کد خبر 7756
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

شهریاری:

اکثر انحرافات و قاچاق در حوزه داروهای وارداتی است

 اکثر انحرافات و قاچاق در حوزه داروهای وارداتی است

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اکثر انحرافات و قاچاق در حوزه داروهای وارداتی است، گفت: تا هفته گذشته تامین اجتماعی یک هزار میلیارد تومان به داروخانه های خصوصی بدهکار بود.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی‌امروز (سه شنبه) در جریان بررسی گزارش کمیسیون بهداشت درباره عملکرد وزارت بهداشت و ‌درمان در اجرای طرح دارویار با انتقاد از کمبود دارو در داروخانه‌ها، گفت: وضعیت دارو دغدغه جدی مسوولان کشور است. ۹۷ درصد داروها تولید داخل است و ۳ درصد باقی مانده مربوط به داروهای وارداتی که ۳۰ درصد ریالی بازار کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه اکثر انحرافات و قاچاق در حوزه داروهای وارداتی است، گفت: این داروهای وارداتی هنوز وارد لیست نشده که دلیلش عدم تامین منابع مالی است و نگرانی وجود دارد که باز هم قاچاق داروهای وارداتی رخ دهد چون پول داده شده فقط برای تامین موارد اولیه بوده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: با اقدامات انجام شده، قیمت داروهای تولید داخل به قیمت داروهای وارداتی و خارجی نزدیک شده حال اینکه برخی بیماران اعلام می کنند برخی داروهای تولید داخل ناسازگاری هایی دارد و یا ترکیباتی توسط همکاران پزشک انجام می شود که این باعث هجوم مردم به داروهای خارجی می شود، پس باید هماهنگی جدی بین سازمان های بیمه گر، وزارت خانه‌های بهداشت و کار، سازمان برنامه و بودجه، بانک ها و بانک مرکزی باشد که در غیر این صورت نگرانی های جدی وجود دارد.

شهریاری ادامه داد: با توجه به عدم توجه بانک ها برای اعطای تسهیلات به داروخانه های خصوصی، ممکن است این داروخانه ها دچار مشکلات جدی شوند که نتیجه آن بروز مشکلات برای مردم است. بعد داروخانه های خصوصی نمی توانند طلب شرکت های دارویی را پرداخت کنند و آن ها برای پرداخت طلب مجبورند از مردم پول بگیرند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تا هفته گذشته تامین اجتماعی یک هزار میلیارد تومان به داروخانه های خصوصی بدهکار بود و ۸ هزار میلیارد تومان نیز قرار بود به شرکت های دارویی پرداخت شود به علت عدم تامین سازمان برنامه و بودجه بدهی صورت نگرفت لذا تامین پایدار بودجه در این طرح بسیار مهم است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: داروهای بدون نسخه توسط بیمه ها تحت پوشش قرار داده نشده، باید تعیین تکلیف شود. رئیس جمهور هم اعتقاد داشتند که باید این داروها تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که حدود ۲ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد و اگر درست مدیریت نشود، مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.

شهریاری در ادامه با انتقاد از سازمان های بیمه گر گفت: این سازمان ها، تمام مطب ها و بخش خصوصی را مکلف کردند که با بیمه ها قرارداد ببندند آن هم بیمه هایی که توان پرداخت پول بیمارستان های دولتی و بخش خصوصی را ندارند و درنتیجه بیمه ها و بخش خصوصی دچار مشکل می شوند. همچنین یکی دیگر از مسائل مهم تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد است.

وی گفت: حدود ۱۲۸ شرکت دارویی داریم که اگر به موقع پرداخت ها به آنها انجام نشود قطعاً دچار مشکل خواهند شد. نسخه الکترونیکی هم باید درست شود.

شهریاری افزود: مالیات بر سیگار در مجلس تعیین تکلیف نشد که ضایعه بزرگی بر بخش بهداشت و درمان بود. اگر منابع مالی برای موضوع دارو تامین نشود ما مثل طرح تحول سلامت دچار مشکل خواهیم شد. لازم است بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، همکاری های لازم را با طرح دارویار انجام دهند.

انتهای پیام

کد خبر 7756

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =