کد خبر 8153
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹

قالیباف در همایش سراسری آزادگان عملیات خیبر:

ما امکانات داریم اما یا نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم از آن درست استفاده کنیم/ نیازمند فرهنگ دهه شصتی خودمان در عرصه اقتصاد هستیم

 ما امکانات داریم اما یا نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم از آن درست استفاده کنیم/ نیازمند فرهنگ دهه شصتی خودمان در عرصه اقتصاد هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه‌های ۵ ساله توسعه علیرغم تمامی زحمات کشیده شده هم در تنظیم و هم در اجرا اشکالات جدی وجود داشت و نتیجه آن هم عدم تحقق ۷۰ درصد برنامه‌ها بوده است گفت: در برنامه هفتم توسعه نباید مانند ۶ برنامه گذشته برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (جمعه، ۲۸ مردادماه) در همایش سراسری آزادگان موصل۲ (عملیات خیبر)، گفت: از اینکه در ماه عزیز محرم و ایام ورود آزادگان به میهن اسلامی توفیق داشتم که در جمع بهترین همسنگران، دوستان و همرزمان خودم باشم خداوند بزرگ را شاکرم که این توفیق نصیبم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش قابل توجهی از جمع رزمندگانی که از سراسر کشور در عملیات خیبر حضور داشتند از استان خراسان هستند چرا که در عملیات خیبر هم لشگر امام رضا(ع) و هم لشگر نصر در عمیق‌ترین و دورترین نقطه جبهه حضور داشتند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از روز نخست تبادل آزادگان گفت: فرآیند تبادل آزادگان ۲ ساعتی به طول انجامید و این اولین گروهی از آزادگان بودند که می خواستند وارد کشور شوند، گروه‌های متعددی پشت سیم‌های خاردار ایستاده بودند تا به نوبت اسم آنها خوانده شده و وارد کشور شوند. در این بازه زمانی ۲ ساعته‌ای که منتظر ورود آزادگان بودیم احساس بسیار خاصی داشتیم. آزادگان که وارد کشور می شدند بلافاصله به خاک ایران عزیزمان بوسه می‌زدند و واقعاً لحظات فراموش نشدنی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در آن روزهایی که آزادگان وارد ایران می‌شدند همگی خوشحال بودند اما در چهره، قلب و زبان همه در کنار تمامی خوشحالی‌ها یک غم بزرگی قابل رویت بود و آن این بود که تمامی آزادگان غصه می خوردند که چرا زمانی به کشور بازگشتیم که امام‌مان زنده نیست و این بزرگ‌ترین غصه آزادگان بود و پیش از آنکه بگویند اعضای خانواده ما کجا هستند، می‌گفتند حیف زمانی آمدیم که دیگر امام‌مان در میان ما نیست.

دوران اسارت دورانی بسیار آموزنده و تاریخی بود که در کنار تمامی سختی‌ها قابل تکرار نیست

قالیباف تصریح کرد: دوران اسارت برای آزادگان دورانی بسیار آموزنده و تاریخی بوده که در کنار تمامی سختی‌ها دیگر قابل تکرار نیست.

وی با اشاره به آشنایی خود با مرحوم ابوترابی گفت: در برهه‌ای از جنگ تحمیلی در جاده اهواز- خرمشهر که آب بالای جاده بود در ایستگاه راه آهن باید شکافی ایجاد می‌شد تا آب خارج و دسترسی جاده بر قرار شود، روزی که هوا بسیار طوفانی بود و آب بیش از یک متر بالا آمده بود، بنده با مرحوم ابوترابی درحالی آشنا شدم که او با لباس رزمندگی و عمامه بر سر مشغول تلاش بود. مرحوم ابوترابی در همان روزهای جنگ به اسارت درآمد و انگار خدا چیزی را مقدر کرده و محیط را به نحوی فراهم کرد تا زمانی که آزادگان به اسارت در می‌آیند فضا برای آنها بهتر باشد، حضور این مرد عزیز و این مجاهد فی سیبل الله و این روحانی مجاهد و مبارز توانست فضا را در غربت و غریبی برای رزمندگان فراهم کند که همه رزمندگان خود را مدیون این فرد بزرگ می‌دانند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امروز باید اعتراف کنم که ما نتوانستیم به درستی از  ظرفیت آزادگان استفاده کنیم اظهار کرد: در آن زمان همه تلاش می‌کردند آن‌ها وارد فعالیت شوند اما بی‌تردید اگر تجربه امروز را داشتیم، جمع آزادگان را به عنوان نیروهای منسجم، همانند یک یگان که برخی حتی یک دهه و برخی ماه‌ها در کنار یکدیگر کار کرده و شناخت پیدا کرده بودند مورد استفاده قرار می‌دادیم و این مجموعه این توانمندی را داشت که هرکار جدیدی را که لازم باشد برای انقلاب بعد از دوران دفاع مقدس با همان روحیه جهادی انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه تصریح کرد: روحیه آزادگان به گونه‌ای بود که در کمترین زمان ممکن می‌توانستند برای انجام کاری که تاکنون انجام نداده بودند آماده شوند و تجربه و الگویی ماندگار برای جوانان ایجاد شود تا وقتی که حرف از همدلی، کار جهادی و ما می‌توانیم، می‌شود با استفاده از این ظرفیت‌ها در عمل و در عرصه‌های غیر از حوزه دفاعی و امنیتی به مردم نشان دهیم که این مفاهیم یعنی چه.

قالیباف با تأکید بر اینکه امروز یکی از غصه‌های بنده که همواره به آن فکر می‌کنم این است که اگر استفاده بهتر از توان آزادگان اجرایی می‌شد، امروز اثرات آن را می‌دیدیم اضافه کرد: بنده مطمئنم با یک کار تشکیلاتی و منسجمی که رزمندگان با یکدیگر داشتند هر کاری را می‌توانستیم به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایطی که امروز در کشور به ویژه در حوزه اقتصادی داریم؛ شرایط بسیار سختی است تأکید کرد: مردم از ما توقعات به حقی دارند، ما مسئولان باید آن توقعات را با برنامه‌ریزی و تلاش برآورده کنیم و این شرایط سخت اقتصادی را بهبود بخشیم.

دفاع مقدس نشان داد که می‌توانیم بسیاری از کارها را به سرعت و خارج از روال‌های عادی انجام دهیم

وی با بیان اینکه این مردم بودند که جنگ را که جزو پیچیده ترین علوم دنیا است چه در حوزه نظری و چه آموزش‌ها و چه حوزه میدانی اداره کردند گفت: دفاع مقدس نشان داد که ما می‌توانیم بسیاری از کارها را به سرعت و خارج از روال‌های عادی انجام دهیم.

وی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید تهرانی مقدم و شهید شفیعی‌زاده، شهید ساعدی و سایر رزمندگانی که در توپخانه حضور داشتند، عنوان کرد: رزمندگانی که از شهرشان با شغل‌های مختلف از کاسب، بازاری تا دانشجویی که از پشت میز دانشگاه به جبهه‌های جنگ می‌آمدند، طی مدت ۴۵ روز با آموزش‌های مختلف در توپخانه فعالیت می‌کردند و در کوتاه‌ترین مدت دیده‌بانی را هم آموزش می‌دیدند درحالی که چنین اتفاقاتی برای خیلی‌ها غیر قابل باور بود.

وی افزود:  البته در این مسیر سختی‌ها و زخم زبان‌های بسیاری را شنیدیم اما در نهایت کار به همه موفقیت‌های مادی و معنوی که می‌خواستیم در دوران دفاع مقدس رسیدیم و دیدیم چگونه قدرت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و عزت مسلمین و احیای اسلام در دورانی که دین گریزی و معنویت در این کره خاکی رواج داشت اثر خودش را به جای گذاشت.

قالیباف عنوان کرد: بنده همیشه گفته‌ام که این حرکت که یک کارنامه بسیار موفق و قابل دفاع است دو اصل داشت ابتدا اعتقاد به سنت‌های الهی و دوم اینکه مردم میدان‌دار جنگ بودند. شما به دفاع مقدس که نگاه کنید، از یک لشگر ده هزار نفری که در آن کادر و بسیجی هم بودند چه تعدادی در آن محل‌ها همیشه حضور داشتند؟ چند درصد از آن‌ها تنها زمان عملیات می‌آمدند و بعد از عملیات‌ها هم می‌رفتند. این مردم بودند که لشگرها را ساماندهی کرده و وقت گذاشته و می‌جنگیدند.

وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه خدای دفاع مقدس خدای اقتصاد هم هست، افزود: ما امروز در مسائل غیر حوزه دفاعی و امنیتی و  به طور خاص در حوزه مسائل اقتصادی، تکیه به سنت‌های الهی و اتکا به مردم را مشاهده نمی‌کنیم و اگر هم هست اجرایی نمی‌شود.

قالیباف با بیان اینکه یکی از راه‌های مبارزه با فساد این است که اقتصاد دولتی را تا می‌توانیم کاهش دهیم، ادامه داد: با توجه به شناختی که دارم، البته شناخت و اطلاعات کمی هم نیست چرا که بعد از دوران دفاع مقدس در محیط‌های مختلفی فعالیت کردم؛ معتقدم که در کشور به لحاظ امکانات در حوزه اقتصادی و نیروی انسانی ما می‌توانیم یک اقتصاد با ثبات و با یک رشد مشخصی و مداومی داشته باشیم لذا چالش ما، چالش نداشتن نیست، بلکه ما امکانات داریم اما یا نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم از آن درست استفاده کنیم.

 رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آن چیزی که امروز باید همه به آن توجه کنیم، این است که در دوران دفاع‌مقدس چه کسی به ما اجازه داد که لشگر تشکیل دهیم و چه کسی به ما گفت که بجنگید و چه کسی در آن دوران به ما رسمیت بخشید. آیا جز اراده یکایک خودمان بود؟ طبیعتاً همین شرایط در اقتصاد هم باید با چنین انسجامی اتفاق بیفتد و کار انجام شود. ممکن است بگوییم که اقتصاد ابتدا پول می‌خواهد اما بنده عرض می‌کنم که اول اراده می‌خواهد.

قالیباف تصریح کرد: البته عرصه اقتصاد با محیط دوران دفاع مقدس متفاوت است و  دوران دفاع مقدس به دلیل پاکی و دیدن مرگ در مقابل چشمان افراد، بسیار معنوی بود اما آن نسل می‌توانستند همان فضا را به شکل دیگری و به صورت کاملاً جهادگونه و با همان روحیه جهادی در حوزه مسائل اقتصادی و سازندگی و تحول در عرصه‌های مختلف کشور ایجاد کند.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه صنعت همانطور که در سخنرانی سالگرد شهید تهرانی مقدم بیان کردم، نمونه این دو فرهنگ در دو سوی اتوبان کرج قابل مشاهده است، در جنوب اتوبان خودروسازان قرار دارند و شمال اتوبان هم بچه های هوافضا فعالیت می‌کنند. دقت کنید که در شمال اتوبان بچه‌ها با چه تکنولوژی با فرهنگ جبهه کار می‌کنند و پیچیده‌ترین نقشه های فنی و پیچیده‌ترین گیربکس‌ها را با کمترین حجم تولید می‌کنند که قابلیت‌های بسیار زیادی در تکنولوژی هوافضا دارد اما در جنوب اتوبان برخی از ماشین‌های ما هنوز آماده تحویل نیست چرا؟ چون پمپ برف پاک‌کن ندارند!

وی اضافه کرد: در آن اتوبان این دو فرهنگ با کمترین فاصله از یکدیگر قرار دارند. اینجاست که می‌گویم ما نیازمند فرهنگ دهه شصتی خودمان در عرصه اقتصاد هستیم و این ظرفیت از جهت مادی و امکانات در کشور وجود دارد و در آن هیچ تردیدی نکنید.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی برخی ایثارگران، با بیان اینکه بنده به عنوان همسنگر شما همه تلاش خودمان را انجام دادم تا حق رزمندگان و ایثارگران را ادا کنم، عنوان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی از وقتی توفیق کار پیدا کردیم تلاش کردیم ضعف‌های قانون جامع ایثارگران را که قبلاً تنظیم و ابلاغ شده بود اما به درستی اجرایی نمی‌شد را اصلاح و به اجرای دقیق آن اصرار کنیم، همچنین موضوع رسیدگی به بازنشستگان را که از جنس دیگری است پیگیری می‌کنیم.

رسیدگی جدی به موضوعات جانبازان و ایثارگران در مجلس

رئیس مجلس با اشاره به پرداخت برخی از معوقات مربطه به ایثارگران تأکید کرد: در شرایطی که مشکلات اقتصادی وجود دارد، برخی از معوقات را پرداخت کرده و رقمی را برای بخشی از کارها اختصاص دادیم تا مشکلات حل و فصل شود. هم اکنون هم پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم مشکلات را به‌ویژه مشکلات جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان زیر ۲۵ درصد را رفع کنیم.

وی عنوان کرد: این افراد در پرونده‌شان درصدهای پایینی دارند اما وقتی پرونده پزشکی آنها مطالعه می‌کنیم معتجب می‌شویم، که جانبازی با ۱۰ درصد جانبازی اعصاب و روان در ۱۲ ماه سال ۹ ماه را در بیمارستان بستری است؛ در این شرایط خانواده این جانباز چگونه باید زندگی خود را اداره کنند؟ این‌ها از مواردی است که در مجلس پیگیری می‌کنیم.

قالیباف تأکید کرد: سن رزمندگان بالا رفته و عوارض جنگ، جبهه، آزادگی در سن‌های بالا بیشتر نمایان می‌شود، به ویژه جانبازان بالای ۷۰ درصد و همچنین خانواده‌هایی که یک عمر از جانباز خود پرستاری کردند و امروز به وضعیتی رسیدند که دیگر امکان پرستاری ندارند و هم اکنون نیز این کار با سختی انجام می‌شود. این موارد در حال حاضر با جدیت درحال پیگیری است و مطمئن باشید که این موارد را در مجلس با همه توانم دنبال می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معتقدم در برنامه هفتم توسعه که در سال جاری در پیش داریم نباید مانند ۶ برنامه گذشته برنامه‌ریزی کنیم چرا که در برنامه‌های گذشته علیرغم تمامی زحمات کشیده شده هم در تنظیم و هم در اجرا اشکالات جدی وجود داشت و نتیجه آن هم این بود که برنامه‌ها بیش از ۳۰ درصد تحقق نداشته است و وضعیت اقتصادی کشور چه در زمانی که ما صد و ده میلیارد دلار در سال درآمد داشتیم و چه در سالی که تنها ۲۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم تفاوت چندانی نداشت؛ این موارد حاکی از برنامه ریزی و نحوه اجرای آن است.

رئیس قوه مقننه در بخش پایانی سخنان با بیان اینکه اگر در تدوین برنامه هفتم که از سال آینده باید اجرا شود در مجلس و دولت دقت کنیم و کار را درست انجام دهیم تحولی ایجاد می‌شود و می‌توانیم مشکلات را حل کنیم گفت: این درحالی است که تا این لحظه به صورت مطلوب در این مسیر قرار نگرفته‌ایم اما برنامه هفتم هنوز تدوین نشده و در فرایند تدوین این برنامه باید به این مسئله مهم دقت کنیم و با همراهی و هم افزایی شاهد تدوین یک برنامه اجرایی و مؤثر باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 8153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =