوزه ها ایران در بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد و به این واسطه می توانیم روابط خود را بین دو کشور گسترش دهیم.

رئیس مجلس اضافه کرد: ایران همچنین در حوزه نفت، گاز، معادن و ماشین آلات نیز ظرفیت های بالایی داشته که در این مسیر علاوه بر بخش خصوصی گروه های دوستی پارلمانی نیز می توانند نقش مهمی را در ارتقای همکاری ها ایفا کنند.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه ایران و ازبکستان دارای مرز مشترک با افغانستان بوده و به همین دلیل تحولات دو کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: موضع اوصولی جمهوری اسلامی تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها در افغانستان است تا شاهد برقراری صلح در این کشور و منطقه باشیم.

رئیس مجلس در بخش دیگر از سخنان خود با برشمردن اهمیت روابط چندجانبه بین کشورهای منطقه تاکید کرد: همکاری ایران و ازبکستان می تواند در اجلاس پارلمانی مجالس کشورهای اسلامی و مجالس کشورهای آسیایی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

 قالیباف تصریح کرد: همکاری های تجاری و اقتصادی نیز نیازمند توسعه و ساماندهی بوده به طوری که لازم است برای تسهیل و توسعه روابط بین دو کشور موضوع ویزای تجار، رانندگان و گردشگران حل و فصل شود و در بحث تعرفه های تجاری نیز اقدامات لازم باید پیگیری شود.

رئیس مجلس در پایان از همکاری و همیاری ازبکستان به جهت تلاش در زمینه عضویت دائم ایران در اجلاس شانگهای تشکر کرد.

نورالدین جان اسماعیل‌اف  رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان ضمن خیرمقدم به دکتر محمدباقر قالیباف و هیأت پارلمانی همراه عنوان کرد: دو کشور ایران و ازبکستان ظرفیت‌های بالایی برای همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی دارند به ویژه دو کشور ظرفیت بالایی در حوزه ترانزیتی دارند و توسعه روابط پارلمانی بین دو کشور می‌تواند به افزایش تبادلات اقتصادی و فرهنگی کمک کند.

اسماعیل‌اف با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای فرهنگ غنی بوده و ما علاوه بر بهره‌مندی از این فرهنگ غنی از تجارب ایران به ویژه در حوزه پارلمانی نیز بهره می‌بریم، افزود: مجلس قانونگذاری ازبکستان نیز وظایفی شبیه به پارلمان ایران دارد به طوری که این مجلس علاوه بر وظیفه قانونگذاری، وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین را نیز به عهده دارد. این مجلس متشکل از کاندیداهای ۵ حزب رسمی فعال در ازبکستان بوده و دارای ۱۵۰ نماینده از ۱۵۰ حوزه انتخابیه است.

رییس مجلس قانونگذاری ازبکستان نیز با تاکید بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفت: لازم است در این دولت هم گروه های اجتماعی و سیاسی افغانستان حضور داشته باشند.

انتهای پیام

کد خبر 7332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =