کد خبر 7960
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷

مرکز پژوهش های مجلس:

قوانین و مقررات موجود درخصوص تبلیغات شبکه های اجتماعی پاسخگوی چالش های موجود نیست

شبکه های اجتماعی؛ مسئولیت چهره ها در حوزه تبلیغات بازرگانی
قوانین و مقررات موجود درخصوص تبلیغات شبکه های اجتماعی پاسخگوی چالش های موجود نیست

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به مسئولیت چهره ها در شبکه های اجتماعی در حوزه تبلیغات بازرگانی پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به مسئولیت چهره ها در شبکه های اجتماعی در حوزه تبلیغات بازرگانی پرداخت.

در این گزارش بیان شده: قرن حاضر شاهد رشد فزاینده تبلیغات کالا و خدمات مختلف در بستر شبکه های اجتماعی است. فضایی که تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی به تولید محتوا، تبلیغ، معرفی و تأیید برندها، کالا و خدمات می پردازند. به فراخور فراگیری، محبوبیت و ماهیت تعاملی شبکه های اجتماعی، امکان تعامل مناسب با مشتریان بالقوه فراهم شده است. این رسانه ها در مقایسه با رسانه های سنتی از امکان تبلیغ ارزان با بازدید و تأثیر بیشتری برخوردارند. بدین ترتیب، اگرچه تبلیغات در فضای رسانه های سنتی نیز در همه جا حضور دارد، اما پویایی، دسترسی آسان، محبوبیت و تعامل شبکه های اجتماعی فضای بهتری را ایجاد می کند.

در ادامه این گزارش تصریح شده: شایان ذکر است که سهولت انجام شیوه های فریبنده در فضای مجازی و در بستر شبکه های اجتماعی نسبت به فضای سنتی موجب شده تا تبلیغات فریبنده و آسیب رسان به مصرف کننده از مرزهای سنتی فراتر رفته و با استفاده از رویه های غیرمنصفانه و گمراه کننده کتمان قصد بسیار آسان شود. نهادینه شدن سکوهای (پلتفرم) شبکه های اجتماعی در بین جوامع مختلف زمینه مناسبی را برای تبلیغ و تأیید از سوی چهره ها (سلبریتی ها) فراهم کرده است. در کشور ما نیز توسعه شبکه های اجتماعی که میلیون ها مخاطب را به خود اختصاص داده، به رشد چنین پدیده ای بیش از پیش دامن زده است. چهره های تأییدکننده با تبلیغات چاپی ظهور کردند و به علت فقدان نص صریح قانونی در زمینه مسئولیت حقوقی حاکم بر فعالیت آنها، تا حد زیادی از مسئولیت حقوقی بدیهی ترین اشکال فعالیت های خلاف واقع یا فریبنده مصون بوده اند.

در این گزارش ذکر شده: مطالعات صورت گرفته حاکی از این است که در چارچوب نظم حقوقی کنونی قوانین و مقررات موجود درخصوص تبلیغات و تأییدهای صورت گرفته توسط چهره ها در فضای سنتی و به طریق اولی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پاسخگوی چالش های موجود نیست؛ تحقیق حاضر با هدف تدوین ضوابط و مقررات حاکم بر مسئولیت حقوقی چهره های تأییدکننده در تأییدیه‌های صورت گرفته توسط آنان که به ایراد خسارت و آسیب به مصرف کنندگان دامن زده، نگاشته شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 7960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =